Main Menu
User Menu
Reklama
     
Název:
Name:
T-35
Originální název:
Original Name:
T-35
Kategorie:
Category:
těžký tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.09.1932 Petrohradský státní zbrojní optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad /
DD.MM.1933-DD.04.1933 Leningradský strojírenský závod K. E. Vorošilova, Leningrad /
DD.MM.1933-DD.MM.1938 Charkovský lokomotivní závod Kominterny, Charkov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1933: 2 tanky / tanks
1934: 10 tanků / tanks
1935: 7 tanků / tanks
1936: 15 tanků / tanks
1937: 10 tanků / tanks
1938: 7 tanků / tanks
celkem / total: 51
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
01.09.1932
Osádka:
Crew:
10-12
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
50000 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9720 mm
Délka korby:
Hull Length:
9720 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3200 mm
Celková výška:
Overall Height:
3430 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
530 mm
Šířka pásu:
Track Width:
525 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,78 MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba - čelo - 20-50 mm, bok, záď - 20 mm, strop 20 mm, dno - 10 mm
Velká věž - čelo,bok - 20 mm, záď, strop - 15 mm
Střední a malé věže - čelo, bok - 20 mm, záď, strop - 10 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
M-17T,vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 46 920 ccm, od roku 1938 M-17L
Výkon:
Power:
M-17T - 368 kW při 1650 ot/min
M-17L - 432 kW při 1445 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka 5+1, suchá trojdisková spojka, boční spojky
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
29 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
14 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
100 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
80 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
20 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
3,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1,2 m
Brodivost:
Fording Depth:
1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 76,2 mm vz.27/32(KT-28/L16), 96 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
2x 45 mm vz.32 (K20/L46), 220 nábojů
5x 7,62 mm DT, 10000 nábojů
1x PLK 7,62 mm P-40 (od roku 1936)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Radiostanice 71-KT-1
Hovorové zařízení TPU-6
Zdroje:
Sources:
Kolomiec M.V., Svirin M.N.: Tjaželij tank T-35, JAUZA, EKSMO, Moskva 2007
Kolomiec M.V.: Tjaželij tank T-35, Bronekolekcija No.2, Modělist-konstruktor, Moskva 1995
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#373047Verze : 0
MOD

T-35 - největší mezi velkými

👤Luděk Kratochvíl 🕔29.09.2010

Tak jako u několika typů sovětských tanků, začala historie tohoto vozidla návštěvou Chalepského komise ve Velké Británii v roce 1930. Členy komise zaujal mezi jinými i pětivěžový, třicetidvoutunový Vickersův A1E1 Independent z roku 1926, vyrobený v jediném exempláři. Když bylo jasné, že konstrukčně a výrobně složitý tank TG, vyvíjený ruku v ruce sovětsko-německou skupinou inženýrů pod vedením E. Grotte, sovětský průmyslový komplex v sérii prostě vyrábět nezvládne, byla sovětská část skupiny inženýrů převedena na práci na projektu těžkého tanku.

Zobrazit celý článek
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#374047Verze : 2
MOD
T-35
Nákresy vozidla


Zdroj
Kolomiec M.V., Svirin M.N.: Tjaželij tank T-35, JAUZA, EKSMO, Moskva 2007

SOV - T-35 - T-35 prototypy
nahoře T-35-1, dole T-35-2

T-35 prototypy
nahoře T-35-1, dole T-35-2

SOV - T-35 - T-35
sériové provedení

T-35
sériové provedení

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#373048Verze : 1
MOD
T-35-prototypy


Zdroj
Kolomiec M.V., Svirin M.N.: Tjaželij tank T-35, JAUZA, EKSMO, Moskva 2007

SOV - T-35 - T-35-1 se zakulaceným stropem hlavní věže
přehlídka, 01.05.1933, Moskva-Rudé náměstí

T-35-1 se zakulaceným stropem hlavní věže
přehlídka, 01.05.1933, Moskva-Rudé náměstí

SOV - T-35 - T-35-2 s rovným stropem hlavní věže
přehlídka, 07.10.1933, Moskva-Rudé náměstí

T-35-2 s rovným stropem hlavní věže
přehlídka, 07.10.1933, Moskva-Rudé náměstí

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#373049Verze : 1
MOD

Problémy s označováním




Tjažjolyj tank T-35A nebo tjažjolyj tank T-35 obrazca 1933 goda?


(Танк Т-35А или танк Т-35 образца 1933 года?)


T-35 prvních sérií


- předpokládané armádní sovětské označení: T-35 obr. 1933 g. (Т-35 обр. 1933 г.)
- tovární označení: T-35A1)
- německé zpravodajské označení: T-35A2)
- zkratky Werhmachtu pro ukořistěný tank: Pz. Kpfw. 751 (r), nebo Pz. Kpfw. T-35A 751 (r) 3)


T-35 experimentální


- předpokládané armádní sovětské označení: neznámé4)
- tovární označení: T-35B (Т-35Б)
- německé zpravodajské označení: T-35B
- zkratka Wh. pro ukořistěný tank: nebyl ukořistěn


T-35 závěrečné série


- předpokládané armádní sovětské označení: T-35 obr. 1938 g. (Т-35 обр. 1938 г.)
- tovární označení: neznámé
- německé zpravodajské označení: T-35C
- zkratky Wh. pro ukořistěný tank: Pz. Kpfw. 752 (r), nebo Pz. Kpfw. T-35C 752 (r)


_____________________________________________________________

Poznámky pod čarou:



1) Německé zpravodajské služby zavedly tři stupně rozlišení pro sovětský těžký tank T-35. V dokumentech figurují tyto stroje s dodatkovými písmeny: A, B a C.


2) Ruský historik Maxim Kolomijec (Максим Коломиец) tvrdí, že existuje příručka s názvem: Mat-čast', voždjenije i obsluživanije tanka T-35A, údajně uložena v RGVA, f. 31811, op. 2, d. 533 (Российский государственный военный архив, ф. 31811: Автобронетанковое управление Красной Армии, оп. 2, д. 533: Наставление АБТУ РККА. Мат-часть, вождение и обслуживание танка Т-35А.)


3) Přidělení funkcí osádce tanku T-35 v roce 1936, celkem dvanácti osobám:
P. č.FunkceUmístění
1.velitel tanku a střelec z kulometu 1. věže hlavní dělová věž
2.2.velitel 1. věže a dělostřelec hlavní dělová věž
3.radiotelegrafista a nabíječ děla 1. věže hlavní dělová věž
4.zástupce velitele tanku, nabíječ a střelec z kulometu 2. věže čelní dělová věž
5.velitel 2. věže, dělostřelec a nabíječ čelní dělová věž
6.hlavní technik v korbě
7.mechanik-řidič v korbě
8.mechanik-motorář v korbě
9.řidič pro jízdu vpřed a střelec z kulometu 3. věže čelní kulometná věž
10.velitel 4. věže, dělostřelec a nabíječ zadní dělová věž
11.řidič pro jízdu vzad, nabíječ a střelec z kulometu 4. věže zadní dělová věž
12.střelec z kulometu 5. věže zadní dělová věž



4) Experimentální tank T-35B (Т-35Б) vyroben v jednom kuse v roce 1933 a byl osazen leteckým motorem M-34, který vyvinula konstrukční kancelář Alexandra Mikulina (Александр А. Микулин). Původně letecký motor M-34 je údajně odvozen z motoru M-17 (licenční BMW-VI). Projekt navržen v roce 1930. V roce 1931 proběhly zkoušky a začátkem roku 1932 byla zahájena sériová výroba v moskevské továrně č. 24 (московского моторостроительного завода № 24).


Motor letecký M-34


typ: benzínový, vodou chlazený
uspořádání: 12 válců do V pod uhlem 60°
obsah: 45,82 dm3
hmotnost: 670 kg
suchá hmotnost: 535 kg
jmenovitý výkon: 552 kW (750 k) při 1760 obr. za min.



Zdroje:
P. Gorochov: Tank osobnogo naznačjenija, Tjažjolyj tank T-35, Modjelist-konstruktor, 1989/03/17-20, ISSN: 0131-2243
M. Kolomijec: Tjažjolyj tank T-35, Bronjekoljekcija 2'95. Moskva 1995, ISSN: nemá
M. Barjatinskij, M. Dmitrijev: Tanki Vtoroj mirovoj, Krasnaja Armija, Moskva 2000, ISBN: nemá
Posljednyje pjatibašjennyje, Tankomastjer TM 2000/05/18-27, ISSN: nemá
A. Širokorad: Северные войны России, Charvest 2001, ISBN: 985-13-0526-X
M. Kolomijec, V. Mal'ginov: Sovjetskije supjertanki, Bronjekolljekcija 2002/01, ISSN: nemá


Internet:
http://achtungpanzer.bos.ru/sssr.htm
http://airwar.ru/enc/engines/m17.html
alternatiwa.org.ru
http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T35/
http://armor.kiev.ua/Tanks/sovprom.html
http://armoured.vif2.ru/t-35.htm
http://commi.narod.ru/txt/ek/106.htm
militera.lib.ru
http://weltkrieg.nm.ru/armament/USSR/2/T-35.htm
http://www.aviation.ru/engine/AM/story0/index.html
http://www.thetankmaster.com/english/afv/T35_R.asp
http://www.weltkrieg.ru/armoured/T-35/
http://militera.lib.ru/h/shirokorad1/index.html

SOV - T-35 - Palebné sektory tanku T-35

Palebné sektory tanku T-35
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#154904Verze : 3
MOD
T-35 během zkoušek průchodivosti. I když se všeobecně považoval za neohrabaný, na kůlech si nevedl úplně špatně.
SOV - T-35 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#28859Verze : 0
MOD
Ku koncu 30. rokov 20. storočia bola na podvozku T-35 (s využitím časti agregátov tanku T-28) vytvorená samohybná húfnica kalibru 203 mm (s húfnicou B-4 (Б-4)) SU-14 (СУ-14) a samohybný 152 mm kanón (B-10 (Б-10)) SU-14A (СУ-14А). Po ďalších úpravach na základe použitia u vojsk bola samohybná húfnica SU-14 zavedená u vojsk ako SU-14-1. Od roku 1936 bol vo výzbroji ďalší variant 152 mm kanóna Br-2 (Бр-2) na podvozku T-35 označovaný ako SU-14Br-2 (СУ-14Бр-2).



Nákres tanku T-35....
SOV - T-35 - T-35

T-35
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#155038Verze : 0
MOD
Doplním fotografii tanku T-35


Zdroj: www.ebay.com
SOV - T-35 - http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=320231705867&Category=104000&_trksid=p3907.m29

cgi.ebay.com
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#249261Verze : 0
Doplním fotografie tanku T-35


U první fotografie (odshora) se jedná o stroj který byl po opuštění posádkou zanechaný na cestě kde jej přebrala německé komise. Později dostal na bok trupu německý nápis, aby tank nebyl rozebírán lovci suvenýrů. Později byl tento stroj odvezen do Kummersdorfu na testy.
Asi 200 metrů za strojem v levo stojí zničená KV1
Na tento tank existuje větší množství fotografií)


Druhé foto - velitelská verze s rámovou anténou kolem hlavní věže.



Zdroj foto: www.ebay.com
(Další info o osudu stroje - foto archiv Dolin a MB)
SOV - T-35 - www.ebay.com 150228620982

www.ebay.com 150228620982
SOV - T-35 - www.ebay.com 130206533474

www.ebay.com 130206533474
SOV - T-35 - www.ebay.com 130206546278

www.ebay.com 130206546278
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#249418Verze : 0
T-35






Zdroj
Kolomijec M., Moščanskij I.: Mnogobašennyje tanky RKKA, Frontovaja Iljustracija no.5/2000, Moskva 2000

SOV - T-35 - Podvozková část T-35
po odstrojení pásů a pojezdových vozíků s odpružením

Podvozková část T-35
po odstrojení pásů a pojezdových vozíků s odpružením

SOV - T-35 - Podvozková část T-35
po odstrojení blatníků a bočního krytu

Podvozková část T-35
po odstrojení blatníků a bočního krytu

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#373797Verze : 0
MOD
T-35





Zdroj
Nastavlenije k parkovomu obsluživaniju tanka T-35, Gosudarstvenoje vojennoje izdatělstvo NKO SSSR, Moskva 1937

SOV - T-35 - T-35
uspořádání prvků v motoro-převodovém prostoru

T-35
uspořádání prvků v motoro-převodovém prostoru

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#374764Verze : 0
MOD
T-35 v Kubince... Pohyb vlastní silou.


URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#507256Verze : 0
K výše uvedenému videu.


02/02/2014
Poslední zachovalý pětivěžový tank T-35, výrobní číslo 0197-7, vyjíždí vlastní silou z pavilonu Těžké tankové techniky Centrálního muzea ozbrojených sil v Kubince. Vozidlo bude kompletně restaurováno v dílnách 38. vědecko-výzkumného a zkušebního ústavu obrněných vozidel Ministerstva obrany Ruska. Po ukončení restaurace bude vystaven v původním stavu.




nnm.me
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#507928Verze : 0
MOD
Vyřazený a opuštěný T-35 (výrobní číslo 288-43) vyrobený v roce 1936. Tank patřil nejspíše 67.tankovému pluku 34. tankové divize 8. mechanizovaného sboru (Jihozápadní front). Stroj byl vyfocen německým válečným korespondentem již 9.7.1941 (viz zdroj VHÚ Praha). Publikovaný snímek je ze soukromého vojenského alba.



www.vhu.cz
tanks-encyclopedia.com
https://waralbum.ru/126070/
vlastní archiv

SOV - T-35 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-T-35-t6539#717730Verze : 3