Besson MB.411

     
Název:
Name:
Besson MB.411 Besson MB.411
Originální název:
Original Name:
Besson MB.411
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1937 Ateliers de construction du Nord de la France et des Mureaux, Les Mureaux /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
690 kg 1521 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1020 kg 2249 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,00 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
8,25 m 27ft 0,8in
Výška:
Height:
2,85 m 9ft 4,2in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,00 m2 236.81 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Salmson 9Nd o výkonu 129 kW Salmson 9Nd, power 173 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
185 km/h v 1000 m 115 mph in 3281 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
130 km/h v ? m 80.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
2800 m 9186 ft
Dolet:
Range:
350 km 217.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
650 km 403.9 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Balous, Miroslav. Ptali jste se - Ponorkový letoun Marcel Besson M.B.411, L+K 2001/04.
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Besson-MB-411-t6427#14847 Verze : 0
...
Besson MB.411 -


URL : https://www.valka.cz/Besson-MB-411-t6427#109638 Verze : 0
První letoun MB 411 byl zalétán v červnu 1935, prototypem byl předchozí MB410 který byl vývojem z MB 35. MB 411 byl stavěn na objednávku ministerstva námořnictva které požadovalo pozorovací letoun pro ponorku Surcouf. Tato ponorka byla určena k dlouhému hlídkování na obchodních trasách a v její výzbroji kromě děl 203 mm měl být i pozorovací letoun který měl ponorce hledat kořist. Požadovány byly malé rozměry aby se vešly do hangáru vytvořeného za věží ponorky a rychlé skládání a rozkládání letounu. Požadavek byl do 10 minut, ale podle některých zdrojů na složení po letu stačily údajně 4 minuty. První letoun označovaný MB 411- 01 byl zkoušen včetně letů s vyložením a naložením na ponorku až do počátku roku 1936. Po skončení zkoušek byl vrácen do továrny Mureaux k dopracování. Byly mu krom jiného přidány dvě malé svislé plošky na ocasní plochy, ale hlavně byl přestavěn na dvoumístný protože původní specifikace byla na jednomístný stroj. Vzletová váha proto vzrostla z 950 kg na 1020kg. Přestavba byla hotova do května 1936. Zkoušky pokračovaly a po jejich skončení byl stroj naložen na palubu Surcoufa. V téže době bylo rozhodnuto o nákupu druhého stroje stejného typu, objednávka na něj ale byla zadána až 10.2. 1937, stroj MB 411 – 02 byl dokončen v červenci 1937. Oficiální označení stroje bylo MB 411 HB2 tedy „hydravion embarqué biplace“ česky palubní dvoumístný hydroplán a jméno "Pétrel".
První stroj se dostal na palubě ponorky Surcouf do Anglie kde se s ním podniklo několik průzkumných letů podél pobřeží Devonu a Dorsetu. Potom byl uskladněn v Plymouthu kde byl poškozen v roce 1941 a dále již o něm nejsou zprávy. Druhý stroj byl zřejmě uskladněn ve Francii (nejspíše v Brestu) ale informace o jeho osudu nejsou známy.
URL : https://www.valka.cz/Besson-MB-411-t6427#165276 Verze : 0
Konstrukčně se jednalo o dvoumístný samonosný dolnoplošník s jednoduchým obdélníkovým křídlem. Přistávací zařízení bylo tvořeno jedním centrálním plovákem pod trupem a dvěma vyrovnávacími pod křídly. Konstrukce byla smíšená, potažená překližkou a plátnem.


na přiložených obrázcích je jednak MB 411, jednak i pohled na jeho nakládání do hangáru ponorky Surcouf
Besson MB.411 - pohled na nakládání

pohled na nakládání
Besson MB.411 - pohled na otevřený hangár

pohled na otevřený hangár
Besson MB.411 - MB 411 tentokrát na zemi takže je vidět i tvar plováku a velké znaky námořního letectva na křídlech.

MB 411 tentokrát na zemi takže je vidět i tvar plováku a velké znaky námořního letectva na křídlech.
URL : https://www.valka.cz/Besson-MB-411-t6427#165282 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více