Main Menu
User Menu

Martin PM-1

     
Název:
Name:
Martin PM-1
Originální název:
Original Name:
Martin PM-1
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.07.1930-DD.10.1930 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1930-DD.10.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30 (A8289/8313, A8477/8481)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3937 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7224 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8123 kg
Rozpětí:
Wingspan:
22.2 m
Délka:
Length:
14.99 m
Výška:
Height:
4.98 m
Plocha křídla:
Wing Area:
114.83 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-1750D o výkonu 391 kW
třílistá na zemi stavitelná kovová vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2271-2839 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
189.9 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
127.1 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 1219 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
2822 m
Dolet:
Range:
1520.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2050.3 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm na hřbetě

4x 104kg bomba
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
https://www.americancombatplanes.com/pn7_3.html
www.aero-web.org

Martin PM-1 - PM-1 peruti VP-10S během námořních manévrů na základně Coco Solo, Panamské kanálové pásmo, jaro 1932.

PM-1 peruti VP-10S během námořních manévrů na základně Coco Solo, Panamské kanálové pásmo, jaro 1932.
URL : https://www.valka.cz/Martin-PM-1-t69292#486305Verze : 0
MOD
Martin PM-1


V polovině dvacátých let používalo americké námořnictvo asi 120 hlídkových létacích člunů, vesměs zastaralých prvoválečných H-16, HS-2L nebo těsně poválečných F-5L. Nutně tedy potřebovalo nový typ, kterým by všechny tyto stroje nahradilo. Až do roku 1928 ovšem chyběl stroj, který by byl pro tyto účely vhodný, případně chyběly peníze. V tomto roce vznikl v továrně amerického námořnictva Naval Aircraft Factory rozvojem osvědčeného F-5L prototyp PN-12, který si nakonec námořnictvo zvolilo za svůj nový standardní typ. Protože ale NAF neměla dostatečné výrobní kapacity, byla dohodnuta výroba u jiných výrobců - Martinu, Douglasu, Keystoneu a Hall Aluminum.


Produkty těchto firem se od sebe nakonec v mnoha detailech lišily. U firmy Martin, která obdržela objednávku na 25 strojů v květnu 1929, stavěli v podstatě věrnou kopii PN-12 pod označením PM-1, která si zachovala klasický trup v linii F-5L se sponsony, tj. vodními křídly na bocích trupu, který byl oproti tomuto svému předkovi celokovový. Křídla byla také celokovová, krytá plátnem. Mezikřídelní vzpěry byly maximálně zjednodušeny, použity byly dva kapotované devítiválcové hvězdicové motory Wright R-1750D Cyclone. Pro námořnictvo bylo přiobjednáno ještě pět kusů, ale nakonec převzalo strojů jen 27 - tři byly přesměrovány do Brazílie, která skupovala techniku ve snaze vyzbrojit se proti povstalecké Liberální alianci, vedené guvernérem Ria Grande do Sul Getulio Vargasem. Tyto "PM-1B" ovšem dorazily až v prosinci 1930, kdy revoluce zvítězila a Vargas se stal nejen jejich novým uživatelem, ale i vládcem Brazílie na dalších 15 let. Ve službách amerického námořnictva PM-1 nahrazovaly většinou plovákové T4M-1, jejich uživateli se postupně staly např. peruti VP-3S, VP-8S, VP-9S a VP-10S. Zatímco posledně jmenovaná je vyměnila za P2Y-1 již v roce 1933, u VP-9 vydržely až do srpna 1937 a ve stejném roce byly použity jako dočasná výzbroj nově zformovaných perutí VP-16F a VP-17F předtím, než mohly obdržet nové Cataliny PBY-2.


Zdroj:
https://www.faqs.org/docs/air/avmars.html#m1
www.hq.nasa.gov
https://www.aero-web.org/specs/martin/pm-1.htm
https://www.aerofiles.com/_martin.html
https://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm
URL : https://www.valka.cz/Martin-PM-1-t69292#243859Verze : 1
MOD
Některé ze strojů byly dodatečně vybaveny novou krytou kabinou, obdobnou jako u typu Hall PH-2, a kterou dostaly i stroje Martin PM-2. Letoun na fotografii byl 3. ledna 1937 zničen při kolizi s Berliner-Joyce OJ-2 poblíž letiště firmy Boeing v Seattlu.

Fotografie pochází z archivu RAAF Museum, kolekce Paddyho Heffernana.

Zdroj:
www.warbirdinformationexchange.org
joebaugher.com
Martin PM-1 - RAAF Museum Archive, Paddy Heffernan albums

RAAF Museum Archive, Paddy Heffernan albums
URL : https://www.valka.cz/Martin-PM-1-t69292#245180Verze : 0
MOD