Dvořák, Bedřich

Dvorak, Bedrich
Bedřich Dvořák
     
Příjmení:
Surname:
DvořákDvorak
Jméno:
Given Name:
BedřichBedrich
Jméno v originále:
Original Name:
Bedřich Dvořák
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
--
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
plukovník (in memoriam)Colonel (in memoriam)
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
--
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
18.02.1912 Chotěnov / 18.02.1912 Chotenov /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
29.08.1973 Pardubice / 29.08.1973 Pardubice /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- stíhací pilot- fighter pilot
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- zajat poté, co byl jeho letoun Supermarine Spitfire Mk.VB (BL340 DU-X) sestřelen stíhačem nad Francií a zachránil se na padáku
- účastník "Velkého útěku" ze zajateckého tábora Stallag Luft III v Saganu v roce 1944
- po komunistickém převratu v Československu (1948) perzekvován, po roce 1989 plně rehabilitován
- POW after his Supermarine Spitfire Mk.VB (BL340 DU-X) was shot down by a fighter over France and rescued by parachute
- participant in the "Great Escape" from Stallag Luft III prison camp in Sagan in 1944
- persecuted after the communist coup in Czechoslovakia (1948), fully rehabilitated after 1989
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
RAJLICH, Jiří. Na nebi sladké Francie, Svět křídel, Cheb 2008, ISBN 978-80-86808-51-2
RAJLICH, Jiří. Na nebi hrdého Albionu: 5. část (1944). Cheb: Svět křídel, 2003. ISBN 80-86808-01-7.
https://encyklopedie.olomouce.cz/cs/bedrich-dvorak
http://chotenov.cz/obec-chotenov/bedrich-dvorak/
rafaci.cz
www.vuapraha.cz
www.vuapraha.cz
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#753493 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
DvořákDvorak
Jméno:
Given Name:
BedřichBedrich
Jméno v originále:
Original Name:
Bedřich Dvořák
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR gymnázium, Vysoké Mýto /
DD.MM.RRRR-22.06.1931 Státní vyšší průmyslová škola, Pardubice / - maturita
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-22.06.1931
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR škola pro důstojníky lehkého dělostřelectva v záloze, Košice /
DD.MM.1934-01.08.1936 Vojenská akademie
DD.MM.193R-DD.MM.193R pilotní a stíhací výcvik
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.1934-01.08.1936 Military Academy
DD.MM.193R-DD.MM.193R pilot and fighter training
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
01.08.1936 poručík
01.05.1940 nadporučík
28.10.1941 kapitán
07.03.1944 štábní kapitán
01.06.1945 major
01.06.1991 plukovník (in memoriam)
02.08.1940 pilot důstojník
DD.MM.194R letecký důstojník
DD.MM.194R poručík letky
01.08.1936 2nd Lieutenant
01.05.1940 1st Lieutenant
28.10.1941 Captain
07.03.1944 Staff Captain
01.06.1945 Major
01.06.1991 Colonel (in memoriam)
02.08.1940 Pilot Officer
DD.MM.194R Flying Officer
DD.MM.194R Flight Lieutenant
Průběh vojenské služby:
Military Career:
01.08.193R-DD.MM.193R Letecký pluk 2
11.06.1939-31.07.1939 odchod do exilu (via Polsko do Francie)
DD.09.1939-08.03.1940 vstup do francouzského letectva a výcvik
08.03.1940-19.06.1940 Stíhací skupina III/7
19.06.1940-DD.MM.1940 evakuace do Velké Británie
02.08.1940-05.09.1940 vstup do RAF a výcvik
05.09.1940-03.06.1942 312. peruť RAF
03.06.1942-16.04.1945 válečný zajatec
16.04.1945-29.06.1945 návrat do Velké Británie a rekonvalescence
29.06.1945-DD.MM.1945 312. peruť RAF
DD.MM.1945-01.05.1948 služba v čs. armádě
01.05.1948-01.09.1948 dovolená s čekaným
01.09.1948-01.09.1948 propuštěn
01.08.193R-DD.MM.193R 2nd Air Regiment
11.06.1939-31.07.1939 exile (via Poland to France)
DD.09.1939-08.03.1940 entry into the French Air Force and training
08.03.1940-19.06.1940 Fighter Wing III/7
19.06.1940-DD.MM.1940 evacuation to the UK
02.08.1940-05.09.1940 joining the RAF and training
05.09.1940-03.06.1942 No. 312 Squadron RAF
03.06.1942-DD.04.1945 Prisoner of War
DD.04.1945-29.06.1945 return to the UK and convalescence
29.06.1945-DD.MM.1945 No. 312 Squadron RAF
DD.MM.1945-01.05.1948 service in the Czechoslovak Army
01.05.1948-01.09.1948 Leave of absence with pay
01.09.1948-01.09.1948 Released
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
osobní číslo: L-21
osobní číslo RAF: 82542

Prezentován 2.10.1939 v Paříži jako poručík letectva z povolání.
Personal No.: L-21
RAF No.: 82542
Zdroje:
Sources:
RAJLICH, Jiří. Na nebi sladké Francie, Svět křídel, Cheb 2008, ISBN 978-80-86808-51-2
RAJLICH, Jiří. Na nebi hrdého Albionu: 5. část (1944). Cheb: Svět křídel, 2003. ISBN 80-86808-01-7.
https://encyklopedie.olomouce.cz/cs/bedrich-dvorak
http://chotenov.cz/obec-chotenov/bedrich-dvorak/
rafaci.cz
www.vuapraha.cz
www.vuapraha.cz
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#753494 Verze : 0
Plukovník in memoriam Bedřich Dvořák


* 18.02.1912 Chotěnov u Litomyšle
+ 29.08.1973 Pardubice

Po absolvování vysokomýtského gymnázia a Vyšší průmyslové školy v Pardubicích vstoupil do československé armády. V letech 1932 až 1934 vystudoval Školu pro důstojníky lehkého dělostřelectva v Košicích. V letech 1934 až 1936 absolvoval vojenskou akademii v Hranicích a současně Vojenské letecké učiliště v Prostějově. Po vyřazení v hodnosti poručíka byl přidělen k 33. letce 2. Leteckého pluku "Dr. Edvarda Beneše" v Olomouci. Po okupaci odešel se svými kamarády Korcem, Fajtlem, Fialou a Kimličkou do emigrace do Polska a odtud do Francie.

Po stíhacím výcviku v Chartress byl přidělen k 5. Escadrille Groupe de Chasse III/7 vyzbrojenou stíhacími letadly Morane-Saulnier MS.406C.1. V bojích s Luftwaffe byl 31. března 1940 zraněn. Po porážce Francie je evakuován s ostatními piloty přes Afriku, Gibraltar do Velké Británie, kde vstoupil do 312. čs.stíhací perutě. Létal na strojích typu Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire Mk.VB.

Při letecké operaci z 3. června 1942 byl F/Lt Bedřich Dvořák sestřelen nad přístavem Cherbourg, jež byl cílem náletu bombardérů typu Boston Mk.III. Byl zajat a odeslán do známého zajateckého tábora Stalag Luft III z Saganu U Zhořelce. Účastnil se velkého útěku tunelem "Harry", kterým uteklo z tábora 75 spojeneckých důstojníků. Většina z nich byla postupně chycena, mezi nimi i Bedřich Dvořák, a následné bylo 50 z nich na rozkaz Hitlera popraveno. Dnes na místě tragédie stojí muzeum a památník.

Po chycení byl Bedřich Dvořák znovu uvězněn v zajateckém táboře Colditz, ale díky rychlému postupu amerických vojsk byl osvobozen a zachráněn před popravou.

Po skončení války se vrátil do Československa a zastával významné funkce v nově budovaném československém letectvu. Posledně funkci byl velitele letecké základny 5 v Pardubicích. Po roce 1948 byl za působení na západě degradován z majora na vojína a propuštěn z Československé armády. Od roku 1950 zastával funkci buldozeristy. V roce 1961 odešel do invalidního důchodu po dvou operacích hlavy. Na následky v roce 1973 zemřel. Je pochován v rodinné hrobce v Mladočově u Litomyšle.

Rehabilitace se dočkal až po revoluci 29. května 1991 a 1. června téhož roku byl povýšen na plukovníka in memoriam.

Vyznamenání

2x Československý válečný kříž 1939
Francouzský válečný kříž Croix de Guerre
British Star 1939-1945


Prameny
Zlomená křídla, 3. vydání, Eduard Čejka, 1991, ISBN 80-7030-107-4
Litomyšlská Lilie
www.army.cz/acr/raf/cast/044.htm
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#229580 Verze : 2
Bojová akce z 31. března 1940

Tento den utrpělo francouzské stíhací letectvo jednu z nejtěžších porážek, do akce odstartovalo celkem patnáct strojů typu Morane-Saulnier 406 od GC III/7 z Vitry-le-Francois k volnému stíhání. Ihned po startu mělo několik pilotů potíže s kyslíkovými maskami.
Letcům se tak stalo osudnou chvílí, kdy velitel skupiny sestoupal do výšky 2000 metrů, aby si mohl opravit masku. Naneštěstí ho následovala celá skupina a ztratila tak výšku a byla dobrými cíli pro nepřátelská letadla.
Téměř ihned po sestupu skupiny se objevilo dvaadvacet nepřátelských
Messerschmittů Bf 109 E od II./JG 53 "Pik As" .

V následném boji bylo sestřeleno nebo vážně poškozeno sedm francouzských stíhaček, jeden pilot zahynul a čtyři byli zraněni.
Jako první byl zasažen Adj. R. Chaveta, jeho stroj se po napadení zřítil v plamenech u Grostenquinu, pilot zahynul. Dalším sestřeleným byl Sous Lt. Y. Rupied, kterému se podařilo vyskočit z hořícího letadla. S popáleninami dopadl u Grostenquinu.
Zasažen byl rovněž Sgt. M. L'Hopital-Navarra, i on zvolil seskok padákem z hořícího letadla. Dopadl u města Morhange.
Další francouzský pliot Sous Lt.M.Renaud inkasoval zásah do levé ruky a s poškozeným strojem se mu podařilo přistát na poli. Nouzové přistání se podařilo také Sgt. Chef R. Morlotu, jehož stíhačka byla zasažena dvaadvaceti kulometnými a čtyřmi kanonovými střelami. Pilot vyvázl bez zranění.

Jak jsem už zmínil, boje se zůčastnili i dva Češi, Sgt. Bedřich Dvořák a Sgt. J. Bodina. Dvořákův stroj byl zasažen neuvěřitelnými pětatřiceti zásahy z kulometu a třemi z kanonu, nicméně i přes své zranění levé ruky se mu podařilo přistát u Vitry-le Francois. Pilot Sgt. Bodina byl zasažen, ale bez zranění se mu podařilo přistát. Po této akci byl Bedřich Dvořák odvezen do nemocnice a následně obdržel, jako druhý český pilot, medaili Croix de Guerre, ocenění za svou odvahu v boji proti početnějšímu nepříteli.


Zdroj: Na nebi sladké Francie, Rajlich Jiří, 2003, Naše vojsko, ISBN 80-206-0665-3
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#243313 Verze : 2

Diskuse

O Bedřichu Dvořákovi vyšla v roce 2005 kniha :


Československý letec plukovník in memoriam Bedřich Dvořák (1912-1973)
autor - Oldřich Pakosta
1. vydání - Litomyšl
Státní oblastní archiv v Zámrsku - Státní okresní archiv Svitavy se sídlem v Litomyšli
Rok vydání 2005
Počet stran 111
Brožovaná vazba, 21 cm
ISBN 80-239-6354-6



zdroj: http://www.mzk.cz/publikace/novinky/nov33/15.html
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#313632 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více