Potez 25

přehled verzí

Potez 25 - přehled verzí




Hlavní rozdělení Provedení letounu - popis
Potez 25 A2 dvoumístný průzkumný letoun
Potez 25 B2 dvoumístný lehký bombardér
Potez 25 TOE dvoumístný letoun pro službu v koloniích, může být použit jako průzkumný i jako bombardér celkem vyrobeno 795 letadel.


S ohledem na skutečnost, že bylo vyrobeno 87 variant a verzí tohoto letounu, zde uvedu pouze některé varianty, u kterých jsem dohledal nějaké údaje.


Označení Provedení letounu - počet
Potez 25.1 první prototyp, motor Lorraine 12 Eb, 1 letoun
Potez 25.4 verze Grand Raid, motor Renault 12Ja, 1 letoun
Potez 25.5 vidlicový motor Hispano-Suiza 12Jb, Španělsko, 1 letoun
Potez 25.8 třířadý vidlicový motor Farman 12Wc, několik desítek
Potez 25.9 vidlicový motor Hispano-Suiza 12Ga, Španělsko, 1 prototyp
Potez 25.11 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ab, námořnictvo
Potez 25.12 dvouhvězdicový motor Salmson 18Cmb, 280 letadel
Potez 25.13 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ac, 4 letadla pro Estonsko
Potez 25.16 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ab, předváděcí letoun do Finska
Potez 25.18 vidlicový motor Hispano-Suiza 12Jb, pro Srbsko
Potez 25.21 motor Lorraine 12 Eb s turbokompresorem, projekt
Potez 25.23 dvouhvězdicový motor Salmson 18Cmb, předváděcí letoun pro Evropu
Potez 25.24 nádrž na 1200 l paliva, portugalský letoun pro přelet Atlantiku
Potez 25.27 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ad, jugoslávská výroba, 220 letadel
Potez 25.28 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ad později Saurer Jupiter VI, Švýcarsko, 6 letadel
Potez 25.29 vidlicový motor Hispano-Suiza 12Gb, Švýcarsko, 5 letadel
Potez 25.30 vidlicový motor Renault 12Kd, Brazílie, 6 letadel
Potez 25.34 letouny pro Mandžusko, 25 letadel
Potez 25.35 letoun pro tahání vzdušných cílů (terčů)
Potez 25.39 hvězdicový motor Gnome-Rhône 9 Ab, SSSR. 2 letouny
Potez 25.40 vidlicový motor Hispano-Suiza 12Hb, Čína, 2 letouny
Potez 25.44 vidlicový motor Renault 12Jb, 74 letadla
Potez 25.47 spojovací a kurýrní letoun, pro ministerstvo letectví, 1 letoun
Potez 25.48 vidlicový motor Rolls-Royce Eagle IX, Čína, 1 prototyp
Potez 25.55 dvoumístný cvičný letoun, 40 letadel
Potez 25.58 projekt dálkového průzkumného letounu s 800 l nádrží
Potez 25.59 projekt průzkumného letounu pro Irán
Potez 25.xx experimentální letoun pro testování vznětového motoru Clerget 14 F, 2 letouny zakoupeny Japonskem a zde zařazeny jako Potez CXP.
Potez XXV Jupiter hvězdicový motor PZL-Bristol Jupiter VIIF, polská licenční výroba



Použité prameny:
fr.wikipedia.org
https://desertwar.net/potez-25.html
https://www.airwar.ru/enc/bww1/potez25.html
https://www.aviastar.org/air/france/potez-25.php
www.warbirdsresourcegroup.org
www.aviafrance.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Potez-25-t63794#503540Verze : 0
MOD

Potez 25




Francouzské vojenské letectvo v roce 1923 pro své jednotky požadovalo bojový letoun, který by sloužil k průzkumu, ale zároveň mohl nést i malý pumový náklad. Letoun měl létat jako dvoumístný průzkumný v kategorii A2 a zároveň měl být bez dalších úprav sloužit v kategorii lehkých bombardovacích letadel – B2.
Do této soutěže se zapojil také Henry Potez se svou firmou Aéroplanes Henry Potez, se sídlem v Aubervilliers. Nejprve v roce 1924 navrhl a postavil prototyp Potez 24 (Potez XXIV). Tento stroj vycházel ze starší konstrukce Potez 15 (Potez XV), který byl vyráběn ve velkých počtech na počátku dvacátých let. Prototyp Potez 24 nebyl přijat, ale přinesl velice důležité konstrukční řešení – k draku letounu mohl být připojen jakýkoliv motor, a pod pojmem jakýkoliv rozumějme motor hvězdicový, vidlicový, chlazený vzduchem nebo i vodou. Konstrukčně byla tato možnost řešena tak, že se k trupu připojil motor i s jeho ložem pomocí čtyř šroubových spojů, tím se samozřejmě usnadnila oprava / výměna pohonné jednotky. Toto skvělé řešení použil Henry Potez i ve svém dalším typu Potez 25 (Potez XXV).


Prototyp nového letounu označeného Potez 25 vzlétl počátkem roku 1925, byl to jednomotorový dvousedadlový jednomotorový jedenapůlplošník (horní křídlo mělo plnou velikost a dva nosníky a menší dolní křídlo má pouze jeden nosník) s pevným podvozkem. Nad jinými letadly stejné kategorie vynikal jednoduchou konstrukcí, vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Konstrukce nového letounu byla smíšená, trup měl obdélníkový průřez, byl tvořen čtyřmi podélnými nosníky ze smrkového dřeva. Kostra trupu byla z ocelových a duralových trubek, v motorové části a v okolí kabin byla kostra kryta překližkou, v zadní části trupu plátnem. Konstrukce křídel byla opět smíšená, duralové nosníky s dřevěnými žebry, náběžná hrana byla kryta překližkou, zbylé části křídel byly potaženy plátnem. Křidélka byla pouze na horním křídle. Ocasní plochy byly také smíšené konstrukce a byly klasicky uspořádány. Výzbroj byla tvořena jedním pevným synchronizovaným kulometem Vickers ráže 7,7 mm s 500 náboji a jedním pohyblivým kulometným dvojčetem Lewis ráže 7,7 mm na oběžném kruhu TO 4 v zadní kabině. Někdy byl instalován ještě další kulomet Lewis střílející šikmo dolů pod letoun výstřelnou štěrbinu v podlaze pozorovatelovy kabiny. Později byly zbraně britské provenience nahrazeny kulomety Darne ráže 7,5 mm.

Nyní se dostáváme k pohonným jednotkám, základní (nebo první použitou) pohonnou jednotkou byl motor třířadý vidlicový kapalinou chlazený Lorraine-Dietrich 12Eb, dále byly montovány motory těchto výrobců a typů:
Lorraine-Dietrich - 12Ed a 12Fa
Clerget - 14E a 14F
Gnome-Rhône - 9Ab, 9Abx, 9Ac, 9Ad a 14Nc
Hispano-Suiza - 12Ga, 12Gb, 12Hb, 12Lb a 12Jb
Farman - 12Wc, 12We a 12Wkrsc
Panhard - VK 12L
Renault - 12Ja, 12,Jb, 12Kd, 12Kg, 12Jc a 18 Jbr
Rolls-Royce - Eagle IX
Salmson - 18Ab a 18 Cmb
PZL-Bristol Aeroplane Comany - Jupiter VIIF
Sauer – Jupiter VI

První letouny byly k jednotkám zařazeny v roce 1926, výroba pokračovala až do roku 1934, ve výrobě se udržel tak dlouho, protože se tyto stroje staly velmi významným vývozním artiklem. Výroba probíhala nejprve ve firmě Aéroplanes Henry Potez se sídlem v Aubervilliers, továrna zde již nestačila a tak se rozeběhla druhá Potezova továrna v Méaulte, mezitím se ale hrnuly zakázky z celého světa a tak se do výroby zapojily i další francouzské továrny a to ANF Les Mureaux a Hanriot.
Největším odběratelem byla logicky Francie, armádní a námořní letectvo objednalo celkem 2 450 Potezů 25 v různém provedení. Údajně mělo existovat 87 variant tohoto letounu. Bylo to dáno jednak již zmíněným množstvím motorů, dále se měnily prostory pro osádky, tvary ocasních ploch, mírně rozpětí křídel (recipročně nosná plocha). Důležitou verzí byl Potez 25 TOE (Théâtres ď Operation Extérieurs), který byl upraven pro službu v zámořských koloniích, tyto letouny se dostaly do Severní Afriky, Madagaskar, Džibuti ve Francouzské Západní Africe, do Výchoní Afriky a do Indočíny. Po provedení menších úprav se Potezy 25 používaly i v civilním sektoru, např. u společnosti Aéropostale pro přepravu pošty ve Francii, Africe i Jižní Americe. Potéz 25 byl po kapitulaci Francie používán vichistickým letectvem, zejména verze Potez 25 TOE, letectvem Svobodných Francouzů FAFL a několik málo letadel létalo i po osvobození Francie.
Nyní se dostáváme k zahraničním uživatelům, těch bylo poměrně mnoho, proto pro větší přehlednost použiji následující tabulku.




Stát Typ, verze letounu (motor) - počet
Afganistán verze 25 A2 – nabídka dvou letadel
Argentina v letech 1929 – 36 poštovní letadel
Brazílie 25.30 (Renault 12Kd) 6 letadel
25.61 (500 l nádrž) 18 letadel
Čína 25.34 – 25 letadel
25.40 (HS 12 Hb) – 2 letadla
25.48 (RR Eagle IX) – 1 prototyp
Chorvatsko zabralo asi 25 jugoslávských letadel
Etiopie 25.53 – 3 letouny
25.xx (HS 12Jb) – 3 letouny
Estonsko 25.13 (Gnome-Rhône 9 Ac) - 4 letouny
25.25 (Gnome-Rhône 9 Ad) - 5 letadel
Finsko 25.16 (Gnome-Rhône 9 Ab) 1 předváděcí letoun
Francie používala největší množství typů a verzí letadel
Guatemala 25.49 – 5 letadel
Japonsko 25.06 B2 – 1 letoun
25.34 kořistní čínské letouny po obsazení Mandžuska
25.xx modifikace 25.4 (Farman 12Wkrsc výškový motor) – 3 letouny
25.xx experimentální letoun (Clerget 14F) – 2 letouny
Jugoslávie 25.28 (HS 12Jb) pro Srbsko
25.20 – 10 letadel
25.27 (Gnome-Rhône 9 Ad) – 220 licenčních letadel (Ikarus)
Německo polské letouny po porážce Polska – stovky letadel
Paraguay 25.33 upravené 25.4 se 410 l nádrží a dalším chladičem – 5 letadel
Polsko 25.15 – 10 letadel
25.16 (Gnome-Rhône 9 Ab) – 1 předváděcí letoun z Finska
Licenční výroba 250 Potez 25 A2 a 50 Potez B2 (Lorraine 12Ed byly nahrazovány PZL-Bristol Jupiter VIIF).
Portugalsko 25.24 – 1200 l nádrž pro přelet Atlantiku /nebyl realizován – 1 letoun
25.37 (Gnome-Rhône 9 Ab) – 27 licenčních letadel (OGMA)
Rumunsko 25.19 upravené 25.14
25.36 přestavěn na hornoplošník (HS 12Hb) – 13 letadel
Řecko 25.xx (HS 12Jb) 30 letadel
SSSR 25.39 (Gnome-Rhône 9 Ab) – 2 letouny
Španělsko 25.5 (HS 12Jb) – 1 letoun
25.9 (HS 12Ga) 1 prototyp
Švýcarsko 25.28 (Gnome-Rhône 9 Ab později nahrazeny Saurer Jupiter VI) - 6 letadel
25.29 (HS 12Gb) – 5 letadel
25.63 – 25.70 (s vyjímkou 25.67) ve verzi A2 (Gnome-Rhône Jupiter 9 Abx) – 6 letadel
Turecko Potez 25 A2– 1 letoun
Uruguay 25.38 – 2 letouny
25.56 TOE – 7 letadel
25.xx A2 (HS 12Gb) 1 letoun



Použité prameny:
Jean-Louis Coroller and Michel Ledet, Les avions POTEZ, Lela Presse, coll., Histoire de l'Aviation, No 20,‎ 2008, ISBN 2914017499.
fr.wikipedia.org
https://desertwar.net/potez-25.html
https://www.airwar.ru/enc/bww1/potez25.html
https://www.aviastar.org/air/france/potez-25.php
www.warbirdsresourcegroup.org
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Potez-25-t63794#503528Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!