BT-5

БТ-5
     
Název:
Name:
BT-5 BT-5
Originální název:
Original Name:
БТ-5
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1934 Charkovský lokomotivní závod Kominterny, Charkov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1884
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1933
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
11500 kg 25353 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5800 mm 19 ft ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
5800 mm 19 ft ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
2230 mm 7 ft 3 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
2250 mm 7 ft 4 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
380/350 mm 1 ft 3 in/1 ft 1 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
260 mm 10 ¼ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,65/5,87 MPa 94.27/851.37 psi
Pancéřování:
Armour:
nýtované (věž z Ižorského závodu svařovaná, z Mariupolska nýtovaná), válcovaný plech
korba - čelo, boky - 13 mm, záď,strop - 10 mm, dno - 6 mm
věž - čelo, boky, záď - 15 mm, strop - 10 mm
Hull - riveted, Tower of Ižora factory - welded, Mariupolsk factory - riveted, rolled sheet
Hull - front, sides - 13 mm, rear, top - 10 mm, bottom - 6 mm
Turret - front, sides, rear - 15 mm, top - 10 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
M5 (Liberty), vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 27 900 cm3 M5 (Liberty), V12, water-cooled, gasoline, volume of 27,900 cm3
Výkon:
Power:
295 kW při 1650 ot/min 395.6 bhp at 1650 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
převodovka mechanická 4+1, planetová suchá spojka 4 +1 mechanical gearbox, planetary dry clutch
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
52/72 km/h 32/45 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
150/250 km 93/155 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
42 ° 93 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 45 mm vz.32 (K20/L46), 115 nábojů, s radiostanicí 72 ks 1x 45 mm vz.32 (K20/L46), 115 rounds of ammunition, tank radios - 72 pieces
Vedlejší:
Secondary:
1x 7,62 (DT)spřažený s kanonem - 2 709 nábojů 1x 7.62 (DT) coupled with a gun - 2709 rounds
Uživatelské státy:
User States:

(50 ks)

(50 pcs)
Poznámka:
Note:
nádrže - hlavní 360 l, přídavné 140 l,
263 tanků mělo radiostanici 71-TK-1
zaměřovače TOP a PT-1
Hodnoty s lomítkem platí - pásy / kola
Fuel tanks 360 l + 140 l,
263 tanks had radio TK-71-1
Sight targets TOP and PT-1
True values with a slash - tracks / wheels
Zdroje:
Sources:
ŽJOLTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
PAVLOV, M.; ŽJOLTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#368647 Verze : 0
BT-5



Na počátku roku 1933, necelý rok po spuštění sériové výroby BT-2, se podařilo dokončit prototyp modernizované dvojky, nazvaný BT-5. Byl zesílen podvozek, použita disková lisovaná pojezdová kola a více se začal požívat domácí motor M-5. Dále byl osazen novou věží s 15 mm pancířem, zvětšeným vnitřním prostorem pro 2 muže a kanonem 45 mm se spřaženým kulometem. Věže dodávaly dva podniky - Mariupolský závod (věž nýtovaná, do části věží byl montovám i šikmý kulomet) a Ižorský metalurgický závod (věž svařovaná s větším vyvažovačem). Vyvažovače sloužily též k ukládání munice. V Mariupoli začali v roce 1934 vyrábě též pokrokovější věže Ižorsk. Tyto věže se používaly i na T-26. Věž byla přístupná svrchu dvěma poklopy a pohon byl ruční. Část tanků (velitelské tanky) byla vybavena radiostanicí 71-TK-1(3) s rámovou anténou kolem věže.


Na konci roku 1933, aby předvedlo kvalitu a otestovalo vozidla, uspořádalo vedení ChPZ jízdu nonstop 5 ks sériových pětek z Charkova do Moskvy (1 100 km). Tanky jely na kolech, tankovalo se za jízdy. Bojový křest si odbyly za občanské války ve Španělsku, kam bylo lodí Kabo San Augustin dopraveno 50 ks BT-5 se sovětskými dobrovolníky, kteří vytvořili samostatný tankový pluk. Dále bojovaly proti Japoncům v roce 1938 (Chasan) a 1939 (Chalchyn Gol), v polské kampani (spolu s BT-2 v tankových plucích jezdeckých divizí) a v Zimní válce s Finskem. Poslední akcí menšího množství až 12 let starých veteránů byla ofenziva proti Japonské armádě v srpnu 1945 (samozřejmě na méně exponovaných místech fronty).

BT-5 dokázaly dosahovat úspěchů, pokud byly použity v souladu s jejich konstrukcí a určením (průlomy na území nepřesyceném PT prosředky, obchvaty a pod.). Jakmile byly použity po malých skupinách pro přímou podporu pěchoty nebo boj ve městech, byly potlačeny jejich přednosti-rychlost a obratnost a do popředí vystoupilo slabé panceřování a následky byly fatální.




Zdroj:

PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
http://www.battlefield.ru/
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#313137 Verze : 0
Další varianty a vývoj BT-5

Tak jako BT-2 byly u BT-5 již v podstatě se začátkem výroby zkoušeny různé varianty a zlepšení. Konstruktéři se zaměřovali na zvětšení palebné síly, zvýšení dojezdu a překonávání překážek. Laboratoř dynamiky plynů zkonstruovala zajímavé zlepšení, když na věž pětky byly namontovány dvě kolejnice, ze kterých se daly odpalovat RS-132 (132 mm) o dostřelu až 6 km nebo odpalovací zařízení pro raketová torpeda TT-250. Proběhlo několik zkušebních testů, takto upravené vozidlo ale nebylo doporučeno pro sériovou výrobu. Dále byl, jak jsem již zmínil v článku o BT-2, do malé série tanků montován testovaný Čepalův motor BD-2 (označení tanků BDT-1).Znamenal sice podstatné zvýšení dojezdu, ale schvalovací komisí bylo doporučeno dopracování. Svou práci (zkušenosti pro konstruktéry) si ale v pětce odvedl.
Jelikož tanky BT byly určeny pro hluboké průlomy dalšími zajímavými konstrukcemi byly prototypy pro násilné překonávání vodních toků, na kterých pracovali inženýři z Kubinky. První variantou bylo připevnění dvou ženijních pontonů pomocí ženijních mostních dílů na korbu tanku (tank musel být na vodě tažen). Řešení zajímavé, leč poněkud nepraktické (buď by tank výjezdu na souš neprojel mezerou menší než 8 m a nebo by byla osádka pobita při pracném odstraňování dílců). Jako životaschopnější se jevilo vybavení tanku "zástěrou" z vodotěsné plachtoviny (podobně jako Valentine DD a Shermann DD - ing.Straussler) a dále používání speciálně konstruhovaných plováků. Pohon zajišťovaly pássy nebo dva šrouby poháněné z bočních převodovek.
Mezi nadčasové konstrukce patřil BT-5 se soupravou OPVT. Jednalo se o standartní pětku, vybavenou soupravou pro hluboké brodění do hloubky 4,5m od aktivního konstruktéra K.Sirkena. Sestávala se ze tří trub (vzduch pro osádku, motor a odvod spalin), další konstrukce pouze s jedné trubky pevné a jedné ohebné se záklopkami (přívod vzduchu společný a výfuk ). Hermetizace byla provedena houbovitým kaučukem (otvory a ložisko věže) a kůží (lafeta). Takto upravené tanky se nazývaly BT-PCH (podvodnyj chod).
Technik V. Cyganov, veden snahou o zvýšení pasivní ochrany tanku navrhl přepracování pancéřování (zesílení a zešikmení). V Tankovém opravárenském závodě v Charkově byly postaveny dva prototypy (BT-SV I a II), ale při zkouškách v Kubince se ukázalo, že zvýšená odolnost proti průstřelu si vybrala velkou daň na rychlosti a pohyblivosti, hlavně na kolech.
Cestičky byly prošlapány, slepé uličky prozkoumány a na svět se klubal BT-7.

Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
https://www.battlefield.ru/
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#313376 Verze : 1
Nárys BT-5



Zdroj
BARJATINSKIJ,m., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996

BT-5 - BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zhora a z boku

BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zhora a z boku

BT-5 - BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zepředu a zezadu

BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zepředu a zezadu

URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#317284 Verze : 0
Tři typy věží BT-5 - typ Mariupolsk, nýtovaná s malým vyvažovačem (nahoře) a typ Ižorsk, svařovaná s vyvažovačem přez celou zadní část (uprostřed). Na dolním snímku je BT-5TU(popř.K) s věží Ižorsk s rámovou anténou k radiostanici 71-TK-1.



Zdroj:
http://armor.kiev.ua/
http://otvaga2004.narod.ru/

BT-5 -


BT-5 -


BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#314990 Verze : 0
Hlavní odlišností od BT-2 byla dvoumístná věž s kanónem vzor 1932/38 ráže 45 mm. BT-5 si zabojovaly ve Finsku.
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#28374 Verze : 0
...
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#47344 Verze : 0
...
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#47607 Verze : 0
...
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#47673 Verze : 0
...
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#47674 Verze : 0
Tank BT-5 nalezený a vytažený v červnu 2007 z Něvy


V sérii fotografií na http://www.nortfort.ru/np/foto_tbt1_e.html si můžete všimnout několika zajímavostí.



Poznámka
pět fotografií na ukázku převzato ze serveru Northern Fortres a doplněn text kolegy cimbala.


Moderátor Jiří Tintěra

BT-5 - Na obr. 6 jdou krásně vidět odhalené krycí žaluzie výdechů chladícího vzduchu a podle velikosti krytu sání a tvaru výfukového potrubí byl zřejmě vybaven motorem M-17T (BT-7).

Na obr. 6 jdou krásně vidět odhalené krycí žaluzie výdechů chladícího vzduchu a podle velikosti krytu sání a tvaru výfukového potrubí byl zřejmě vybaven motorem M-17T (BT-7).
BT-5 - Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.

Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.
BT-5 - Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.

Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.
BT-5 - Obr. 15 - řidičův kontrolní panel.

Obr. 15 - řidičův kontrolní panel.
BT-5 - Obr. 16 - zachovalá gumová obruč pojezdového kola včetně označení.

Obr. 16 - zachovalá gumová obruč pojezdového kola včetně označení.
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#316188 Verze : 0
Jeden z tankov BT-5, dodaných španielskym republikánom v počte 50 ks.


zdroj: http://histomil.com
BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#536447 Verze : 1
Ďalší BT-5 v markingu španielskych republikánskych síl.


dzen.ru

BT-5 -


URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#715359 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více