Main Menu
User Menu

Dvořák, Bedřich

Plukovník in memoriam Bedřich Dvořák



* 18.02.1912 Chotěnov u Litomyšle
+ 29.08.1973 Pardubice


Po absolvování vysokomýtského gymnázia a Vyšší průmyslové školy v Pardubicích vstoupil do československé armády. V letech 1932 až 1934 vystudoval Školu pro důstojníky lehkého dělostřelectva v Košicích. V letech 1934 až 1936 absolvoval vojenskou akademii v Hranicích a současně Vojenské letecké učiliště v Prostějově. Po vyřazení v hodnosti poručíka byl přidělen k 33. letce 2. Leteckého pluku "Dr. Edvarda Beneše" v Olomouci. Po okupaci odešel se svými kamarády Korcem, Fajtlem, Fialou a Kimličkou do emigrace do Polska a odtud do Francie.


Po stíhacím výcviku v Chartress byl přidělen k 5. Escadrille Groupe de Chasse III/7 vyzbrojenou stíhacími letadly Morane-Saulnier MS.406C.1. V bojích s Luftwaffe byl 31. března 1940 zraněn. Po porážce Francie je evakuován s ostatními piloty přes Afriku, Gibraltar do Velké Británie, kde vstoupil do 312. čs.stíhací perutě. Létal na strojích typu Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire Mk.VB.


Při letecké operaci z 3. června 1942 byl F/Lt Bedřich Dvořák sestřelen nad přístavem Cherbourg, jež byl cílem náletu bombardérů typu Boston Mk.III. Byl zajat a odeslán do známého zajateckého tábora Stalag Luft III z Saganu U Zhořelce. Účastnil se velkého útěku tunelem "Harry", kterým uteklo z tábora 75 spojeneckých důstojníků. Většina z nich byla postupně chycena, mezi nimi i Bedřich Dvořák, a následné bylo 50 z nich na rozkaz Hitlera popraveno. Dnes na místě tragédie stojí muzeum a památník.


Po chycení byl Bedřich Dvořák znovu uvězněn v zajateckém táboře Colditz, ale díky rychlému postupu amerických vojsk byl osvobozen a zachráněn před popravou.


Po skončení války se vrátil do Československa a zastával významné funkce v nově budovaném československém letectvu. Posledně funkci byl velitele letecké základny 5 v Pardubicích. Po roce 1948 byl za působení na západě degradován z majora na vojína a propuštěn z Československé armády. Od roku 1950 zastával funkci buldozeristy. V roce 1961 odešel do invalidního důchodu po dvou operacích hlavy. Na následky v roce 1973 zemřel. Je pochován v rodinné hrobce v Mladočově u Litomyšle.


Rehabilitace se dočkal až po revoluci 29. května 1991 a 1. června téhož roku byl povýšen na plukovníka in memoriam.


Vyznamenání


2x Československý válečný kříž 1939
Francouzský válečný kříž Croix de Guerre
British Star 1939-1945



Prameny
Zlomená křídla, 3. vydání, Eduard Čejka, 1991, ISBN 80-7030-107-4
Litomyšlská Lilie
www.army.cz/acr/raf/cast/044.htm
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#229580Verze : 0
Bojová akce z 31. března 1940


Tento den utrpělo francouzské stíhací letectvo jednu z nejtěžších porážek, do akce odstartovalo celkem patnáct strojů typu Morane-Saulnier 406 od GC III/7 z Vitry-le-Francois k volnému stíhání. Ihned po startu mělo několik pilotů potíže s kyslíkovými maskami.
Letcům se tak stalo osudnou chvílí, kdy velitel skupiny sestoupal do výšky 2000 metrů, aby si mohl opravit masku. Naneštěstí ho následovala celá skupina a ztratila tak výšku a byla dobrými cíli pro nepřátelská letadla.
Téměř ihned po sestupu skupiny se objevilo dvaadvacet nepřátelských
Messerschmittů Bf 109 E od II./JG 53 "Pik As" .

V následném boji bylo sestřeleno nebo vážně poškozeno sedm francouzských stíhaček, jeden pilot zahynul a čtyři byli zraněni.
Jako první byl zasažen Adj. R. Chaveta, jeho stroj se po napadení zřítil v plamenech u Grostenquinu, pilot zahynul. Dalším sestřeleným byl Sous Lt. Y. Rupied, kterému se podařilo vyskočit z hořícího letadla. S popáleninami dopadl u Grostenquinu.
Zasažen byl rovněž Sgt. M. L'Hopital-Navarra, i on zvolil seskok padákem z hořícího letadla. Dopadl u města Morhange.
Další francouzský pliot Sous Lt.M.Renaud inkasoval zásah do levé ruky a s poškozeným strojem se mu podařilo přistát na poli. Nouzové přistání se podařilo také Sgt. Chef R. Morlotu, jehož stíhačka byla zasažena dvaadvaceti kulometnými a čtyřmi kanonovými střelami. Pilot vyvázl bez zranění.


Jak jsem už zmínil, boje se zůčastnili i dva Češi, Sgt. Bedřich Dvořák a Sgt. J. Bodina. Dvořákův stroj byl zasažen neuvěřitelnými pětatřiceti zásahy z kulometu a třemi z kanonu, nicméně i přes své zranění levé ruky se mu podařilo přistát u Vitry-le Francois. Pilot Sgt. Bodina byl zasažen, ale bez zranění se mu podařilo přistát. Po této akci byl Bedřich Dvořák odvezen do nemocnice a následně obdržel, jako druhý český pilot, medaili Croix de Guerre, ocenění za svou odvahu v boji proti početnějšímu nepříteli.



Zdroj: Na nebi sladké Francie, Rajlich Jiří, 2003, Naše vojsko, ISBN 80-206-0665-3
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#243313Verze : 0
Diskuse
O Bedřichu Dvořákovi vyšla v roce 2005 kniha :


Československý letec plukovník in memoriam Bedřich Dvořák (1912-1973)
autor - Oldřich Pakosta
1. vydání - Litomyšl
Státní oblastní archiv v Zámrsku - Státní okresní archiv Svitavy se sídlem v Litomyšli
Rok vydání 2005
Počet stran 111
Brožovaná vazba, 21 cm
ISBN 80-239-6354-6



zdroj: https://www.mzk.cz/publikace/novinky/nov33/15.html
URL : https://www.valka.cz/Dvorak-Bedrich-t64368#313632Verze : 0