Název: Name: | Škoda 972 (Škoda MOŽ-2) | |
Originální název: Original Name: | Škoda 972 (Škoda MOŽ-2) | |
Výrobce: Producer: | AZNP, Mladá Boleslav / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1951-DD.MM.1952 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1951 | |
Osádka: Crew: | 1 + 3 (4) | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | 1800 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 4520 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 1735 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 1770 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 360 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Škoda - čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV - objem: 1221 cm3 | |
Výkon: Power: | 33,1 kW při 4200 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | - počet stupňů převodovky: 4+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 85 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Rychlost plavby: Water Speed: | 10 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | ? km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Jízdní dosah ve vodě: Cruising Range in the Water: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 26 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,25 m | |
Přepravní kapacita: Transport Capacity: | ? | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | spotřeba 12,5 l/100km | |
Zdroje: Sources: | www.auta5p.eu, www.kani.plivnik.cz, www.gazklub.cz, www.tipcars.com, www.havel3.ralsko.net, Aleš Knížek - Michal Burian, Škoda MOŽ-2 (typ 972) 4x4, Historie a vojenství 4/2000 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-972-Skoda-MOZ-2-t63793#329627Verze : 0
Škoda 972 (Škoda MOŽ-2)
Prototyp obojživelného automobilu Škoda MOŽ-2 (MOŽ-2 - malý obojživelník typ 2) s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4) byl vyrobený v AZNP, závod Mladá Boleslav v letech 1951 až 1952 v pěti kusech. Karoserie byla celokovová, samonosná, vyztužená podélníky a příčkami, otevřená, čtyřmístná, obojživelná (typu amphibia, tj. člunového tvaru). Byla opatřena čelním nesklopným sklem a skládací plátěnou střechou.
Prototypy byly poháněn motorem o objemu 1221 cm3 s jedním spádovým karburátorem Solex nebo motorem o objemu 1491 cm3 se dvěma spádovými karburátory Solex. Motor se spojkou, převodovkou a přídavnou převodovkou tvoří jeden celek, umístěný v přední části automobilu na gumových silentblocích. V jednom z prototypů Škoda MOŽ-2 byl zkoušen také zážehový vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra T-603 o objemu 2545 cm3 a s výkonem 53,3 kW (75 k) při 4 200 ot/min. Tento motor je známý také z lehkého nákladního terénního automobilu Tatra 805.
Výkon motoru se přenášel přes suchou jednokotoučovou mechanickou spojku na čtyřstupňovou převodovku, od ní na přídavnou dvoustupňovou přídavnou redukční převodovku a dál na mezinápravovou rozvodovku. Od ní vedly dva krátké hřídele k přední a zadní nápravové rozvodovce. Kuželové diferenciály měly uzávěrky, které ovládal řidič společnou pákou. Plavbu automobilu po vodě zajišťoval lodní šroub, poháněný spojovací hřídelí od předlohy přídavné převodovky. Od pohonu lodního šroubu byl bylo poháněno odstředivé sací čerpadlo, zajišťující vyčerpávání vody z vnitřku karoserie. Na spodní části karoserie byl tunel, kterým byla přiváděna voda k lodnímu šroubu, za ním byl prstenec pro usměrňování vody a umožňující manévrování na vodě.
Součástí výbavy byly dřevěné rohože na podlaze, držák pro lehký kulomet a dvě pušky mezi sedadly, držák na samopal vlevo od řidiče, lopata a krumpáč na bocích automobilu, dvě pádla na levé straně u sedadel a lékárnička. Na horní straně přední části karoserie byl naviják se 40 m lana, za ním byla odklopná kapota pro přístup k motoru. Vpředu na levé straně horní části karosérie byla svítilna typu Notek. V zadní části karoserie nad lodním šroubem bylo umístěno tažné zařízení pro připojení vleku a také klasická sedmipólová zástrčka pro jeho připojení na elektroinstalaci automobilu. Pod sedadly řidiče a spolujezdce byla umístěna nádrž na 42 litrů benzínu, jejíž nalévací hrdlo bylo na vzadu levé horní části karoserie. Stírání čelního skla umožňovaly dva stěrače, každý se samostatným motorkem. Zdrojem proudu pro elektroinstalaci bylo dynamo poháněné klínovým řemenem od motoru. Ten poháněl také vodní čerpadlo, zajišťující oběh chladící kapaliny pro motor.
Vzhledem k tomu, že počátkem padesátých let bylo poměrně obvyklé vypisovat soutěž na jednotlivé konstrukce, a tak byla zřejmě vypsána taková soutěž i na malý obojživelník. Soupeřem Škody 972 (Škoda MOŽ-2) byl zřejmě prototyp malého obojživelného automobilu Tatra 801 (s pravděpodobným označením MOŽ-1).
Některé konstrukční skupiny (obě nápravy, motory) automobilu Škoda MOŽ-2 byly použity při vývoji terénního automobilu Škoda 973 Babeta.
Technické údaje
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
Převodové ústrojí: převodovka a přídavná redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
Podvozek: bezrámová konstrukce, výkyvné polonápravy s lichoběžníkovými rameny
Pérování: zkrutnými tyčemi, teleskopickými tlumiči
Brzdy: kapalinové
Celkové rozměry:
Délka: 4520 mm
Šířka: 1735 mm
Rozvor: 2200 mm
Rozchod vpředu/vzadu: 1350/1350 mm
Výška s plachtou: 1770 mm
Hmotnost: vůz 1350 kg, užitečná 450 kg
Max. rychlost: 85 km/h (na vodě 10 km/h)
Spotřeba: 12,5 litru na 100 km
Zdroje
www.auta5p.eu, www.kani.plivnik.cz, www.gazklub.cz, www.tipcars.com, www.havel3.ralsko.net, Aleš Knížek - Michal Burian, Škoda MOŽ-2 (typ 972) 4x4, Historie a vojenství 4/2000
Škoda 972 v expozice Vojenského technického muzea v Lešanech
Prototyp obojživelného automobilu Škoda MOŽ-2 (MOŽ-2 - malý obojživelník typ 2) s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4) byl vyrobený v AZNP, závod Mladá Boleslav v letech 1951 až 1952 v pěti kusech. Karoserie byla celokovová, samonosná, vyztužená podélníky a příčkami, otevřená, čtyřmístná, obojživelná (typu amphibia, tj. člunového tvaru). Byla opatřena čelním nesklopným sklem a skládací plátěnou střechou.
Prototypy byly poháněn motorem o objemu 1221 cm3 s jedním spádovým karburátorem Solex nebo motorem o objemu 1491 cm3 se dvěma spádovými karburátory Solex. Motor se spojkou, převodovkou a přídavnou převodovkou tvoří jeden celek, umístěný v přední části automobilu na gumových silentblocích. V jednom z prototypů Škoda MOŽ-2 byl zkoušen také zážehový vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra T-603 o objemu 2545 cm3 a s výkonem 53,3 kW (75 k) při 4 200 ot/min. Tento motor je známý také z lehkého nákladního terénního automobilu Tatra 805.
Výkon motoru se přenášel přes suchou jednokotoučovou mechanickou spojku na čtyřstupňovou převodovku, od ní na přídavnou dvoustupňovou přídavnou redukční převodovku a dál na mezinápravovou rozvodovku. Od ní vedly dva krátké hřídele k přední a zadní nápravové rozvodovce. Kuželové diferenciály měly uzávěrky, které ovládal řidič společnou pákou. Plavbu automobilu po vodě zajišťoval lodní šroub, poháněný spojovací hřídelí od předlohy přídavné převodovky. Od pohonu lodního šroubu byl bylo poháněno odstředivé sací čerpadlo, zajišťující vyčerpávání vody z vnitřku karoserie. Na spodní části karoserie byl tunel, kterým byla přiváděna voda k lodnímu šroubu, za ním byl prstenec pro usměrňování vody a umožňující manévrování na vodě.
Součástí výbavy byly dřevěné rohože na podlaze, držák pro lehký kulomet a dvě pušky mezi sedadly, držák na samopal vlevo od řidiče, lopata a krumpáč na bocích automobilu, dvě pádla na levé straně u sedadel a lékárnička. Na horní straně přední části karoserie byl naviják se 40 m lana, za ním byla odklopná kapota pro přístup k motoru. Vpředu na levé straně horní části karosérie byla svítilna typu Notek. V zadní části karoserie nad lodním šroubem bylo umístěno tažné zařízení pro připojení vleku a také klasická sedmipólová zástrčka pro jeho připojení na elektroinstalaci automobilu. Pod sedadly řidiče a spolujezdce byla umístěna nádrž na 42 litrů benzínu, jejíž nalévací hrdlo bylo na vzadu levé horní části karoserie. Stírání čelního skla umožňovaly dva stěrače, každý se samostatným motorkem. Zdrojem proudu pro elektroinstalaci bylo dynamo poháněné klínovým řemenem od motoru. Ten poháněl také vodní čerpadlo, zajišťující oběh chladící kapaliny pro motor.
Vzhledem k tomu, že počátkem padesátých let bylo poměrně obvyklé vypisovat soutěž na jednotlivé konstrukce, a tak byla zřejmě vypsána taková soutěž i na malý obojživelník. Soupeřem Škody 972 (Škoda MOŽ-2) byl zřejmě prototyp malého obojživelného automobilu Tatra 801 (s pravděpodobným označením MOŽ-1).
Některé konstrukční skupiny (obě nápravy, motory) automobilu Škoda MOŽ-2 byly použity při vývoji terénního automobilu Škoda 973 Babeta.
Technické údaje
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
Převodové ústrojí: převodovka a přídavná redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
Podvozek: bezrámová konstrukce, výkyvné polonápravy s lichoběžníkovými rameny
Pérování: zkrutnými tyčemi, teleskopickými tlumiči
Brzdy: kapalinové
Celkové rozměry:
Délka: 4520 mm
Šířka: 1735 mm
Rozvor: 2200 mm
Rozchod vpředu/vzadu: 1350/1350 mm
Výška s plachtou: 1770 mm
Hmotnost: vůz 1350 kg, užitečná 450 kg
Max. rychlost: 85 km/h (na vodě 10 km/h)
Spotřeba: 12,5 litru na 100 km
Zdroje
www.auta5p.eu, www.kani.plivnik.cz, www.gazklub.cz, www.tipcars.com, www.havel3.ralsko.net, Aleš Knížek - Michal Burian, Škoda MOŽ-2 (typ 972) 4x4, Historie a vojenství 4/2000
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Škoda 972 v expozice Vojenského technického muzea v Lešanech
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-972-Skoda-MOZ-2-t63793#227646Verze : 1
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.