Jakovlev Jak-1M

Yakovlev Yak-1M
Яковлев Як-1M
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1M Yakovlev Yak-1M
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1M
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-17.09.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1942-15.02.1943 1st prototype
DD.MM.1943-17.09.1943 2nd prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
15.02.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2133 kg 4702 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2655 kg 5853 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2,19in
Délka:
Length:
8,600 m 28ft 2,57in
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,83 m2 159.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
178,79 kg/m2 36.62 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-105SB propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
265 l ve třech interních nádržích 58.3 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
632 km/h v 2180 m 392.7 mph in 7152 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m mph in ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,33 m/s 4002 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10700 m 35105 ft
Dolet:
Range:
585 km 363.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Na druhém prototypu byl instalován nový kanón ŠA-20M a dva kulomety UBS a byl poháněn motorem Klimov VK-105PF-2 s vrtulí VIŠ 105SV - prototyp Jaku-3. Yak-1M - Yak-3 prototype with a smaller wing, revised cooling intakes, reduced overall weight and upgraded engine.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 46, Jak-1, Jak-3, AJ-Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86209-90-2
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
L+K 18/1975 Letadla 1939-45, Václav Němeček
Krzysztof Cieslak, TBiU, Samolot mysliwski Jak-1.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1_tth.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120630 Verze : 0
Jakovlev Jak-1M


Historie:
Jak-1M (moděrnizirovannyj) jednalo se modernizovanou verzí stíhacího letounu Jaku-1. V době jeho vzniku se již výroba stabilizovala na již trochu slušnou úroveň, většina konstrukčních nedostatků již byla odstraněna a tak se Jakovlevovo OKB snažilo zvýšit výkony letounu na úroveň Bf-109E.


Pro zvýšení výkonů bylo nutno zvýšit výkon motoru VK-105PA 772 kW (1 036 hp). Nejsnažší cestou jak zvýšit výkon motoru je zvýšit plnící tlak a to pomocí přenastavení regulačního ventilu, motor tak dostane více vzduchu, následně může být zvýšena dodávka paliva a tím vzroste výkon motoru, bohužel, to vše za cenu snížení životnosti motoru. Z tohoto důvodu se tento způsob může použít pouze krátkodobě. První pokusy byly provedeny v srpnu 1941, pilot mohl pákou v kabině zvýšit plnící tlak z 1,197 atm na 1,25 atm, použít se takové zvýšení mohlo pouze v malých výškách a po dobu max. pěti minut.


Od března 1942 bylo zkoušeno razantnější zvýšení plnícího tlaku na motorech VK-105P. Tlak byl zvýšen v rozmezí 1,122 - 1,382 atm. Výkon vzrostl na 868 kW (1,164 hp) nad zemí, v 800 m 890 kW (1,193 hp) a 846 kW (1,134 hp) ve 2 800 m. Zkoušky proběhly u 236. IAP, životnost motoru byla 125 hodin.
Nové motory začal vyrábět závod č. 26 v Ufě od května 1942.

Při montáži motorů do nových Jaků-1 se objevily další problémy - letoun byl těžký na hlavu a motor se prudce přehříval, Došlo to až tak daleko, že bylo povoleno létat pouze na 2 250 ot/min. Problému se ujal výzkumný ústav CAGI, ten navrhl odlehčení letounu a důslednější aerodynamické úpravy.
Do výroby se nová varianta Jak-1B (M-105PF) dostala od prosince 1942 (111. série) a výroba byla ukončena v červenci 1944 (192. série).


Vyvrcholením vývoje Jak-1 byly dva prototypy označené Jak-1M, důležitám znakem bylo rozpětí křídel, které bylo zmenšeno o 800 mm, chladič oleje byl nový a byl přemístněn do kořena křídla, chladič kapaliny byl více zapuštěn a velký důraz byl kladen na povrchovou úpravu. Z letounu vymizel zcela plátěný potah - byl nahrazen panely z překližky. Změn doznal také podvozek, hlavní podvozek měl vyšší zdvih tlumičů pérování a zadní kolečko bylo zatahovatelné. Cíle, které si konstruktéři vytýčili, byly splněny, oproti staršímu Jaku-1 se zvýšila maximální rychlost, obratnost, stoupavost a v neposlední řadě i výhled dozadu. Nový letoun měl za kabinou snížený hřbet trupu a tak kabina vystupovala nad trup. Prototyp byl zalétán 15. 2. 1943, v září se do zkoušek zapojil i druhý prototyp, ten byl poháněn motorem VK-105PF-2. Od tohoto prototypu vedla přímá cesta k výrobě Jaku-3.
Některé starší zdroje nesprávně označují stíhací verzi Jak-1B jako Jak-1M.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120631 Verze : 0
Fotografie Jakovlevova Jak-1M.
Jakovlev Jak-1M -


Jakovlev Jak-1M -


Jakovlev Jak-1M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120633 Verze : 0
Trojpohledový náčtrek Jakovlev Jak-1M
Jakovlev Jak-1M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120632 Verze : 0
Jak-1M druhý prototyp dokončený v září 1943
Jakovlev Jak-1M -


Jakovlev Jak-1M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120635 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více