Cant Z.1018 Leone

     
Název:
Name:
CANT Z.1018 Leone
Originální název:
Original Name:
CANT Z.1018 Leone
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.04.1944 Cantieri Aeronautici e Navali Triestini, Monfalcone /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Societa Italiana Ernesto Breda, Sesto San Giovanni /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20:
2 prototypy (CANT, MM467, MM507)
10 Z.1018A (CANT, MM24290/2499)
7 Leone I (CANT, MM24824/24829, MM24832)
1 Leone I (Breda, MM25264)
První vzlet:
Maiden Flight:
09.10.1939 MM467
25.03.1942 MM24290
18.06.1942 MM507
Osádka:
Crew:
4-6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
73601) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
12000 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
22,50 m
Délka:
Length:
17,60 m
Výška:
Height:
6,08 m
Plocha křídla:
Wing Area:
63,10 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Piaggio P.XII RC.335, power 993 kW/1350 k
třílistá stavitelná vrtule Alfa Romeo
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3332 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
4972) km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,953) min do 4000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
74004) m
Dolet:
Range:
?5) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x kulomet Scotti ráže 12,7 mm ve hřbetní věži Caproni Lanciani Delta E
1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v prosazení pod trupem
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v pravém křídle
2x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm na bocích


6x 250 kg bomba nebo
12x 100 kg bomba
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
MM467 - "létající maketa", motory Alfa Romeo 135
MM507 - prototyp celokovové verze
Z.1018A - předsérie, dřevěná konstrukce trupu
Leone I - série, celokovová konstrukce (v lednu 1943 ministerstvo letectví nahradilo číselná označení jmény)


Data platí pro celokovové stroje. Pro předsérii platí:
1) 8800 kg
2) 524 km/h
3) 7,57 min
4) 7250 m
5) 1128 km


Článek: CRDA (CANT) Z.1018 Leone
Zdroje:
Sources:
Garello, Giancarlo. C.R.D.A. CANT Z 1018, Ali d´Italia Mini 7. La Barcarella Aeronautica, Torino 1999.
Balous, Němeček. CANT Z.1007 Leone, L+K 1975/01.
www.archeologiaindustriale.it
https://www.comandosupremo.com/Cantz1018.html
https://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html
www.aerei-italiani.net
www.giemmesesto.org
www.nationmaster.com
URL : https://www.valka.cz/Cant-Z-1018-Leone-t69002#242550Verze : 0

CRDA (CANT) Z.1018 Leone



Vznik a vývoj:

Na konci třicátých let si začala Regia Aeronautica stále více uvědomovat, že potřebuje ve svém stavu moderní a rychlý střední bombardér. Měla sice několik typů středních bombardérů, jednalo se většinou o třímotorové stroje jako Savoia-Marchetti SM.79, CANT Z.1007, nebo dvoumotorový Fiat BR.20. Tyto bombardéry pomalu zastarávaly a byla třeba hledat jejich odekvátní náhradu. Některé letecké firmy v Itálii se raději rozhodly modernizovat stávající stroje, firma Fiat představila mírně vylepšenou verzi Fiat BR.20bis, firma Savoia-Marchetti zase letoun Savoia-Marchetti SM.84, ten se od svého předchůdce příliš nelišil, prodělal jen několik minimálních změn, rychlost a jeho nosnost byla skoro totožná jako u předchozího typu. Jediná firma a to právě CRDA začala pracovat na zcela novém letounu. Tento letoun začal vznikat v konstrukční kanceláři italské letecké firmy CRDA (Cantiere Riuniti dell Adriatico), která sídlila v Monfalcone poblíž Terstu, dříve byla také známa pod zkratkou CANT (Cantiere Navale di Triestino). Za konstrukcí tohoto letounu stál známý italský konstruktér Filippo Zappata, ten ve funkci hlavního inženýra firmy CRDA působil v letech 1933 až 1942, poté přešel ke konkurenční firmě Breda (všechny letouny na jejichž vývoji se podílel F. Zappata byly označeny velkým písmenem Z, stejně tomu bylo i u letounu CRDA Z.1018 Leone). Na rýsovacích prknech konstrukční kanceláře vznikl elegatní dolnoplošný letoun, se dvěma motory umístněnými v motorových gondolách. Práce na prvním prototypu začala v roce 1939. Nejdříve byla postavena maketa a posléze na podzim roku 1939 celodřevěná konstrukce, která byla ofukována v aerodynamickém tunelu. Již tyto zkoušky ukázaly na dobré aerodynamické vlastnosti budoucího stroje. První let tohoto celodřevěného prototypu se uskutečnil 9. října 1939, prototyp (MM.467) pilotoval zkušební pilot firmy Mario Stoppani.

Po úspěšných zkouškách a zalétání celodřevěného prototypu, do konce roku 1939 nalétal kolem 10 letových hodin, byl prototyp v průběhu roku 1940 přelétnut na letiště Barbieri v Guidonii-Monteceliu poblíž Říma kde sídlil zkušební ústav (Centro Sperimentale). Po úspěšných zkouškách v Guidonii-Monteceliu, objednala Regia Aeronautica v roce 1941 výrobu 300 sériových strojů označených jako CRDA Z.1018A. V roce 1942 byla zahájena stavba prototypu druhého ten byl označen jako CRDA Z.1018M (MM.507). Druhý prototyp měl již celokovovou konstrukci, mírně prodloužený trup, upravený pilotní prostor a hlavně měl už jednoduchou SOP (první prototyp měl SOP dvojitou), zalétán byl 18. června 1942 opět zkušebním pilotem firmy Mario Stoppanim. Záhy po zalétání druhého prototypu Z.1018M bylo vyrobeno dalších 5 prototypů, každý z nich poháněla jiná pohonná jednotka. Jednalo se o motory různých značek a typů, Piaggio P.XII RC.35 o výkonu 1 007 kW, Piaggio P.XV RC.45 o výkonu 1 125 kW, Fiat RA.1050 RC.58 "Tifone" o výkonu 1 085 kW a Alfa-Romeo 135 RC.32 "Tornado" o výkonu 1 012 kW. Nakonec byly do letounů montovány motory Alfa-Romeo 135 RC.32 a to jen díky tomu, že jich byl vyroben již dostatečný počet a byly tak snadno dostupné. Výroba sériových strojů sice pozvolna začala, ale do separátního míru, který Itálie podepsala v září roku 1943, jich bylo vyrobeno pouze omezené množství. Nakonec se vyrobilo pouhých 20 strojů, 5 prototypů, 10 strojů nulté série (MM.24290 - MM.24299), a 5 strojů I.série (MM.24824 - MM.24828).

Tento střední bombardér se k útvarům dostal příliš pozdě a do válečného dění vlastně ani nezasáhl. Až 7. července 1943 bylo několik strojů zařazeno k bojovým útvarům a to do stavu 262. squadriglie a 263. squadriglie v té době dislokovány na letišti ve Vicenze. Letoun CRDA Z.1018 Leone, byl vlastně posledním typem, který projektoval hlavní inženýr F.Zappata, ten pak v průběhu roku 1942 odešel do konkurenční firmy Breda. Ještě před svým odchodem pracoval F.Zappata na několika verzích Z.1018, torpédovém letounu (poháněném motory Fiat A-83 RC.24), těžkém stíhacím letounu (vyzbrojeném 7 kanóny ráže 20 mm a třemi kulomety ráže 12,7 mm), nočním stíhacím letounu (vybaveném německým radarem SN-2 Lichtenstein) a nakonec protitankové verzi (vyzbrojené kanónem ráže 37 mm). Tyto verze však zůstaly jen ve stádiu projektu. Jeden letoun Z.1018, byl údajně zkoušen v Erprobungstelle v německém Rechlinu.

Konstrukce:

CRDA Z.1018 Leone byl elegatní celokovový samonosný dolnoplošný letoun, se dvěma motory umístněnými v motorových gondolách. Stroj byl vybaven klasickým plně zatahovacím podvozkem. Přední podvozkové nohy byly uchyceny a zatahovaly se do motorových gondol. Letoun měl jednoduchou SOP (první prototyp měl SOP dvojitou). Poháněn byl dvěmi typy motorů. Nejprve to byl dvojhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Piaggio P. XII RC.35 o výkonu 1 007 kW, a pak hvězdicový osmnáctiválec Alfa-Romeo 135 RC.32 "Tornado" o výkonu 1 012 kW, jenž byl nakonec montován do sériově vyráběných strojů. Motory poháněly třílisté kovové stavitelné vrtule. Rychlost letounu byla 524 km/h ve výšce 4 500 m. Výzbroj letounu se skládala ze tří kulometů Breda-SAFAT ráže 12,7 mm, jeden pohyblivý umístněný ve hřbetní střelecké věži typu Lanciani Delta, druhý taktéž pohyblivý umístněný v prosazení pod trupem a třetí pevný umístněný v kořenu levého křídla. Další dva pohyblivé kulomety Breda-SAFAT ráže 7,7 mm, umístněné v bočních střeleckých stanovištích. Letoun unesl pumový náklad o hmotnosti 1 250 kg do vzdálenosti 1 335 km, dolet bez pumového nákladu se pohyboval kolem 2 000 km.

Letoun CRDA Z.1018 Leone se sice nikdy nedočkal většího bojového nasazení, ale i tak patřil mezi zdařilé konstrukce mezi středními bombardéry.


https://www.comandosupremo.com/Cantz1018.html
https://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html
www.aerei-italiani.net
www.giemmesesto.org
www.nationmaster.com
https://www.mariostoppani.it/
https://www.it.wikipedia.org/wiki/Mario_Stoppani
https://www.en.wikipedia.org/wiki/CRDA_CANT_Z.1018
www.viviguidonia.it
https://www.en.wikipedia.org/wiki/Filippo_Zappata
https://www.dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/8358510
URL : https://www.valka.cz/Cant-Z-1018-Leone-t69002#242543Verze : 1
CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


Zdroj:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html



URL : https://www.valka.cz/Cant-Z-1018-Leone-t69002#242552Verze : 0
CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


Na první fotografii je zachycen první celodřevěný prototyp Z.1018 ( MM.467 ), rozdíl je patrný v konstrukci SOP, na dalších jsou již sériové stroje.


Zdroj:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html









URL : https://www.valka.cz/Cant-Z-1018-Leone-t69002#242553Verze : 0
CRDA ( CANT ) Z.1018 Leone


Zdroj:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/z1018.html



URL : https://www.valka.cz/Cant-Z-1018-Leone-t69002#295344Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!