Main Menu
User Menu

Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art

     
Název:
Name:
Pz.Kpfw. 38(t) neuer Art
Originální název:
Original Name:
Pz.Kpfw. 38(t) neuer Art
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
B.M.M., Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.04.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.12.1941
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
11800 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4620 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
2260 mm
Celková výška:
Overall Height:
2170 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
360 mm
Šířka pásu:
Track Width:
305 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,06 MPa
Pancéřování:
Armour:
8-30 mm (štít kanóna - 50 mm)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga NR (NRI) (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 14236 cm3 (195 kW)

3. prototyp - Tatra T-103 (vznetový vzduchom chladený 12-valec objemu 14.825 cm3)
Výkon:
Power:
183,3 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
64 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,1 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
3,7 cm Škoda A19 (90 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
guľomet MG 34 ráže 7,92 mm (700 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Chaarles K. Kliment - Praga LT vz.38, vydavateľstvo MBI, rok vydania 2002, ISBN: 80-86524-01-9
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-38-t-neuer-Art-t6383#466075Verze : 0
MOD
Po skúsenostiach nemeckých jednotiek v poľskom ťažení vznikla potreba vývoja nového prieskumného vozidla. Prioritou než dosahovanie vysokých rýchlostí bola mobilita v teréne a špeciálne sa požadovalo ľahké riadenie pri cúvaní, ktoré v podmienkach prieskumnej činnosti malo dôležitý význam. Požiadavka znela na vytvorenie štandardizovaného prieskumného vozidla určeného pre tankové i pechotné jednotky. Preferované boli celopásové alebo polopásové podvozky, ktoré zaručovali dobrú priechodivosť v ťažkom teréne.
Práce na vývoji nových prieskumných tankov prebiehali vo firmách M.A.N. a Daimler-Benz už od roku 1938 a viedli k programu VK 9.01 a jeho ďalším vývojovým verziám. Tento typ s trojčlennou posádkou bol síce zaujímavou konštrukciou, no požiadavka bola i na ťažšie vozidlo so štvorčlennou posádkou.
Výnosom OKH Bd. Nr. 10112/40g, ktoré vydalo WaPrüf 6/IId boli oslovené firmy tri firmy. Firma M.A.N. započala práce na novom type VK 13.01, ktorý následne rozvinuli od takmer neznámeho programu VK 13.02 až do neskoršieho víťaza súťaže VK 13.03 (Pz.Kpfw.II Ausf.L).
Ďalšou z firiem, ktorá sa do súťaže zapojila bola firma Škoda so svojim typom T-15.
Poslednou firmou bola firma BMM (ex.ČKD), ktorá využila bohaté skúsenosti s konštrukciou TNH.
Protektorátne firmy Škoda a BMM mali postaviť po päť prototypov.

Projekt firmy BMM využíval komponenty osvedčenej sériovej konštrukcie ľahkého tanku TNH-P/S. Tvar korby zostal zachovaný, zväčšili sa ale rozmery. Vozidlo využívalo rovnaký princíp odpruženia, no použili sa nové väčšie pojazdové kolesá priemeru 825 mm, ktoré neskôr používal i známy stíhač tankov Jagdpanzer 38(t). Tank dostal novú vežu nižšej siluety. Na veži nebola použitá štandardná veliteľská vežička, ale mala v strednej stropnej časti výstupok s dvojicami pozorovacích priezorov vpredu a vzadu a po jednom priezore po oboch bokoch výstupku.
Hlavnú výzbroj tvoril kanón Škoda A19 kalibru 37 mm (modifikácia osvedčeného kanóna 3,7 cm KwK 38 (Škoda A7)). Škodovka mala pre päticu prototypv dodať päť tankových kanónov č. 3 až 7. Pre sériové tanky prebiehal vo firme Škoda vývoj nového kanóna Škoda A22 kalibru 4,7 cm. Požiadavka WaPrüf 6 však znela na použitie 5 cm kanónu KwK 39 L/60. Vežu pre lafetáciu tohoto kanóna mala vyvinúť firma Daimler-Benz. Sekundárnu výzbroj zabezpečoval guľomet MG 34 lafetovaný napravo od kanóna.
Tank dostal nový motor Praga NR, ktorý sa neskôr použil i u stíhača tankov Jagdpanzer 38(t).
Prvý prototyp bol nitovanej konštrukcie. Pojazdný bol už v 12/1941, no kanón (č. 3) bol firmou dodaný až 27.1.1942. Kanón bol namontovaný a prototyp odoslaný k porovnávacím testom do Kummersdorfu, kde si ho mohol 20.4.1942 v deň svojích narodenín prezrieť Adolf Hitler.
Druhý prototyp bol už zváranej konštrukcie. Dokončený bol 30.4.1942, jeho kanón (č.4) dorazil 5.5.1942. Po jeho rýchlom namontovaní bol druhý prototyp odoslaný k porovnávacím testom do Kummersdorfu.
Prototypy č.3 a 4 mohli byť dokončené až v lete 1943, pretože pre dávno pripravené kanóny č. 5 a 6 dodala firma Škoda pancierové štíty až 31.5.1943 a skompletované zbraňové systémy boli firme BMM dodané až 3.8.1943. Tretí a štvrtý prototyp boli vyrobené z konštrukčnej ocele, nie pancierovanej.
Piaty prototyp vyrobený z konštrukčnej ocele nebol nikdy dokončený. Zbraňový systém s kanónom č.7 bol do BMM odoslaný až 8.2.1944, no pre prototyp nebola veža nikdy vyrobená. Tento prototyp sa v pražskej továrni BMM dočkal konca vojny.

Po zamietnutí tohoto typu však v istej miere pokračovali vývojové a testovacie práce. V rámci pokusov bol tretí (prvý ?) nitovaný prototyp vybavený vznetovým vzduchom chladeným motorom Tatra 103 a 28.12.1943 bol dodaný do Kummersdorfu, kde prešiel skúšobnými jazdami.
Začiatkom 5/1944 sa v Eisenach skúšala dvojica prototypov, jeden so vznetovým (pravedpodobne Tatra 103) a druhý so zážihovým (pravdepodobne Praga NR) motorom. Prevádzali sa porovnávacie testy v súvislosti s plánovanou výrobou Jagdpanzer 38D, ktorý mal poháňať vznetový motor. Vozidlo so vznetovým motorom malo namiesto prevodovky Praga-Wilson nemeckú prevodovku firmy ZF.
V roku 1944 sa pracovalo na návrhoch vozidiel s motorom posunutým do stredu korby, či prezbrojením na nemecký 7,5 cm kanón s dĺžkou hlavne L/24. Obe tieto návrhy boli vo vysokom stupni rozpracovanosti zastavené. Rovnako boli zastavené práce na zvýšení výkonu motora Praga NR (až 280 koní, resp. 206 kW).

Osudy piateho prototypu po skončení vojny:
Po vojne vznikla snaha o vývoj nového ľahkého tanku TNH 57/900. Ako technologický demonštrátor mal prototyp obdržať maketu veže s lafetovaným 57 mm tankovým kanónom A 25. Po zrušení tohoto projektu bol prototyp uložený do skladu. Počas programu vývoja povojnového delostreleckého ťahača v 50. rokoch 20. storočia boli po krachu vývoja polopásového ťahača PPT-8 stanovené nové špecifikácie. Po rozbore možností, kedy sa zvažovali možnosti dodávok sovietských a poľských delostreleckých ťahačov a skúmal sa potenciál výroby vlastných konštrukcií, bol pre porovnávacie testy so sovietskym AT-S odniekiaľ vytiahnutý starý prototyp TNH n.A. Pôvodne bol schválený a k testom vybraný DTH-III vyvinutý koncom 40.rokov 20.storočia, no jeho prototyp bol nerozumne predaný do Švajčiarska. Preto ho mal zastúpiť tento opotrebovaný prototyp TNH n.A. Porovnávacie skúšky prebehli medzi 23.5.1957 až 15.6.1957 s výsledkom, že sa má pokračovať vo vývoji na základe DTH-III.

Testy:
Začiatkom roka 1942 bol prvý postavený prototyp odoslaný k porovnávacím testom do Kummersdorfu. Spoločnosť mu robili prototyp firmy M.A.N. VK 13.03 a prototyp firmy Škoda T-15.
Počas testov bol prototyp Pz.Kpfw.38 n.A. viac než vyrovnaným súperom VK 13.03. Prototyp T-15 firmy Škoda mal veľké technické problémy a celkovo svojimi parametrami nestačil na svojich konkurentov.
Konkurenčný prototyp VK 13.03 mal najlepšiu svetlú výšku (uvádza sa až 425 mm, no pravdepodobne išlo o platformu bez veže, štandardná svetlá výška bola 400 mm). Pz.Kpfw.38 n.A. mal svetlú výšku 360 mm, T-15 len 330 mm. Prototyp VK 13.03 mal vo veži výrazne viac priestoru pre posádku. Vďaka použitému odpruženiu torznými tyčami mal komfortnejšie jazdné vlastnosti. Súťaž vyhral a do sériovej výroby bol prijatý VK 13.03. Po prvých testoch boli prototypy odoslané k výrobcom, ktorí previedli ďalšie modifikácie. Pokračovanie testovania prebehlo od 6.10.1942 do 8.10.1942, no malo už len formálny charakter. V tom čase sa už spúšťala výroba prvých sériových tankov Pz.Kpfw.II Ausf.L (VK 13.03).

Úvahy, špekulácie:
Napriek častým výtkam, že Pz.Kpfw.38 n.A. nebol vyhlásený za víťaza len kvôli nejakým zákulisným hrám firiem, mal VK 13.03 svoje prednosti. Vysoká svetlá výška, komfortný podvozok odružený vtedy moderným systémom torzných tyčí, dostatok modernizačného potenciálu (plánované prezbrojenie výkonným 5 cm kanónom PaK 38 v novej veži firmy Daimler-Benz, modifikácia korby a použitie vznetového motoru firmy Tatra). Do toho treba zarátať i viac skúseností firmy M.A.N. s modernými výrobnými technológiami (napr. zváranie). Firma BMM stále vo výrobe používala nitovanie, spájanie pancierových častí zváraním nebolo na konkurenčnej úrovni. Rovnako mohli plynúť obavy zo zdržania výroby kvôli kapacitným problémom, firma BMM bola vyťažená produkciou tankov Pz.Kpfw.38(t) a stíhačmi tankov a samohybných diel využívajúcich platformu tohoto tanku. V každom prípade i Pz.Kpfw.38 n.A. mal svoje výhody, napr. VK 13.03 zvládol výstupnosť len 0,6 m, kdežto Pz.Kpfw.38 n.A. až 1,08 m. Práve táto neschopnosť prekonávať hlbšie terénne nerovnosti, možno i práve kvôli komfortnému podvozku bola prototypu VK 13.03 v hlásení z 23.6.1942 vyčítaná už po prvých skúškach v Kummersdorfe. České zdroje uvádzajú, že veliteľ zbrojného skúšobného strediska v Kummersdorfe preferoval Pz.Kpfw.38 n.A., ktorý bol spoľahlivý, mal ľahké ovládanie, postačujúci dojazd na ceste i v teréne, mal výkonnejší kanón. Presné dôvody prečo sa nemecké vojenské orgány (WaPrüf) rozhodli preferovať prototypy M.A.N. nie sú známe. V každom prípade špekulovať o tvrdom zákulisnom boji nemeckej a "nemeckej" firmy nemá zmysel. Rozhodnutie vojenských orgánov malo vo vojnovom stave určite komplexnejšiu podstatu, než finančný záujem ich predstaviteľov.

Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Praga LT vz.38, vydavateľstvo MBI, rok vydania 2002, ISBN: 80-86524-01-9
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzerkampfwagen II Ausf.G, H, J, L and M development and production from 1938 to 1943, Panzer tracts No.2-2, rok vydania 2007, ISBN: 0-9771643-8-1
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts no.20-2 Paper panzers (Aufkaerungs-, Beobachtuns-, and Flak-Panzers, rok vydania 2002, ISBN 0-9708407-7-2
Vladimír Francev - LT vz.38 Tank, který se povedl - rodinný portrét, vydavateľstvo Svět křídel, Cheb, rok vydania 2019, ISBN: 978-80-7573-057-2
www.bundesarchiv.de

Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art - Nitovaný 3. prototyp so vznetovým motorom Tatra 103 pri testovacej jazde na vrcholu kopca Radhošť.

Nitovaný 3. prototyp so vznetovým motorom Tatra 103 pri testovacej jazde na vrcholu kopca Radhošť.
Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-38-t-neuer-Art-t6383#26130Verze : 23
MOD
Foto
Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art - Motor Praga NR

Motor Praga NR
Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-38-t-neuer-Art-t6383#236839Verze : 0