Main Menu
User Menu

Bloch MB.152 C.1

     
Název:
Name:
Bloch MB.152 C.1
Originální název:
Original Name:
Bloch MB.152 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.04.1940 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Châteauroux-Déols /
DD.MM.1939-DD.12.1939 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Bordeaux-Mérignac /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1938-DD.10.1938 vývoj prototypu
DD.03.1939-DD.04.1940 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
200 (N.497 - N.696)
První vzlet:
Maiden Flight:
15.12.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2158 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2748 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2800 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,542 m
Délka:
Length:
9,104 m
Výška:
Height:
3,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,32 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
158,66 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14N-49 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovým výkonu 880 kW, 790 kW v h= 4 500 m.
Vrtule trojlistá Chauviere 371 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 060 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
427 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
510 km/h v 4500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
390 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,36 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,2 min do 4000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11050 m
Dolet:
Range:
540 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 ráže 20 mm, 60 granátů pro každý
2x pevný kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm. 500 nábojů pro každý.
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Bojové zkušenosti s MB.152 C1 byly špatné. Blochy byly pomalé, špatně stoupaly a měly krátký dolet. Posledních 200 vyrobených strojů dostalo mírně výkonnější motor a vrtuli s konstantními otáčkami, tím se podařilo zvýšit rychlost, ale stoupavost a dolet mírně poklesly. Výzbroj byla poměrně silná, ale zbraně nebyly vyhřívané a byly náchylné k zamrzání. Z výhod bychom mohli zmínit stabilitu při střelbě a také to, že konstrukce snesla značná poškození v boji. Piloti MB.152 dosáhli 146 potvrzených sestřelů, dostali se tak za 230 sestřelů pilotů Hawků H-75.
Zdroje:
Sources:
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45,Itálie, Francie, SSSR, Československo, Polsko, Holandsko, Švédsko, Austrálie, Votobia Olomouc, 1999, ISBN 80-7198-396-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Michel Cristesco, Profile Publications, The M.Bloch 151 & 151, No. 201, 1971
L+K 9/1971, Václav Němeček, Monografie MB.150 - MB.154.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/mb150.html
greek-war-equipment.blogspot.com
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#420200Verze : 0
MOD
Bloch MB.152 C1 (No 153), který pilotoval Sous Lt. Robert Thollon, GC I/8, jaro 1940.


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#420145Verze : 0
MOD
Fotografie Blochu MB 152






URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#131585Verze : 0
MOD
Protože stroj bojoval i na "druhé straně" konfliktu, přidám i pár fotek vichystických a německých strojů






URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#109686Verze : 0
Trojpohledový náčrtek stíhacího letounu Bloch MB.152 C1


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#131583Verze : 0
MOD