Main Menu
User Menu

ISR - Heron TP

Heron TP nebo-li Heron 2 či Eitan
(podle označení Izraelského letectva - Israeli Air Force IAF). TP zřejmě znamená turbo-prop, tedy turbovrtulový. Navazuje na menší prostředek Heron (Mahatz).
Heron TP je řazen do kategorie MALE (Medium Altitude Long Endurance, tedy prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí). Základní požadavek byla průzkumná činnost z výšky a velká vytvalost - až několik dní.

Prostředek je schopen plnit širší spektrum úkolů, kromě základní mise, kterou je ISTAR (Intelligence, Surveillance and Target Acquisition Reconnaissance, tedy průzkum, dohled, zjišťování cílů a průzkum) jsou to úkoly zarhnující podporu protiraketové obrany a vzdušného tankování. Základní výhody jsou multifunkčnost, velká vytrvalost a také velký dosah nesených systémů, který umožňuje sledování prostoru i ve velké vzdálenosti za hranicemi Izraele, aniž by prostředek byl ohrožen nepřátelskou protivzdušnou obranou.
Prostředek je schopen operovat i v nepříznivých povětrnostních podmínkách (narozdíl od třeba Predatoru) a je schopen nést celou řadu senzorů, takže může plnit množství úkolů.
Vývoj byl veden na základě programu izraelského ministerstva obrany a první vzlet se odehrál 15. července 2006 v Izraeli. K zveřejnění programu ale došlo až nyní, tzn. v polovině roku 2007, kdy už je prostředek podle vyjádření výrobce IAI (Israel Aerospace Industries) připraven k sériově výrobě. Vlastní vývoj proběhl v divizi Malat. Při analýze výkonů prostředku je trochu s podivem, že je oficiálně označován jako kategorie MALE, protože svými výkony se jí poněkud vymyká.

Délka prostředku je 14 metrů, rozpětí 26 metrů. Maximální vzletová hmotnost je 4650 kg. Pohon zajišťuje turbovrtulový motor Pratt & Whitney Canada PT6A s výkonem 1 200 koňských sil. Důvodem k instalaci tak silného motoru je dosažení velkého dostupu (a pravděpodobně i slušné rychlosti), který je přes 12 000 metrů (asi 40,000 až 45 000 ft), tedy nad běžnou komerční dopravou. Vysoká výška letu také vyžaduje instalaci systému pro odstraňování námrazy.
Vytrvalost dosahuje (s plným nákladem) přes 36 hodin. Nosnost je až 1000 kg senzorů. Ty jsou umístěny na několika místech - v přídi, hlavní šachtě na vybavení (která je díky koncepci s dvěma ocasními nosníky ve středu prostředku blízko těžiště) a ve dvou prostorech na koncích ocasních nosníků. Další místa pro nesení nákladu jsou i uvnitř křídel nebo pod křídly, kde je možné dodat závěsníky. Toto rozprostřené umístění senzorů může být výhodou, protože umožňuje jednotlivé systémy dobře oddělit.
Komunikaci zajišťuje několik datalinků, jak pro komunikaci při přímé dohlednosti, tak na vzdálenosti větší, kdy se používá komunikace přes satelit. Hlavní systémy jsou trojnásobně zálohované, prostředek dokáže autonomně přistát a vzletět. Avionika je založena elektronice vyvinuté v RADA.

Zdroje:
https://defence-data.com/paris2007/page123.htm
https://defense-update-events.blogspot.com/
www.iai.co.il
URL : https://www.valka.cz/ISR-Heron-TP-t64433#229853Verze : 0
MOD
Fotky z Le Bourget 2007.
Autor: Tomáš Berka
URL : https://www.valka.cz/ISR-Heron-TP-t64433#229854Verze : 0
MOD
Foto Le Bourget 2007,
autor Tomáš Berka
URL : https://www.valka.cz/ISR-Heron-TP-t64433#229855Verze : 0
MOD
Foto Le Bourget 2007,
autor Tomáš Berka
URL : https://www.valka.cz/ISR-Heron-TP-t64433#229856Verze : 0
MOD