Lockheed F-104G Starfighter

     
Název:
Name:
Lockheed F-104G Starfighter Lockheed F-104G Starfighter
Originální název:
Original Name:
Lockheed F-104G Starfighter
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1960-DD.06.1964 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California
DD.09.1960-DD.MM.196R Messerschmitt AG, Augsburg /
DD.07.1961-DD.MM.1965 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Charleroi
DD.11.1961-DD.MM.196R NV Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker, Schiphol
DD.05.1962-DD.MM.196R SpA Fiat, Caselle Torinese
DD.07.1963-DD.MM.1964 Canadair Ltd., Montreal, Quebec /
DD.MM.1971-DD.MM.1973 Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1960-DD.MM.1973
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1122:
139 Lockheed
210 Messerchsmitt
188 SABCA
231 Fokker
164 Fiat
140 Canadair
50 MBB
První vzlet:
Maiden Flight:
07.06.1960
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6348 kg 13996 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9073 kg 20002 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13171 kg 29038 lb
Rozpětí:
Wingspan:
6.68 m 21ft 11in
Délka:
Length:
16.69 m 54ft 9in
Výška:
Height:
4.11 m 13ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
18.22 m2 196.1 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
General Electric J79-GE-11A o tahu 42,70 kN / 65,83 kN s přídavným spalováním, později
MTU J79-J1K o tahu 46,49 kN / 70,95 kN s přídavným spalováním
General Electric J79-GE-11A, thrust 10000 lb.s.t. / 15600 lb.s.t. with afterburning, later
MTU J79-J1K, thrust 10450 lb.s.t. / 15950 lb.s.t. with afterburning
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3854 l
2x 738 l přídavná nádrž
2x 644 l přídavná nádrž
1018 US gal
2x 195 gal drop tank
2x 170 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2137.2 km/h v 10668 m 1328 mph in 35000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
942.6 km/h v ? m 585.7 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
208.3 m/s 41000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
14173 m 46500 ft
Dolet:
Range:
996.3 km 619.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3015.1 km 1873.5 mi
Výzbroj:
Armament:
1x 20mm kanon M61A1, 725 nábojů


1814 kg podvěšené výzbroje:
1x atomová puma Mk.43, Mk.57 nebo B.61
2x raketnice LAU-3/A, LAU-10/A nebo LAU-51
3x 454kg bomba Mk.83 nebo
2x 454kg bomba Mk.83 a 1x 907kg bomba Mk.84
3x kontejnerová bomba MLU-10/A nebo zápalná bomba BLU-1/B


4x AIM-9B Sidewinder, později AIM-9L
1x 20-mm M61A1 cannon, 725 rounds


4000 lb of ordnance:
1x Mk.43, Mk.57 or B.61 nuclear bomb
2x LAU-3/A, LAU-10/A or LAU-51 rocket pod
3x 1000 lb Mk.83 bomb or
2x 1000 lbMk.83 and 1x 2000 lb Mk.84 bomb
3x MLU-10/A cluster bomb or BLU-1/B napalm canister


4x AIM-9B Sidewinder, later AIM-9L
Uživatelské státy:
User States:


















Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Francillon, René J. Lockheed Aircraft since 1913. Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-85177-835-6.
Knaack, Marcelle Size. Encyclopedia of US Air Force Aircraft and Missile Systems Vol.I, Office of Air Force History. Washington 1978.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/f104_13.html
http://www.americancombatplanes.com/f100_5.html
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#41592 Verze : 0
Německo obdrželo celkem 916 Starfighterů ve verzích F-104G / RF-104G (749 kusů), TF-104G (137 strojů) a F-104F (30 letadel). Do výzbroje Luftwaffe byly zavedeny v v červenci 1960. V době své největší slávy tvořily výzbroj 5 stíhacích-bombardovacích eskader (JaboG 31, JaboG 32, JaboG 33, JaboG 34 a JaboG 36), 2 stíhacích eskader (JG 71 a JG 74) a 2 průzkumných eskader (AG 51 a AG 52). Další dvě eskadry (MFG 1 a MFG 2) byly zařazeny v sestavě německého námořního letectva (Marineflieger). Německé F-104 byly z operační služby vyřazeny v říjnu 1987.

Jedním z německých Starfighterů byl i F-104G (20+14, výrobní číslo 683-2016, sériové číslo US Air Force 63-13235) zobrazený na obrázku níže. Obrázek přibližně ilustruje kamuflážní schéma aplikované na německých F-104G operujících v řadách německého námořního letectva (20+14 ji nikdy nenosil). Stroj 20+14 byl přejat v červnu 1961 na základně Edwards AFB. Letoun byl následně rozložen a přepraven do SRN. Zde však nebyl znovu sestaven a nakonec putoval zpátky za oceán. Zde sloužil na základně Luke AFB v sestavě 4510th CCTW, kde byl používán pro výcvik německých stíhacích pilotů. Při té příležitosti nosil standardní "kovovou kamufláž" US Air Force včetně amerických výsostných znaků. V roce 1983 byl prodán Američanům, kteří ho ještě v tomtéž roce dodali tchaj-wanskému letectvu v rámci programu Ali Shan No.8. Letoun následně sloužil s taktickým číslem 4364 u 41. taktické stíhací letky ze sestavy 2. křídla na letecké základně Sin-ču. Vyřazen byl po nehodě v roce 1988 a patrně v devadesátých letech došlo k jeho sešrotování.
Lockheed F-104G Starfighter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#527878 Verze : 0
F-104G s taktickým číslem FX-12 (výrobní číslo 9029) byl postaven u belgické společnosti SABCA. Do výzbroje belgického vojenského letectva se dostal v srpnu 1963. Leteckou službu uzavřel v roce 1979, kdy byl přesunut do technické školy belgického letectva, kde sloužil pro výcvik pozemního personálu. Od roku 1983 je ve sbírkách belgiského vojenského muzea v Bruselu, odkud pochází i uvedené snímky.




















URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#3490 Verze : 0
Tento F-104G byl německé Luftwaffe dodán v únoru 1964 (byl postaven v licenci v závodě Messerschmitt). Po celou svoji kariéru mezi roky 1964 až 1986 létal u stíhací bombardovací eskadry JaboG 34 dislokované v Memmingenu. Tato jednotka se na Starfightery začala přezbrojovat v roce 1964, její původní výzbroj tvořily stroje Republic F-84F Thunderstreak. F-104G v jejích řadách vydržely až do roku 1987, kdy se do její výzbroje dostaly letouny Panavia Tornado.


Celkový nálet draku stroje 22+40 činí 3 366 hodin. Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Le Bourget. (fotografie ©Radek Havelka)



URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201720 Verze : 0
Letoun 20+37 ve výročním zbarvení, které obdržel při příležitosti 30. výročí založení LVR 1 (Luftwaffenversorgungsregiment 1) v roce 1986. Tento Starfighter byl vyroben mateřským Lockheedem a německé Luftwaffe dodán v lednu 1962. Jeho prvním uživatelem byla JaboG 31, v roce 1966 pak letoun putoval k JaboG 34. V únoru 1968 se objevil v inventáři JaboG 33, v prosinci téhož roku se pak vrátil zpět k JaboG 34. V jejích řadách operoval až do roku 1986, kdy byl přeřazen k LVR 1.


Letoun je dnes vystaven v leteckém muzeu Berlín-Gatow. (fotografie ©Radek Havelka)



URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201733 Verze : 0
F-104G s taktickým označením 20+43 (výrobní číslo 2050) byl stejně jako stroj výše vyroben společností Lockheed a Luftwaffe dodán v roce 1962. Nejprve sloužil u TSLw 1, v roce 1968 se přesunul ke stíhací bombardovací eskadře JaboG 36. V jejích řadách setrval až do roku 1974, kdy byl odeslán k JaboG 33. Od května roku 1985 do ledna 1987 pak letoun 20+43 sloužil u své poslední operační jednotky - JaboG 34.


Dnes je vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu v markingu JaboG 33.( fotografie ©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#201751 Verze : 0
Přístrojová deska, letecké muzeum Hermeskeil (fotografie ©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#205062 Verze : 0
Lockheed F-104G Starfighter (MM6501/3-11) v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Jedná se o první stroj dodaný italskému letectvu 3. března 1962. Stroje byly v Itálii stavěny v licenci firmou Fiat. Tento první kus však byl ještě postaven v USA. Létal u 132. skupiny 3. křídla (132° Gruppo "Buscaglia", 3° Stormo)


Zdroj: materiály muzea
Lockheed F-104G Starfighter - vlastní foto

vlastní foto
Lockheed F-104G Starfighter - vlastní foto

vlastní foto
Lockheed F-104G Starfighter - vlastní foto

vlastní foto
Lockheed F-104G Starfighter - vlastní foto

vlastní foto
Lockheed F-104G Starfighter - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#373066 Verze : 0
Dvojice letounů F-104G Starfighter (26+69 / výrobní číslo 683D-7415 a 26+70 / výrobní číslo 683D-7416) německého námořního letectva. Tyto stroje byly zhotoveny v Německu společností Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH. Montáž obou F-104G byla v jejím závodě zahájena v listopadu 1971. Snímek pochází z doby, kdy oba letouny sloužily u námořní letecké eskadry MFG 2. Stroj 26+70 byl zničen v únoru 1985 u Hesselteichu po srážce s britským letounem Harrier T.4. Zatímco letoun RAF se ihned zřítil, německý pilot se pokusil svůj poškozený stroj dotáhnout k nouzovému přistání na letišti. Starfighter však začal hořet, a tak se jeho pilot musel katapultovat.


Zdroj: steamaker.tumblr.com

Lockheed F-104G Starfighter -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-F-104G-Starfighter-t648#538835 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více