Felixstowe F.5

Felixstowe F.5 / 海軍 F-5号飛行艇
     
Název:
Name:
Felixstowe F.5 Felixstowe F.5
Originální název:
Original Name:
海軍 F-5号飛行艇
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1921-DD.MM.192R Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka /
DD.10.1921-DD.MM.192R Hiro Naval Arsenal, Hiro /
DD.MM.192R-DD.MM.1929 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1921-DD.MM.1929 výroba v Japonsku
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Yokosho - 10
Hiro - 10
Aichi - 40
total - 60
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1921
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4128 kg 9101 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5752 kg 12681 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31,590 m 103ft 7,7in
Délka:
Length:
15,160 m 49ft 8,85in
Výška:
Height:
5,750 m 18ft 10,37in
Plocha křídla:
Wing Area:
130,30 m2 1402.54 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
44,144 kg/m2 9.04 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 268 kW
Vrtule čtyřlisté dřevěné s pevným úhlem náběhu
Rolls-Royce Eagle VIII twelve-cylinder, liquid-cooled Vee engine, rated 300 to 360 hp,
driving a four-blade fixed-pitch wooden propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
154 km/h v 610 m 95.7 mph in 2000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,0 min do 1000 m 15,0 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3550 m 11647 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm
Pumová zátěž: 45 kg světlic.
Two flexible 0.303 inch Lewis machine-guns.
Bomb load: flares weighing up to 100 lb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letová vtrvalost: 8 h
Letoun byl Japonci upravován, změnil se mírně tvar člunové části a později došlo také k zástavbě výkonnějších motorů Lorriane o výkonu 400 koní a ke konci výroby až 450 koní.
Endurance: 8 hours
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-5-t65340#232496 Verze : 0
Felixstowe F.5 – japonská výroba


Historie:
Po světové válce hledalo japonské námořnictvo pro své letectvo u svých spojenců vhodné typy letadel, které by jednak letectvo používalo, ale také sjednávalo a kupovalo licenční výroby, protože bylo nutno v Japonsku vybudovat továrny a konstrukční kanceláře, které by později navrhovaly a vyráběly vlastní letadla.
Jednou z kategorií letadel, které Japonsko potřebovalo, byly létající čluny. Několik typů námořnictvo zkoušelo a na základě těchto zkoušek byl vybrán britský průzkumný letoun Felixstowe F.5, který byl licenčně vyráběn v USA a v Kanadě. Po sjednání licenční výroby přijela do jokosuckého námořního arsenálu skupina britských inženýrů z továrny Short Brothers, která zaškolila japonské techniky do stavby těchto létajících člunů. Z britských dílů bylo v Jokosuce sestaveno prvních šest letadel, ostatní letouny byl již japonskou výrobou. Jeden letoun přeletěl v říjnu 1921 nad Tokiem, kde obyvatel překvapil svou velikostí. Další výroba a zejména úpravy (ještě nelze hovořit o vývoji) byly svěřeny arsenálu v Hiru. Zde byla konstrukce člunu podrobena důkladné kontrole a na základě získaných poznatků byl později navržen a vyráběn létající člun H1H.
Největší podíl na výrobě měla továrna Aichi Tokei Denki, která vyrobila čtyřicet letadel, výroba zde běžela až do roku 1929. Od srpna 1924 byly montovány výkonnější motory Loriane, jejichž licenční výroba se v Japonsku rozeběhla.
Letouny Felixstowe sloužily na námořních základnách Sassebo a Yokosuka až do roku 1930, během služby jich bylo několik ztraceno při haváriích.


.
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-5-t65340#232501 Verze : 0
Fotografie a kresba japonského člunu Felixstowe F.5
Felixstowe F.5 -


Felixstowe F.5 -


URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-5-t65340#232497 Verze : 0
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.modelbud.pl - obrázek
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-5-t65340#232502 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více