Příjmení: Surname: | Rickenbacker | |
Jméno: Given Name: | Edward Vernon | |
Jméno v originále: Original Name: | Edward "Eddie" Vernon Rickenbacker | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | kapitán | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 08.10.1890 Columbus | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 27.07.1973 Curych | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Nejúspěšnější americký stíhač 1. světové války, 26 vítězství ( z toho 5 balónů) | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Rickenbacker https://www.acepilots.com/wwi/us_rickenbacker.html www.centennialofflight.gov https://www.medalofhonor.com/EddieRickenbacker.htm Eric a Jane Lawson, První letecká válka - srpen 1914 - listopad 1918, JOTA 1997, ISBN 807217035X |
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#502124Verze : 1
buko1
MOD
Příjmení: Surname: | Rickenbacker | |
Jméno: Given Name: | Edward Vernon | |
Jméno v originále: Original Name: | Edward "Eddie" Vernon Rickenbacker | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | DD.MM.RRRR | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | Automaticky vyplněné položky: 25.08.1918-25.12.1918 Velitel : 94. letecká peruť Ručně vyplněné položky: | |
Vyznamenání: Awards: |
Válečný kříž Croix de Guerre s 2 palmami / with 2 palms Medaile cti armáda Medal of Honor Army - Řád Čestné legie 5. třída Order of Legion of Honour 5th Class Ordre de la Légion d'Honneur Chevalier - Medaile vítězství (1. svět. válka) Victory Medal (World War I) / with 6 battle clasps Kříž za vynikající službu Distinguished Service Cross s 8 dubovými ratolesťami / with 8 oak leaf clusters | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Rickenbacker https://www.acepilots.com/wwi/us_rickenbacker.html www.centennialofflight.gov https://www.medalofhonor.com/EddieRickenbacker.htm Eric a Jane Lawson, První letecká válka - srpen 1914 - listopad 1918, JOTA 1997, ISBN 807217035X |
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#502125Verze : 0
buko1
MOD
Edward Vernon Rickenbacker
Narodil se jako Edward Rickenbacher 8. 10. 1890 v Columbusu ve státě Ohio švýcarským imigrantům. Od malička projevoval svoji lásku ke strojům všeho druhu. V jeho dvanácti letech mu tragicky zahynul otec a Edward musel zanechat školy a začít finančně podporovat svoji rodinu. Začal pracovat nejprve v obchodě a posléze v ocelárně. Za krátký čas nastoupil práci v automobilovém průmyslu a počal dokonce působit jako závodní jezdec. Celkem čtyřikrát se účastnil slavného závodu 500 mil Indianapolis. Jeho nejlepším výsledkem bylo desáté místo roku 1914. Ostatní závody pro poruchu vozu nedokončil, i když v roce 1916 odjel i několik kol v čele závodu. Jako první muž rovněž dokázal zajet jednu míli za jednu minutu a tento výkon mu přinesl přezdívku "Rychlík Eddie".
Ihned po vypuknutí války si nechává z důvodu všeobecné protiněmecké nálady změnit jméno na Rickenbacker a po vstupu USA do války se hlásí do armády s žádostí o přidělení k letectvu. Hned při odvodovém řízení ovšem naráží na neuvěřitelné problémy. Překážkou byl jeho relativně vysoký věk (bylo mu v té době 26 let) a absence vysokoškolského vzdělání. Rovněž jeho odbornost mu byla paradoxně na obtíž, neboť odvodový důstojník prohlásil že nevěří tomu, že by se chtěl stát pilotem někdo, kdo dokonale zná motory. Obával se, že by odmítl na v té době nespolehlivých strojích startovat do boje.
Rickenbacker tak odcestoval do Francie 26. června 1917 v pozici důstojnického šoféra. Až díky setkání s pozdějším generálem Williamem Mitchellem a opravě jeho vozu se dostal do leteckého učiliště v Issoudunu. Po jeho absolvování v březnu 1918 byl odvelen k 94. letecké eskadře která byla založena již v Americe. Zpočátku prováděl pouze hlídkové lety a to dokonce s neozbrojenými letadly. Brzy se ovšem dočkal svého prvního vítězství a koncem května se již stal stíhacím esem. Prvních šest vítězství získal na letounu Nieuport 28 a byl oceněn francouzským vyznamenáním Croix de Guerre. V této době ovšem bohužel velice vážně onemocněl ušním zánětem. Musel se podrobit operaci a strávil několik měsíců v nemocnici.
Do služby se vrátil v září 1918 v hodnosti kapitána a ve funkci velitele 94. eskadry. V té době již byla eskadra vybavena stroji SPAD XIII. Za necelé dva měsíce které zbývaly do konce války sestřelil dalších dvacet nepřátelských letadel. S celkovým počtem 26 leteckých vítězství (21 letounů + 5 balónů) se stal Rickenbacker nejúspěšnějším stíhacím pilotem vzdušných sil Spojených států. Za své válečné úspěchy byl Rickenbacker také náležitě vyznamenáván. Kromě již zmiňovaného Croix de Guerre obdržel celkem 8x DSC ( Distinguished Service Cross ) a v roce 1930 mu byla udělena medaile Medal of Honor.
Po skončení války se počal Rickenbacker opět věnovat automobilům a založil automobilovou továrnu v níž vyráběl auta značky Rickenbacker. Továrna za pouhých pět let své existence vyprodukovala na 34 500 vozů označených slavným znakem 94. eskadry - kloboukem v kruhu. V roce 1927 ovšem firma zkrachovala.
Rickenbacker poté nějaký čas opět závodil v Indianapolis, aby se koncem 30. let stal majitelem společnosti Eastern Air Lines, která se stala krátce po II. světové válce na nějaký čas nejziskovější leteckou společností.
Po vypuknutí II. světové války se Rickenbacker opět hlásí k armádě a podniká spoustu cest k leteckým jednotkám, na kterých předává své bohaté válečné zkušenosti. V roce 1942 po návštěvě na Havaji havaroval jeho letoun B-17 nad Tichým oceánem. Přeživší členové posádky včetně Rickenbackera strávili ve člunu bez zásob potravin a pitné vody na otevřeném oceánu plných 24 dní, než byli na pokraji smrti zachráněni.
Po skončení II. světové války se Rickenbacker věnuje stále obchodu až do července roku 1973 kdy umírá v zemi svých rodičů,v Curychu ve Švýcarsku. Pohřben byl pak v Columbusu ve státě Ohio.
Na jeho počest pak byla roku 1974 přejmenována letecká základna ve městě Lockbourne nedaleko Columbusu na Rickenbackerovu leteckou základnu.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Rickenbacker
https://www.acepilots.com/wwi/us_rickenbacker.html
https://www.centennialofflight.gov/essay/Air_Power/rickenbacker/AP9.htm
Eric a Jane Lawson, První letecká válka - srpen 1914 - listopad 1918, JOTA 1997, ISBN 807217035X
Narodil se jako Edward Rickenbacher 8. 10. 1890 v Columbusu ve státě Ohio švýcarským imigrantům. Od malička projevoval svoji lásku ke strojům všeho druhu. V jeho dvanácti letech mu tragicky zahynul otec a Edward musel zanechat školy a začít finančně podporovat svoji rodinu. Začal pracovat nejprve v obchodě a posléze v ocelárně. Za krátký čas nastoupil práci v automobilovém průmyslu a počal dokonce působit jako závodní jezdec. Celkem čtyřikrát se účastnil slavného závodu 500 mil Indianapolis. Jeho nejlepším výsledkem bylo desáté místo roku 1914. Ostatní závody pro poruchu vozu nedokončil, i když v roce 1916 odjel i několik kol v čele závodu. Jako první muž rovněž dokázal zajet jednu míli za jednu minutu a tento výkon mu přinesl přezdívku "Rychlík Eddie".
Ihned po vypuknutí války si nechává z důvodu všeobecné protiněmecké nálady změnit jméno na Rickenbacker a po vstupu USA do války se hlásí do armády s žádostí o přidělení k letectvu. Hned při odvodovém řízení ovšem naráží na neuvěřitelné problémy. Překážkou byl jeho relativně vysoký věk (bylo mu v té době 26 let) a absence vysokoškolského vzdělání. Rovněž jeho odbornost mu byla paradoxně na obtíž, neboť odvodový důstojník prohlásil že nevěří tomu, že by se chtěl stát pilotem někdo, kdo dokonale zná motory. Obával se, že by odmítl na v té době nespolehlivých strojích startovat do boje.
Rickenbacker tak odcestoval do Francie 26. června 1917 v pozici důstojnického šoféra. Až díky setkání s pozdějším generálem Williamem Mitchellem a opravě jeho vozu se dostal do leteckého učiliště v Issoudunu. Po jeho absolvování v březnu 1918 byl odvelen k 94. letecké eskadře která byla založena již v Americe. Zpočátku prováděl pouze hlídkové lety a to dokonce s neozbrojenými letadly. Brzy se ovšem dočkal svého prvního vítězství a koncem května se již stal stíhacím esem. Prvních šest vítězství získal na letounu Nieuport 28 a byl oceněn francouzským vyznamenáním Croix de Guerre. V této době ovšem bohužel velice vážně onemocněl ušním zánětem. Musel se podrobit operaci a strávil několik měsíců v nemocnici.
Do služby se vrátil v září 1918 v hodnosti kapitána a ve funkci velitele 94. eskadry. V té době již byla eskadra vybavena stroji SPAD XIII. Za necelé dva měsíce které zbývaly do konce války sestřelil dalších dvacet nepřátelských letadel. S celkovým počtem 26 leteckých vítězství (21 letounů + 5 balónů) se stal Rickenbacker nejúspěšnějším stíhacím pilotem vzdušných sil Spojených států. Za své válečné úspěchy byl Rickenbacker také náležitě vyznamenáván. Kromě již zmiňovaného Croix de Guerre obdržel celkem 8x DSC ( Distinguished Service Cross ) a v roce 1930 mu byla udělena medaile Medal of Honor.
Po skončení války se počal Rickenbacker opět věnovat automobilům a založil automobilovou továrnu v níž vyráběl auta značky Rickenbacker. Továrna za pouhých pět let své existence vyprodukovala na 34 500 vozů označených slavným znakem 94. eskadry - kloboukem v kruhu. V roce 1927 ovšem firma zkrachovala.
Rickenbacker poté nějaký čas opět závodil v Indianapolis, aby se koncem 30. let stal majitelem společnosti Eastern Air Lines, která se stala krátce po II. světové válce na nějaký čas nejziskovější leteckou společností.
Po vypuknutí II. světové války se Rickenbacker opět hlásí k armádě a podniká spoustu cest k leteckým jednotkám, na kterých předává své bohaté válečné zkušenosti. V roce 1942 po návštěvě na Havaji havaroval jeho letoun B-17 nad Tichým oceánem. Přeživší členové posádky včetně Rickenbackera strávili ve člunu bez zásob potravin a pitné vody na otevřeném oceánu plných 24 dní, než byli na pokraji smrti zachráněni.
Po skončení II. světové války se Rickenbacker věnuje stále obchodu až do července roku 1973 kdy umírá v zemi svých rodičů,v Curychu ve Švýcarsku. Pohřben byl pak v Columbusu ve státě Ohio.
Na jeho počest pak byla roku 1974 přejmenována letecká základna ve městě Lockbourne nedaleko Columbusu na Rickenbackerovu leteckou základnu.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Rickenbacker
https://www.acepilots.com/wwi/us_rickenbacker.html
https://www.centennialofflight.gov/essay/Air_Power/rickenbacker/AP9.htm
Eric a Jane Lawson, První letecká válka - srpen 1914 - listopad 1918, JOTA 1997, ISBN 807217035X
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#299013Verze : 2
Sestřely Edwarda V. RICKENBACKERA
* společně s Capt. Jamesem N. Hallem
** společně s Lt. Reedem M. Chambersem
*** společně s Lt. Hamiltonem Coolidgeem a Lt. Edwardem P. Curtisem
Prameny:
www.theaerodrome.com
datum | jednotka | letadlo | soupeř |
29. 4. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Pfalz D.III* |
7. 5. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Pfalz D.III |
17. 5. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Albatros D.V |
22. 5. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Albatros D.V |
28. 5. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Albatros C |
30. 5. 1918 | 94. Aero Squadron | Nieuport 28 | Albatros C |
14. 9. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
15. 9. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
25. 9. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII Halberstadt C |
26. 9. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
28. 9. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | balon |
1. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | balon |
2. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII Hannover CL** |
3. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII balon*** |
9. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
10. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | 2x Fokker D.VII |
22. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
23. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | Fokker D.VII |
27. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | 2x Fokker D.VII |
30. 10. 1918 | 94. Aero Squadron | SPAD XIII S4523 | 2x balon |
* společně s Capt. Jamesem N. Hallem
** společně s Lt. Reedem M. Chambersem
*** společně s Lt. Hamiltonem Coolidgeem a Lt. Edwardem P. Curtisem
Prameny:
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#228415Verze : 0
Ještě dvě fotografie Eddieho Rickenbackera u letounů.
Ta druhá jej ukazuje u letounu Hannover CL který sestřelil ve spolupráci dne 2. 10. 1918
Zdroje:
https://www.1stfighter.com/1stpursuit/1stpursuit.html
https://www.centennialofflight.gov/essay/Air_Power/rickenbacker/AP9G2.htm
Ta druhá jej ukazuje u letounu Hannover CL který sestřelil ve spolupráci dne 2. 10. 1918
Zdroje:
https://www.1stfighter.com/1stpursuit/1stpursuit.html
https://www.centennialofflight.gov/essay/Air_Power/rickenbacker/AP9G2.htm
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#299016Verze : 0
Nieuport 28, květen 1918. Jedná se o osobní stroj nejlepšího amerického stíhače 1. světové války - Eddieho Rickenbackera (26 vítězství). Jeho domovskou jednotkou byla 94th Aero Squadron, jejímž velitelem byl tento bývalý automobilový závodník. Znak na trupu (Hat in the Ring) je znakem jednotky, osobní symbol Rickenbackera ze SPADu XIII (viz detail) se stal v roce 1919 oficiálním výsostným znakem amerického vojenského letectva.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/486218
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Nieuport |
Typ letounu | Nieuport N.28 C.1 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Rickenbacker, Edward Vernon |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 94. letecká peruť [1917-1921] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/486218
URL : https://www.valka.cz/Rickenbacker-Edward-Vernon-t63969#486219Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.