North American X-15

     
Název:
Name:
North American X-15 North American X-15
Originální název:
Original Name:
North American X-15
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
North American Aviation, Inc., Los Angeles, California
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1958-DD.MM.1960
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 (56-6670/72)
První vzlet:
Maiden Flight:
08.06.1959 bezmotorový let / unpowered flight (56-6670)
17.09.1969 motorový let / powered flight (56-6671)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné other
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5159 1) kg 113741) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14186 kg 31275 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
6.81 m 22ft 4in
Délka:
Length:
15.32 2) m 50ft 3in2)
Výška:
Height:
3.55 m 11ft 7,6in
Plocha křídla:
Wing Area:
18.58 m2 200 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
812.92 kg/m2 166.5 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový rocket
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Reaction Motors XLR99 o maximálním tahu 257,33 kN ve výšce 30480 m Reaction Motors XLR99, maximum thrust 57850 lb at 100000 ft
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
6604.7 3) km/h v ? m 41043) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
107960 4) m 354200 4) ft
Dolet:
Range:
442.6 km 275 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
X-15A-2 (X-15 56-6671 přestavěný po nehodě):
1) 8319 kg
2) 15,98 m
3) 7296,8 km/h
4) maximální dostup; 75895 m


Původně byly X-15 poháněny každý dvěma motory Reaction Motors XLR11 o tahu 35,59 kN
X-15A-2:
1) 18340 lb
2) 52ft 5in
3) 4534 mph
4) maximum altitude; 249000 ft
Zdroje:
Sources:
Guenther, Ben; Miller, Jay; Panopalis, Terry. North American X-15/X-15A-2, Aerofax Datagraph 2. Aerofax, Arlington 1985. ISBN 0-942548-34-5.

North American X-15 - To je X-15 , zdroj je commons.wikimedia.org

To je X-15 , zdroj je commons.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#329911 Verze : 0
North American X-15-3 sériového čísla 56-6672 podnikl svůj první let 20. prosince 1961, za jeho řízením tehdy seděl Neil A. Armstrong. Tento letoun si "odkroutil" celkem 65 letů, než byl ztracen při katastrofě dne 15. listopadu 1967, která stála život Capt. Michaela J. Adamse. Na fotografiích je zobrazena replika, která stojí u Edwardsovy letecké základny.



URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#15871 Verze : 0
Na obrázkoch je X-15A-2, ktorá má predĺžený trup a zmenenú prednú časť, ktorá bola neskôr potiahnutá špeciálnym materiálom T-500 firmy Emerson Electric, ktorý pohlcuje teplo. Lietadlo letelo po prvý krát so svojim pohonom v septembri 1959. Používalo sa na výskum stability a riadenia letu pri návrate do atmosféry pri letoch do vesmíru a na výskum tepla, ktoré vzniká trením. Lietadlo sa ovládalo vo veľkých výškach pomocou reaktívnych dýz. Pilota chránil skafander. Tri vyrobené X-15 spolu absolvovali 199 letov. Verziu X-15A-2 bolo možné vybaviť dvoma prídavnými odhadzovacími nádržami. Program bol ukončený v novembri 1968.
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#60883 Verze : 0
en.wikipedia.org

North American X-15 - X-15A-2 pokrytý ablazivním nátěrem, používaným od roku 1966. Ten nebyl permanentní, po každém letu musel být odstraněn a nanesena nová vrstva. Kromě toho také nese pomocné nádrže s palivem, odhazované při Mach 2, a pod kýlovou plochou maketu motoru scramjet.

X-15A-2 pokrytý ablazivním nátěrem, používaným od roku 1966. Ten nebyl permanentní, po každém letu musel být odstraněn a nanesena nová vrstva. Kromě toho také nese pomocné nádrže s palivem, odhazované při Mach 2, a pod kýlovou plochou maketu motoru scramjet.
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#485849 Verze : 0

Diskuse

Dobrý den mohl bych vědět kolik bylo vyrobeno kusů X-15?Poněvadž já jsem tento údaj nikde nemohl najít a docela by mě zajímalo kolik bylo těchto letounů vyrobeno.
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#329991 Verze : 0
Postavené boli 3 stroje North American X-15, dve z nich sa zachovali dodnes a sú umiestnené v múzeách v USA.

Citace :

Five aircraft were the X-15 program: three X-15s, two B-52 bombers:
X-15A-1 - 56-6670, 82 powered flights
X-15A-2 - 56-6671, 53 powered flights
X-15A-3 - 56-6672, 64 powered flights

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#330026 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více