Main Menu
User Menu

Junkers Jumo 213 E-1

     
Název:
Name:
Junkers Jumo 213 E-1
Originální název:
Original Name:
Junkers Jumo 213 E-1
Kategorie:
Category:
invertní vidlicový motor
Výrobce:
Producer:
Junkers Motorenbau G.m.b.H., Dessau, Magdeburg, Köthen a Leipzig /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Použití:
Use:
Ju 88 G-6 - G-10
Ju 288 S-1
Fw 190 D-12
Me 209 V6
Ta 152 H
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
12
Hmotnost:
Weight:
940 kg
Celková délka:
Overall Length:
2266 mm
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
777 mm
Celková výška:
Overall Height:
980 mm
Vrtání:
Bore:
150 mm
Zdvih:
Stroke:
165 mm
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
35,0 l
Palivo:
Fuel:
benzín B4 s oktanovým číslem 87.
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
vstřik paliva
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
6,5 : 1
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňování dvourychlostním, dvoustupňovým kompresorem s mezichladičem.
Bylo možné instalovat sadu MW-50 i GM-1.
Chlazení:
Cooling:
chlazení kapalinou přetlakové (bod varu byl nad 120°C)
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
1287 kW při 3250 ot/min
Poznámka:
Note:
Výkony:
1 057 kW (2 050 k) při vzletu s použitím MW-50,
1 287 kW (1 750 k) při vzletu bez MW-50,
1 015 kW ( 1 380 k) v h= 9 600 m při 3 200 ot/min bojový výkon,
1 243 kW (1 690 k) v h= 10 000 m při 3 250 ot/min bojový výkon s použitím GM-1.


Motor byl optimalizován pro výšku 9 600 m.
Ventilový rozvod: OHC tříventilový (dva sací a jeden výfukový ventil na válec).


Tento motor byl konkurentem motoru Daimler-Benz DB 603. Junkers řadu motorů 213 upravil tak, že bylo možno zaměnit jeho motor za DB 603, tato záměna byla možná protože všechny úchyty, kontrolní a plnící místa byla shodná s konkurenční DB 603.


Verze Jume 213 E a Jumo 213 F jsou si vzájemně podobné, jsou vybaveny novým dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem, který poskytuje optimální množství vzduchu pro dostatečný výkon motorů ve velkých výškách. Rozdílem mezi oběma verzemi byl mezichladič stlačeného vzduchu, který verze 213 F neměla a byla optimalizována pro menší výšku než verze 213 E-1.


Motor mohl být osazen sadou MW-50 (vstřik vody a metanolu do kompresoru), tato sada umožnila nárůst výkonů v malých výškách.
V případě potřeby bylo možno do motoru vstřikovat směs oxidu dusného, tato sada byla označena jako GM-1 a významně obohatila o kyslík vzduch ve velkých výškách.
V praxi obě tyto sady používal asi jen výškový stíhač Ta 152 H.
Zdroje:
Sources:
https://www.focke-wulf190.com/indexneu.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_213
frhewww.physik.uni-freiburg.de
www.mech.kuleuven.be
archiv autora
en.wikipedia.org
www.geocities.com - foto

URL : https://www.valka.cz/Junkers-Jumo-213-E-1-t64687#233368Verze : 0
MOD
Vstřikovací čerpadlo

(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Jumo-213-E-1-t64687#230764Verze : 0
MOD