Název: Name: | Avia BH-33 | |
Originální název: Original Name: | Avia BH-33 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1928-DD.MM.1929 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1928-DD.MM.1929 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 10 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.09.1928 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 830 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1253 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8.9 m | |
Délka: Length: | 7.04 m | |
Výška: Height: | 2.74 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22.2 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 56.39 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k Vrtule dřevěná dvoulistá | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 265 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 270 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 238 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10.5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,67 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8000 m | |
Dolet: Range: | 450 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,92mm kulomet vz. 28(600 nábojů) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník celodřevěné konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou. Přepracováním Avie BH-21J, které zpočívalo hlavně v zakrytování motoru a v novém vrtulovém kuželu, vznikla jedna z nejlepších stíhaček své doby. Postupným vývojem vznikly varianty : PWS-A - označení pro polskou licenční výrobu Avia BH-33E - ocelová kostra trupu Avia BH-33E-SHS - označení jugoslávské licenční výroby BH-33H (voj. označení B-133) BH-33E-VII - výšková verze s kompresovým motorem Walter Jupiter VII BH-33L (voj. označení Ba-33) - verze z motorem Škoda L | |
Zdroje: Sources: | Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3. Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11. Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#259055Verze : 0
Na prototype BH-21J bolo odskúšané použitie výkonného motoru Jupiter. Celkovo však bolo treba lietadlo upraviť a tak sa Avia rozhodla postaviť nový letún pod označením BH-33. Išlo o posledný projekt konštrukčného dua Beneš a Hajn. Prototyp tohto vzperového dvojplošníka bol zalietaný 27. 8. 1928. Následné skúšky potvrdili, že výkonnostne patrí lietadlo k svetovej špičke, najmä čo sa týka rýchlosti a stúpavosti. Kostra lietadla bola celodrevená poťiahnutá preglejkou a plátnom. Motor poháňal dvojlistú drevenú vrtuľu, iba u prototypu bola použitá kovová vrtuľa Ratier. Stroj vo francúzskom Vincennes zaujal svetovú verejnosť akrobatickým umením Františka Malkovského. Motor Jupiter VI umožňoval lietadlu zásobovanie motora palivom v akejkoľvek pozícii a tak mohol Malkovský predviesť svoje umenie celou paletou akrobatických prvkov pri ktorých sa obecenstvu tajil dych. Lenže vývoj leteckej techniky na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia akceleroval a tak koncepcia stavby draku veľmi rýchlo zastarala. Nakoniec bolo vyrobených pre českoslovenké letectvo iba 6 kusov tohto zaujímavého lietadla s prezývkou drevák. Ďalšie tri kusy boli dodané aj do Belgicka, lenže tam sa obchodný úspech porovnateľný s BH-21 nedostavil, nakoĺko Belgicko sa rozhodlo pre britské stroje Fairey Fox
Najväčším medzinárodným úspechom bola licenčná výroba v Poľsku, kde slúžil ako prechodný typ do kým nebol vyrábaný PZL P-7. Pod označením PWS-A bolo v poľských továrňach Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej vyrobených 50 kusov tohto stroja. Od roku 1933 bol postupne preradený na výcvikové účely, kde vydržal až do roku 1939. Vývoj stroja pokračoval v nových verziách o ktorých hovoria osobitné topicy BH-33E a Ba-33.
Zdroje:
Prototyp Avia BH-33.
Najväčším medzinárodným úspechom bola licenčná výroba v Poľsku, kde slúžil ako prechodný typ do kým nebol vyrábaný PZL P-7. Pod označením PWS-A bolo v poľských továrňach Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej vyrobených 50 kusov tohto stroja. Od roku 1933 bol postupne preradený na výcvikové účely, kde vydržal až do roku 1939. Vývoj stroja pokračoval v nových verziách o ktorých hovoria osobitné topicy BH-33E a Ba-33.
Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-33
http://www.vinar.cz/mitte/
http://wp.scn.ru/en/ww15/f/104/66/0/1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp Avia BH-33.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#227449Verze : 2
http://www.aviastar.org/air/czech/avia_bh-33.php
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Avia BH-33 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433225Verze : 0
Aubi
MOD
BH-33.2 na jaře 1932, s teleskopickým zaměřovačem Argus.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Avia BH-33 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433224Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.