Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9

Yakovlev Yak-9

Яковлев Як-9

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.10.1942-DD.02.1943 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.01.1943-DD.08.1943 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1942-DD.08.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
459:
195 závod č. 153
264 závod č. 166
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2277 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2873 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,500 m
Výška:
Height:
3,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
167,582 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
440 l (322 kg)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
599 km/h v 4300 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 3400 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,66 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,1 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11100 m
Dolet:
Range:
875 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
První výrobní verze Jaku-9.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2.
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9.html
https://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm
https://combatavia.info/index1yak9.html
https://www.aviastar.org/air/russia/yak-9.php
archiv autora







URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#430185Verze : 0
MOD
Zaujímavo sfarbený Jak-9 zástupcu veliteľa eskadrily 85. gardového stíhacieho leteckého pluku, Hrdinu Sovietskeho zväzu gardového kapitána M.S. Mazana (М.С. Мазан).


Kapitán Mazan absolvoval 440 bojových letov, v 91 vzdušných bojoch zostrelil 21 nepriateľských lietadiel. Zahynul nad územím Maďarska pri plnení bojovej úlohy 12.12.1944. S najväčšou pravdepodobnosťou bol zostrelený "priateľskou paľbou" strelcov amerických bombardérov B-17. Titul hrdinu ZSSR mu bol udelený in memoriam 15.05.1946.


https://waralbum.ru/34520/
https://airaces.narod.ru/all10/mazan.htm


žraločia papuľa na Jak-9, kpt. Mazan na snímke vľavo
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#536987Verze : 1
MOD
Starší pilot 513. IAP Nikolaj Ivanovič Dynič (Николай Иванович Дынич) fotografuje obstarožným mechovým fotoaparátom kolegu pilota, sediaceho v Jaku-9, nedatovaný snímok. Všimnite si kusy plechov podložené pod kolesami lietadla, zabraňujúce zapadnutiu stroja do premočenej pôdy.


https://waralbum.ru/28486/
www.mission4today.com



URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9-t6563#537284Verze : 3
MOD