Na konci 80. let zavedla ČSLA do výzbroje nový most. MMT (most montovaný týlový) původní označení NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
3 pole po 45m + až 3x9m nájezdy
nosnost 80t při výšce pilířů do 16m
možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení spr :
49 ks T-815 PR4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
1 ks AV-15
1 ks P V3S GEOS spr. geodetického pracoviště
Kompletní spr obsluhovala jednotka v síle roty.
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Byly dodány 2 spr MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé spr byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Zdroj: osobní zkušenost z provádění vojskových zkoušek
Základní technicko-taktická data:
3 pole po 45m + až 3x9m nájezdy
nosnost 80t při výšce pilířů do 16m
možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení spr :
49 ks T-815 PR4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
1 ks AV-15
1 ks P V3S GEOS spr. geodetického pracoviště
Kompletní spr obsluhovala jednotka v síle roty.
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Byly dodány 2 spr MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé spr byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Zdroj: osobní zkušenost z provádění vojskových zkoušek