Název: Name: | Jakovlev Jak 4 | Yakovlev Yak-4 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-4 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.10.1940-DD.02.1941 Tušinský letecký závod č. 81 Molotova, Tušino | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1940-DD.02.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 90 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1940 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | ? lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6115 kg | 13481 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6320 kg | 13933 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | 45ft 11in |
Délka: Length: | 9,940 m | 32ft 7,33in |
Výška: Height: | 3,300 m | 10ft 9,91in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,40 m2 | 316.46 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 207,993 kg/m2 | 42.6 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-105R kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typ VIŠ-22E o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105R twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-22E propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 960 l + 2x 100 l v přídavných nádržích | 211.2 UK gallons (253.6 US gallons) and 44 UK gallons (52.8 US gallons) in a two drop tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 533 km/h v 4900 m | 331.2 mph in 16076 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,0 min do 5000 m | 8,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9700 m | 31824 ft |
Dolet: Range: | 925 km | 574.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1100 km | 683.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přední části trupu s 600 náboji a 1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střeleckém stanovišti TSS-1, 800 nábojů. Pumový náklad: do 500 kg. | One fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun mounted in the nose 600 ronds and one flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in dorsal position Type TSS-1, 800 rounds. Bomb load: Up to 1,102 lb of bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Státní zkoušky začaly koncem roku 1940. - Několik letounů bylo použito k nočním průzkumným letům. - Letoun nebyl spolehlivý a hmotnost se stále zvyšovala. - V únoru 1941 byla výroba ukončena. Článek ZDE. | Yak-4/BB-22bis - Used more powerful engines than predecessors. Gunner/bomber position right behind pilot's, turret was not retractible any more. It was a fast good-looking light bomber, but too vulnerable for ground-attack missions. The few built were later used for night missions and high-altitude reconaissance. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0 B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974. http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm http://www.airpages.ru/ru/yak22.shtml http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm www.fido.sakhalin.ru http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/yak-4.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-4 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-4 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-4 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |