Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Pz-68
Originální název:
Original Name:
Pz-68
Kategorie:
Category:
střední tank
Výrobce:
Producer:
Eidgenössische Konstruktions-Werkstätte, EKW Thun, Švýcarsko
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1971-DD.MM.1984
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
390 až 395
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1968
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
39700 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9490 mm
Délka korby:
Hull Length:
6880 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3140 mm
Celková výška:
Overall Height:
2880 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
410 mm
Šířka pásu:
Track Width:
520 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,86 MPa
Pancéřování:
Armour:
ocel/15 - 120 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
modernizovaný vznětový motor MTU MB 837 Ba-500
- počet válců: 8
Výkon:
Power:
485 kW při 2200 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Modernizovaná poloautomatická převodovka SLM,
s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad.
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
160 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
14 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,6 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Kanon Pz Kan 61 ráže 105 mm
- palebný průměr 56 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
Kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm spřažený s kanónem.


Protiletadlový kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm.
- palebný průměr 5200 ks nábojů pro oba kulomety


2x3 zadýmovací granátomety ráže 80,5 mm typu Nebelwerfer.


Granátomet Le GW74 pro odpalování osvětlovacích granátů.
Uživatelské státy:
User States:
Švýcarsko, výroba je ukončena.
Poznámka:
Note:
Brodivost s přípravou 2,3 m.
Měrný výkon 12,22 kW/t.
Obsah palivové soustavy 710 l.
Zdroje:
Sources:
Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Chris Bishop - Velká encyklopedie Moderní vojenské zbraně, vydalo nakladatelství Svojtka v roce 2004 jako první české vydání, ISBN 80-7237-863-5


Christopher Chant: Encyklopedie tanků, vydalo nakladatelství MUSTANG s.r.o jako první vydání v Plzni 1997, ISBN 80-7191-226-3


https://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/Pz68.htm
https://www.army-guide.com/eng/product1397.html
www.armyrecognition.com
director.io
www.armeemuseum.ch
https://www66.tok2.com/home2/tankguy/thun/pz68.html


URL : https://www.valka.cz/CHE-Panzer-68-t662#404441Verze : 0
Vyráběn od 1970 do ???
Délka vč. kanónu 9,49 m
Šířka 3,14 m
Výška 2,88 m
Hmotnost 39,700 kg
Osádka 4
Motor MTU MB 837
Rychlost - silnice 55 km/h
Dojezd - silnice 350 km
Výzbroj - 105mm kanon (56 náb), 2x kulomet 7,5 mm (5200 náb), 2x3 výmetnice kouřových granátů
URL : https://www.valka.cz/CHE-Panzer-68-t662#3569Verze : 0
MOD
Panzer 68/88


https://de.wikipedia.org/wiki/Panzer_68
CHE - Panzer 68 - Panzer 68/88

Panzer 68/88
URL : https://www.valka.cz/CHE-Panzer-68-t662#304325Verze : 0
Pz-68


Vývoj


V roce 1968 vyrobila firma Eidgenössische Konstruktions-Werkstätte, EKW se sídlem v Thunu prototyp tanku Pz-68 (později označovaného Pz-68 Mk1). Tento tank byl následníkem předchozího typu Pz-61 a na první pohled byly oba tanky identické. Ještě téhož roku byl Pz-68 zaveden do výzbroje švýcarské armády. Výroba verze Mk1 probíhala v letech 1971 až 1974 a švýcarské armádě bylo dodáno 170 kusů. Oproti svému předchůdci byl Pz-68 Mk1 vybaven stabilizátorem kanónu ráže 105 mm. Systém řízení palby byl rozšířen o balistický digitální počítač, vylepšený kombinovaný zaměřovač a infračervený noktovizor. Na strop věže mezi příklop velitele a nabíječe byl umístěn granátomet pro odpalování osvětlovacích granátů. Dále byl tank vybaven modernizovaným původním motorem a poloautomatickou převodovkou. Původní kolejový pás byl nahrazen širším a byla prodloužena jeho styčná plocha s terénem. Pás bylo možné doplnit pryžovými patkami zamezujícími opotřebování komunikace. V roce 1977 bylo vyrobeno 50 tanků označených Pz-68 Mk2, u kterých byl vylepšen termoizolační plášť kanónu a prostor věže byl vybaven vylepšeným odsávačem plynů vzniklých při výstřelu. V letech 1978 až 1979 proběhla výroba 110 tanků Pz-68 Mk3, který měl vedle předchozích vylepšení navíc zvětšenou věž. Sériová výroba poslední modifikace Pz-68 Mk4 proběhla v letech 1983 až 1984 a čítala 60 tanků a slučovala v sobě veškeré vylepšení předchozích typů. Po té byla výroba ukončena.
Na výrobě tanku Pz-68 se podílelo 20 švýcarských firem dodávajících komponenty pro jeho výrobu. I přes veškerou snahu tank Pz-68 nelze považovat za zdařilou konstrukci. Vedle mnoha dalších nedostatků, především slabá pancéřová ochrana, poměrně zastaralý systém řízení palby, nespolehlivý stabilizátor kanónu, nízká životnost pásů a poměrně vysoká spotřeba paliva vedly velení švýcarské armády ke zrušení další modernizace tohoto tanku a byl přijat návrh na nákup německých strojů typu LEOPARD 2. Tanky Pz-68 byly ze švýcarské armády postupně vyřazeny do konce roku 2000.
Podle některých zdrojů bylo rozhodnuto od roku 1988 zahájit rozsáhlou modernizaci tanků Pz-68 na verzi Pz-68/88. V rámci této modernizace měl být tank vyzbrojen novým kanónem ráže 120 mm. Dále měl být vybaven zcela novým systémem řízení palby, včetně laserového dálkoměru, úsťovým referenčním systémem kanónu, novým stabilizovaným zaměřovačem střelce a velitele, zdokonaleným zavěšením pojezdových kol a vylepšeným filtroventilačním zařízením proti ZHN. Výrazným způsobem měla být zesílena pancéřová ochrana tanku. Výroba 195 kusů tohoto nového typu tanku měla být zahájena v roce 1994.


Popis


Konfigurace tanku je konvenčního typu s řidičským prostorem v přední části korby, věží ve střední části a motorovým prostorem v zadní části korby. Čelo korby je z odlévaného homogenního pancíře, má šikmý sklon a v přední části vytváří oblou špici, v horní části přechází do plochého stropu korby, který se v zadní části nad motorovým prostorem mírně svažuje směrem dozadu. V přední části plochého stropu korby se nachází příklop řidiče, který se vyklápí směrem dozadu. Po obou stranách korby, nad kolejovým pásem po celé jeho délce, jsou upevněny blatníky. V jejich střední části na úrovni věže jsou umístěny tři schránky na nářadí, náhradní díly a různé příslušenství tanku.
Věž je oblá, odlévaná z homogenního pancíře a je usazena ve střední části korby (u typu Pz-68 Mk3 je věž zvětšena). Ve věži je lafetován kanón ráže 105 mm vybavený ejektorem a termoizolačním pláštěm. Vpravo od kanónu se nachází stanoviště velitele a střelce, vlevo je stanoviště nabíječe. Před příklopem nabíječe se nachází lafeta protiletadlového kulometu ráže 7,5 mm. Mezi příklopem velitele a příklopem nabíječe je u typu Pz-68 lafetován granátomet k odpalování osvětlovacích granátů. Na zádi věže je namontována schránka na nářadí a další výstroj vozidla.
Tloušťka pancíře se pohybuje v rozmezí 15 až 40 mm, v exponovaných částech tanku (čelo korby a věže) dosahuje až 120 mm. Korba poskytuje osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů.


Podvozek,motor a převodovka


Podvozek tanku je na obou stranách korby tvořen šesti pojezdovými koly, hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Zavěšení vahadel pojezdových kol je odpruženo systémem, využívajícím soustavu předepjatých kruhových podložek (Belleville Tellerfeder). Horní větev pásu je nesena třemi kladkami. Šířka kolejového pásu je 520 mm ( u Pz-61 500 mm) a délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 430 mm (u Pz-61 4 130 mm). Pásy je možné vybavit pryžovými patkami zamezujícími opotřebení komunikace. Pohybové ústrojí není vybaveno postraními ochrannými kryty.


Tank je poháněn modernizovaným 8válcovým vznětovým motorem MTU MB 837 Ba-500 o výkonu 485 kW při 2 200 otáčkách za minutu (u Pz-61 470 kW). Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje modernizovaná poloautomatická převodovka SLM, s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad. Elektrická síť tanku pracuje s napětím 24 V a je napájena čtyřmi akumulátory o napětí 6 V po 200 Ah.


Zbraně a další vybavení


Hlavní výzbroj tanku tvoří kanón Pz Kan 61 (švýcarská licence britského kanónu L7), ráže 105 mm, s ejektorem a termoizolačním pláštěm ( u typu Pz-68 Mk2 je plášť vylepšený) stabilizovaným ve dvou rovinách. Účinný dostřel kanónu je 2000 m. Náměr kanónu se pohybuje v rozmezí od -10 stupňů do +21 stupňů, odměr celé věže činní 360 stupňů. Doplňkovou výzbroj tanku tvoří kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm spřažený s kanónem a protiletadlový kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm lafetovaný na věži tanku. Ke skrytému opuštění bojiště je tank vybaven šesti zadýmovacími granátomety typu Nebelwerfer ráže 80,5 mm, rozmístěnými po třech po obou stranách věže. Pro osvětlení bojiště je mezi příklopem velitele a příklopem nabíječe na stropu věže lafetovaný švédský granátomet Le GW74 pro odpalování osvětlovacích granátů.
Vezený palebný průměr činní 56 kusů nábojů různých typů do kanónu ( u Pz-61 52 ks). Ten používá munici typu HE, APDS a HESH včetně dýmového granátu, vše švýcarské výroby, dále může být využito izraelské střelivo ráže 105 mm typu M111 APFSDS, které bylo též zavedeno do švýcarské armády. Vezený palebný průměr doplňkové výzbroje činí 5 200 kusů nábojů do obou kulometů ráže 7,5 mm.( u Pz-61 5 400 ks)


Přesnost a účinnost střelby zajišťuje vylepšený systém řízení palby, který tvořen:
- koincidenčním dálkoměrem (systém opticky dělí pozorovaný obraz cíle na dvě poloviny tím, že jednu pozoruje skrze posuvný optický klín; tak vzniká rozdělený/posunutý obraz a posunem posuvného klínu po základně je možno obrysy cíle sesouhlasit a poté odečíst parametr vzdálenosti),
- digitálním balistickým počítačem,
- kombinovaným zaměřovačem,
- infračerveným noktovizorem


Standardním vybavením tanku je tlakové filtroventilační zařízení proti ZHN. Tank není vybaven protipožárním systémem a není přizpůsoben pro jízdu pod vodou. Může bez přípravy překonávat vodní překážku broděním do hloubky 1,1 m a s přípravou do hloubky 2,3 m.


Odvozené typy:


Entpannungspanzer Pz-65 – vyprošťovací tank.


Brückenlegepanzer Pz-68 – mostní tank.


Panzer Kanone-68 – 155 mm samohybná houfnice na strojovém spodku Pz-68, nebyla
zařazena do výroby a místo ní švýcarská armáda objednala
americký typ 155 mm M109 SPGs.


Pz Zielfz 68 – cílový tank s přídavným pancéřováním a novou věží s maketou kanónu.

Pz 68 Flakpanzer - protiletadlový komplet na strojovém spodku Pz-68 vybavený dvojitým 30 mm protiletadlovým kanónem převzatým z německého prostředku PVO Gepard SPAAG. Vývoj však byl přerušen a vozidlo se nestalo do výroby.





Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Chris Bishop - Velká encyklopedie Moderní vojenské zbraně, vydalo nakladatelství Svojtka v roce 2004 jako první české vydání, ISBN 80-7237-863-5


Christopher Chant: Encyklopedie tanků, vydalo nakladatelství MUSTANG s.r.o jako první vydání v Plzni 1997, ISBN 80-7191-226-3


https://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/Pz68.htm
https://www.army-guide.com/eng/product1397.html
www.armyrecognition.com
director.io
www.armeemuseum.ch
https://www66.tok2.com/home2/tankguy/thun/pz68.html

CHE - Panzer 68 - Tank Pz-68

Tank Pz-68
URL : https://www.valka.cz/CHE-Panzer-68-t662#311837Verze : 0
Odvozené typy tanku Pz-68



Entpannungspanzer Pz-65 (Entp Pz-65 ARV) – vyprošťovací tank vycházející ze strojového spodku tanku Pz-68. Je vybaven jeřábem o nosnosti 15 t, hlavním navijákem o tažné síle až 75 t a pomocným navijákem o síle 500 kg.


Panzer Kanone-68 – 155 mm samohybná houfnice na strojovém spodku tanku Pz-68, nebyla zařazena do výroby a místo ní švýcarská armáda objednala americký typ 155 mm M109 SPGs.


Brückenlegepanzer Pz-68 (Brü. Pz-68) – mostní tank vycházející ze strojového spodku tanku Pz-68. Mostovka má nosnost do 60 t, délku 18,23 m, šířku 3,79m, doba rozložení mostu 2 až 3 min. a doba složení mostu 5 min.


Pz 68 Flakpanzer - protiletadlový komplet na strojovém spodku tanku Pz-68 vybavený dvojitým 30 mm protiletadlovým kanónem převzatým z německého prostředku PVO Gepard SPAAG. Vývoj však byl přerušen a vozidlo se nestalo do výroby.



https://www66.tok2.com/home2/tankguy/euro3.html
https://www.swissmotor.ch/artikel/400_449/0425.htm
www.armeemuseum.ch
CHE - Panzer 68 - Entpannungspanzer  Pz-65 – vyprošťovací tank

Entpannungspanzer Pz-65 – vyprošťovací tank
CHE - Panzer 68 - Panzer Kanone-68

Panzer Kanone-68
CHE - Panzer 68 - Mostní tank Brü. Pz-68

Mostní tank Brü. Pz-68
CHE - Panzer 68 - Pz 68 Flakpanzer - prostředek PVO

Pz 68 Flakpanzer - prostředek PVO
URL : https://www.valka.cz/CHE-Panzer-68-t662#311883Verze : 0