Supermarine Spiteful F Mk.XIV

     
Název:
Name:
Supermarine Spiteful F Mk.XIV Supermarine Spiteful F Mk.XIV
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spiteful F Mk.XIV
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1945-DD.MM.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1945-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 prototypy
16 předsériových
První vzlet:
Maiden Flight:
30.06.1944 první prototyp
08.01.1945 druhý prototyp
02.04.1945 první předsériový
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3334 kg 7350 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4513 kg 9950 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5171 kg 11400 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.668 m 35 ft
Délka:
Length:
10,033 m 32ft 11in
Výška:
Height:
4.089 m 13ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
19,5095 m2 210 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
231,32 kg/m2 47.38 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 69, kapalinou chlazený dvanáctiválec se vstřikem paliva o výkonu 1 772 kW,
Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 170 mm
Rolls-Royce Griffon 69, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,375 hp,
driving a Rotol Jablo five-blade constant-speed type propeller of the diameter 10ft 4,8in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
939 l 209 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
777.3 km/h v 6401 m 483 mph in 21000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
619.6 km/h v ? m 385 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
24.8 m/s 4890 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,9 min do 6096 m 4,9 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12802 m 42000 ft
Dolet:
Range:
907.7 km 564 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2109.8 km 1311 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm, 167/145 nábojů na hlaveň.
Pumový náklad: do 908 kg (2x 454 kg puma) pod křídla bylo možno zavěsit 8 - 12x neřízených raket ráže 76,2 mm
Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons, 167/145 rpg.
Bomb load: Up to 2,000 lb (two 1,000 lb bombs) or eight / twelve 3 inch 60lb rockets projektiles.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 371 Supermarine Type 371
Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Zenith Press; rok 2001, ISBN13: 978-0760311943
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
L+K 14/2002, Letadla 39 - 45, Supermarine Spiteful - M. Balous 14/950
L+K 12/1967 Monografie Supermarine Spiteful, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spitful.html
www.aviastar.org
www.jaapteeuwen.com
www.britishaircraft.co.uk
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spiteful-F-Mk-XIV-t69474#244633 Verze : 0
Supermarine Spiteful F Mk.XIV


Stručná historie:
Za vznikem nejvýkonnějšího a nejmodernějšího britského vrtulového letounu byly specifikace ministerstva letectví označené F.1/43. Na základě těchto specifikací měl u společnosti Supermarine vzniknout nový letoun, který by díky křídlu s laminárním profilem, dokázal využít výkon motoru Rolls-Royce Griffon lépe, než letouny Spitfire s se svým štíhlým eliptickým křídlem. Pro nový letoun bylo uvažováno jméno Victor nebo Valiant.
Specifikace F.1/43 původně požadovaly výrobu Spitfiru F Mk.21 s motorem Griffon se zdokonaleným klasickým křídlem, ale v říjnu 1944 ministerstvo letectví ze zakázky vyčlenilo 373 kusy označené F 21 (Laminar Wing), tyto stroje už měly mít křídlo zcela nové. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že Spitfire F Mk.21 zůstane „klasickým“ Spitfirem (s klasikou však měl již velmi málo společného) a laminární křídlo bude určeno pro zcela nový typ.


Továrna Supermarine využila pro urychlení vývoje nového letounu mnoho dílů ze Spitfirů různých verzí. První prototyp měl upravený trup Spitfiru Mk.VIII a motor Griffon 61, zde byla podoba s vývojem Spitfiru Mk.XIV, ale nový letoun měl zcela nové jednonosníkové lichoběžníkové křídlo s profilem využívajícím laminární proudění. Tento prototyp poprvé vzlétl 30. července 1944. Nový stroj dostal jméno Spiteful (Zákeřný), ale při výběru jména jistě sehrála velkou roli fonetická podoba jmen a navíc první čtyři písmena byla shodná.
První prototyp prokázal, že laminární profil křídla opravdu umožnil růst výkonů a vedle toho, silnější profil křídla konečně umožnil použití nového podvozku, který se nyní zatahoval směrem k trupu, tím se zvětšil rozchod kol a výrazně se zlepšila stabilita letounu při pojíždění po zemi (to bylo u všech verzí Spitfiru neřešitelné). Další výhodou bylo, že se do křídla pohodlně vešly čtyři nové kanóny Hispano Mk.V a pod křídlo bylo možno zavěsit mohutnější vyzbroj než tomu bylo i Spitfirů. Nové křídlo však nepřineslo pouze výhody, v některých kritických režimech letu křídlo projevovalo nevhodné vlastnosti, dále technici v továrně Supermarine zjistili, že povrch křídla musí být zcela hladký a pokud možno vyleštěný a jen použití barvy s vyšší zrnitostí znatelně srazí maximální rychlost. Profil křídla musel být dodržen s přesností do jednoho milimetru. První prototyp létal do 13. září 1944, kdy byl zničen při havárii.
Druhý prototyp (serial NN664) měl již nově řešený trup se sníženým hřbetem a kapkovitým krytem pilotní kabiny zalétal opět zkušební pilot J. K. Quill dne 8. ledna 1945 a krátce nato vzlétl i třetí prototyp (serial NN667) s modifikovanými křidélky, se zcela přepracovanou větší svislou ocasní plochou a vstupem vzduchu ke kompresoru posunutým z úrovně náběžné hrany křídla až pod vrtulový kužel. Nové ocasní plochy si vynutilo odlišné rozmístění palivových nádrží, které vedlo ke změně těžiště letounu. Tyto nové „spitefulovské“ ocasní plochy byly použity na Spitfirech F Mk.22 a F Mk.24. Právě podoba těchto letadel často vede k mylné úvaze, že Spiteful je další vývojovou etapou Spitfiru F Mk.24. Spiteful je však zcela nový letoun, který vzlétl dříve než poslední verze Spitfiru.
Na počátku roku 1945 se připravovala výroba ověřovací série Spitefulů Mk. XIV. První letoun této předsérie (serial RB515) byl poháněn motorem Griffon 65 a létal od 2. dubna 1945. Ve výrobě byl následován ještě šestnácti letouny (serial RB516 až RB531) s motory Griffon 69. RAF převzala pouze osm těchto Spitefulů F Mk.XIV, ostatní byly přepraveny po zemi(!) k opravárenským jednotkám, zde už nelétaly a postupně končily ve šrotu.
Letoun Spiteful přišel jednoznačně pozdě, válka skončila v Evropě i v Pacifiku a dále bylo zjevné, že budoucnost bude patřit stíhačkám s proudovými motory. Nikde jsem nenašel uspokojivé vysvětlení, proč bylo použito označení Spiteful Mk.XIV, když neexistovaly Spitefuly Mk.I – XIII.


Použité prameny:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Zenith Press; rok 2001, ISBN13: 978-0760311943
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
L+K 14/2002, Letadla 39 – 45, Supermarine Spiteful - M. Balous 14/950
L+K 12/1967 Monografie Supermarine Spiteful, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spitful.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spiteful-F-Mk-XIV-t69474#333382 Verze : 0
Fotografie Spitefulu F.XIV
zdroj uveden výše
Supermarine Spiteful F Mk.XIV -


Supermarine Spiteful F Mk.XIV -


Supermarine Spiteful F Mk.XIV -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spiteful-F-Mk-XIV-t69474#244636 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Spitefulu
Zdroj uveden výše
Supermarine Spiteful F Mk.XIV -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spiteful-F-Mk-XIV-t69474#244635 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více