Jokošo 2-Go

Yokosho 2-Go / ?

     
Název:
Name:
Jokošo 2-Go
Originální název:
Original Name:
?
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.05.1929 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.05.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1929
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
522 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
750 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,000 m
Délka:
Length:
6,690 m
Výška:
Height:
2,870 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,88 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
44,43 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši Mongoose, vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o vzletovém výkonu 97 kW.
Vrtule dřevěná dvoulistá s pevným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
158 km/h v 1250 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
120 km/h v 1250 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
20,25 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3320 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
V květnu roku 1929 začaly zkoušky plovákového letounu Yokosho 2-Go, zkoušky proběhly na ponorce I-21 a trvaly až do září 1931.

Letová vytrvalost: 4,4 h
Zdroje:
Sources:
Tadeusz Januszewski, Japanese Submarine Aircraft, Mushroom Model Magazine Special, No 5103, Red Serie, p. 20-27, Mushroom Model Publications, Redbourn, UK, 2002, ISBN 83-916237-0-9
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
https://www.airwar.ru/enc/other1/e6y.html
https://www.regulus-missile.com/SubmarineWings.htm
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Jokoso-2-Go-t67987#239260Verze : 0
www.aviarmor.net
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20999.htm





URL : https://www.valka.cz/Jokoso-2-Go-t67987#572365Verze : 1
MOD
Yokosuka 2-Go


Historie tohoto plovákového letounu začíná na konci roku 1928, kdy úspěšně proběhly zkoušky předchozího typu Yokosuka 1-go (v podstatě šlo o kopii letounu Caspar U-1, které Japonsko zakoupilo na začátku dvacátých let ). Letoun byl úspěšně zkoušen v letech 1927-1928 a právě po zdařilých testech se v továrně Yokosuka ( Yokosho ), rozhodli postavit letoun vlastní konstrukce. Je ovšem s podivem, že Yokosuka i přes úspěšné zkoušky předchozího prototypu 1-Go, znovu sáhla k určitému kopírování jiného stroje. Prototyp Yokosuka 2-Go konstrukčně vycházel ze stroje britské provenience Parnall Peto. Britové se po neúspěchu zkoušek stroje Parnall Peto (kdy se v roce 1932 za nevyjasněných okolností potopila ponorka i s prototypem) do dalšího vývoje těchto typů letadel nepouštěli.


Situace v Japonsku však byla naprosto odlišná, po úspěchu již zmíněného předchozího typu, se Yokosuka rozhodla pokračovat ve vývoji a výsledkem této snahy byl plovákový letoun Yokosuka 2-go. Stroj byl jednomístný dvouplošník se dvěma plováky, měl smíšenou konstrukci, kdy trup a plováky byly kovové a zbytek konstrukce plátěný, s určitými duralovými součástmi. Byl poháněn pětiválcovým motorem Hitachi Kamikaze 1 o výkonu 130 koní. Křídla se mohla demontovat, tak aby se letoun dal složit do hangáru na palubě ponorky.
Prototyp byl postaven v roce 1929 a až do roku 1931 probíhaly intenzivní zkoušky na ponorce I-21. V roce 1931 byl postaven druhý prototyp Yokosuka 2-Go Kai, který měl shodné rozměry jako prototyp první. Snad jen váha stroje byla o něco nižší. Hlavní změnou byla výměna motoru za výkonnější typ sedmiválec Gasu Denki Kogyo "Jimpu" o výkonu 160 koní.

Zkoušky se prováděly na ponorkách I-21 a I-5. Na jejich základě ústřední štáb letectva rozhodl zahájit sériovou výrobu. Letounu bylo po přijetí přiděleno označení Yokosuka E6Y1 a začala jeho sériová výroba. V letech 1932-1934 se v továrně Kawanishi vyrobilo pouhých 8 kusů, z nichž některé vykonávaly aktivní službu ještě v roce 1943. Letoun Yokosuka E6Y1 se tak vlastně stal prvním na světě vyráběným strojem určeným ke službě na ponorkách.


Zdroje :
T. Januszewski, Japanese Submarine Aircraft, Stratus 2002, ISBN 83-716327-2-5
R. Mikesh a S. Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, NI Press 1990, ISBN 83-716327-2-5
K. Zalewski-T. Januszewski, Japonskie samoloty marynarki 1912-1945, Lampart 2000, ISBN 83-86776-00-05


www.mmpbooks.biz
https://www.vikond.comtv.ru/seiran.htm
https://www.jn.passieux.free.fr/html/E6Y.php



URL : https://www.valka.cz/Jokoso-2-Go-t67987#239262Verze : 1
Ještě malé upřesnění.


Zkoušky první verze - letounu 1-Go - probíhaly v létech 1927 - 1928 na palubě ponorky I-21. Jedním z hlavních problémů byly jednak poměrně velké rozměry - a s tím spojené potíže s hangárováním - a jednak fakt, že vyjmutí letounu z hangáru a jeho uvedení do letuschopného stavu netrvalo 5 lidem plánovaných 16 minut, ale celých 40.


Na základě zkušeností s 1-Go pak Jokosuka Kaigun Ko-Šo (Arzenál Námořního letectva v Jokosuce) rozvinul program výzvědných letadel pro ponorky, ze kterého vzešel Jokosuka 2-Go. Malý jedenapůlplošník se 2 plováky, vybavený japonskou verzí motoru Armstrong Siddeley Mongoose o 130 ks. Trup byl z ocelových trubek a potažený plátnem, křídla dřevěné konstrukce byla rovněž potažena plátnem. Křídla i oba plováky byly snadno demontovatelné, během plavby měla být celá sestava umístěna ve vodotěsném hangáru na palubě ponorky. Vyjímání letounu z vodní hladiny zajišťoval jeřáb. Rozměry letounu byly limitovány právě tímto hangárem o délce 7 m a výšce a šířce 3,5 m. První prototyp měl proto pro omezení výšky směrové kormidlo umístěné pod trupem.


Stavba byla ukončena v květnu 1929 a poté zahájeny testy na palubě ponorky I- 21, trvající až do září 1931. Z nich vzešla specifikace 6-Ši, jejímž výsledkem byl druhý prototyp, označený 2-Go Kai. Ten byl vybaven radiálním sedmiválcovým motorem Gasuden Jimpu o 160 ks. Směrové kormidlo bylo již téměř konvenční - zasahovalo titiž nad i pod trup - a jeho výška byla sjednocena s výškou mezikřídelních vzpěr. Stroj byl zkoušen až do konce r. 1931 nejprve na palubě ponorky I- 21, potom na palubě ponorky I- 5. Vzhledem k tomu, že start prováděný spuštěním letadla na vodu jeřábem byl příliš pomalý a neoperativní, bylo rozhodnuto upravit vše pro starty za pomoci katapultu. Testy katapultového vzletu byly provedeny z paluby ponorky I-5. (Ruský pramen uvádí označení pokusné ponorky jako I-51)


Sériové stroje byly označovány buď jako "Výzvědný hydroplán námořní model 1 typ 91" nebo jako "E6Y1 typ 1". Mezi léty 1933 až 1934 vyrobila firma Kavaniši celkem 8 strojů. Ty sloužily na palubách ponorek I- 5, I- 6, I- 7 a I- 8 až do 1938, kdy je nahradily modernější dvojplošníky Watanabe E9W. Podle některých pramenů se angažovaly v tzv. Šanghajském incidentu, a později i v r. 1937 v japonsko- čínské válce. Poslední letadlo bylo odepsané z výzbroje v r. 1943.


www.internetmodeler.com
https://jnpassieux.chez-alice.fr/html/E6Y.php
https://vikond.comtv.ru/seiran.htm

Sériový E6Y1. Pramen: https://jnpassieux.chez-alice.fr/html/E6Y.php

pramen: https://jnpassieux.chez-alice.fr/html/E6Y.php
URL : https://www.valka.cz/Jokoso-2-Go-t67987#239278Verze : 1
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!