Main Menu
User Menu

Kalinin K-13

Калинин К-13

     
Název:
Name:
Kalinin K-13
Originální název:
Original Name:
Калинин К-13
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Voroněžský letecký závod č. 18 Vorošilova, Voroněž /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
23,00 m
Délka:
Length:
13,40 m
Výška:
Height:
? m
Plocha křídla:
Wing Area:
78,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin M-34RN o výkonu 552 kW/750 k
třílistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
407 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
369 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7800 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1500 km
Výzbroj:
Armament:
3x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm


1000 kg pum
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/k13.html
URL : https://www.valka.cz/Kalinin-K-13-t69664#558743Verze : 0
MOD

Kalinin K-13 (Калинин K-13)


V r. 1933 dostává KB CHAZOSS projektovou úlohu na ještě jeden bojový stroj - bombardovací letadlo. Sovětské VVS (ВВС) totiž postrádaly útočné letadlo dlouhého doletu, schopné nést do 1 t pumového nákladu na vzdálenost do 5000 km ve výši 4000 m rychlostí 350 km/hod. Splněním projektu byla pověřena konstruktérská skupina pod vedením P. V. Dybského (П. В. Дыбский). Ve stejné době na analogickém zadání pracovali také v OKB A. N. Tupoleva - výsledkem byl ANT-37 (DB-2) a rovněž v OKB S. V. Iljušina - výsledkem byl CKB-26 (budoucí DB-3). (ОКБ А. Н. Туполева - АНТ-37 (ДБ-2), С. В. Ильюшина-ЦКБ-26 (ДБ-3).)
Pro nové letadlo bylo vybrané schéma samonosného středokřídlého jednoplošníku. Celokovové, v půdorysu lichoběžníkové křídlo, mělo dva nosníky. Svislé ocasní plochy byly dvojité, vodorovná ocasní plocha dvouplošná. Tento tvar byl zvolen jednak pro vyšší pevnost, jednak pro zlepšení obstřelu ze záďové střelecké věže. Ten umožňoval střelci pokrýt palbou skutečně pozoruhodně velký prostor nad, za, a částečně i pod letadlem. V letadle existoval ještě druhý palebný bod - v prosklené přídi. Stroj byl podstatě dále rozvinutou Kalininovou myšlenkou, založenou již typem K-12. Jak lze vidět, konstruktér však již tolik netrvá na koncepci samokřídla, stroj má i regulérní ocasní plochy.


K-13 - jak byla nová konstrukce označena - bylo koncipováno jako dálkový bombardér se dvěma motory M-34 s kapalinovým chlazením, každý o 750 k. s., uzavřenými v krytu typu NACA. Do tohoto krytu je po startu zasouván i podvozek. Palivo pro motor dodávaly čtyři nádrže, uložené v křídle. Vrtule byly kovové, za letu stavitelné. Pro snížení přistávacích rychlostí letadlo vybavili elektricky ovládanými klapkami. Trup letadla tvořila kostra svařená z trubek a s plátěným potahem, pod křídlem byly brzdící štítky.


Předpokládalo se, že posádka letadla bude složena z třech členů - pilota, navigátora-střelce a zadního střelce. Obranná výzbroj: tři kulomety ŠKAS (ШКАС)- dva v přední části bombardéru a jeden v záďové střelecké věži. Útočnou výzbrojí byl pumový náklad v celkové hmotnosti 1000 kg. Podle výpočtu měla být maximální rychlost K-13 cca 407 km/h ve výši 4000 m. Přistávací rychlost - 90 km/h, což mělo umožnit využít vzletové i přistávací dráhy poměrně nevelké délky, což je ve frontové situaci velmi důležité.


Zkušební exemplář K-13 byl postaven v r. 1936 ve Voroněži. Avšak při prvních testech se prokázalo, že svými letovými kvalitami značně zaostává za letadlem DB-3 (částečně pro nepříliš vyhovující motory), a taktéž se prokázalo, že je poněkud přetížen. Proto zájem o stroj rychle uhasíná a práce na K-13 byly ukončeny.


Souběžně s bojovou variantou byla vypracovávána i osobní verze - K-14.


Prameny:
www.eroplan.boom.ru
https://www.airwar.ru/enc/bww2/k13.html

Kalinin K-13 - Pramen uveden v textu

Pramen uveden v textu
URL : https://www.valka.cz/Kalinin-K-13-t69664#245288Verze : 1