M4A4 Sherman

Medium Tank M4A4 / Sherman V
     
Název:
Name:
M4A4 Sherman M4A4 Sherman
Originální název:
Original Name:
M4A4 Sherman
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.07.1942-DD.09.1943 Detroit Tank Arsenal, Warren
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1942-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7499
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
31615 kg 69700 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6058 mm 19 ft 10 ½ in
Délka korby:
Hull Length:
6058 mm 19 ft 10 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
2616 mm 8 ft 7 in
Celková výška:
Overall Height:
2743 mm 9 ft
Světlá výška:
Ground Clearance:
406 mm 1 ft 4 in
Šířka pásu:
Track Width:
421 mm 1 ft 4 ⅝ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0.09 MPa 13.2 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba :


přední 51mm / 56°
boky 38mm / 0°
zadní 38mm / 0-10°
horní 19mm / 83-90°
dno vpředu 25mm / 90°
dno vzadu 13mm / 90°


Věž :
štít kanonu 76mm / 0°
přední 76mm / 30°
boky 51mm / 5°
zadní 51mm / 0°
zezhora 25mm / 90°
Hull :


Front 2in / 56°
Sides 1.5in / 0°
Rear 1.5in / 0-10°
Top 0.75in / 83-90°
Floor front 1in / 90°
Floor rear 0.5in / 90°


Turret :
Gun mantle 3in / 0°
Front 3in / 30°
Side 2in / 5°
Rear 2in / 0°
Top 1in / 90°
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Chrysler A57 Chrysler A57
Výkon:
Power:
275.9 kW při 2400 ot/min 370 bhp at 2400 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
synchronizovaná převodovka
počet rychlostí: 5+1
synchromesh gearbox
number of gears: 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
32.2 km/h 20 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
160.9 km 100 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2.44 m 96in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.61 m 24in
Brodivost:
Fording Depth:
1.07 m 42in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
75mm kanon M3 ve věži M34 / M34A1, 97 nábojů 75mm gun M3 in M34 / M34A1 turret, 97 rounds
Vedlejší:
Secondary:
.50 protiletadlový kulomet M2HB (300 nábojů)
.30 spřažený kulomet M1919A4
.30 kulomet M1919A4 (oba celkem 4750 nábojů)
.50 anti-aircraft machine gun M2HB (300 rounds)
.30 coaxial machine gun M1919A4
.30 machine gun M1919A4 (both total of 4750 rounds)
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
Data pro verzi Early production

Palivo : 80oktanový benzín, 160 US galonů

Otáčení věže : hydraulické a manuální, otočení o 360° za 15 vteřin

Britské označení : Sherman V, celkem 7167 tanků této verze šlo do UK, 2 do SSSR, 274 do ostatních zemí
Data for Early production version of M4A4

Fuel : 80octane gasoline, 160 US gallons

Turret traverse : hydraulic and manual, 360° turn in 15 seconds

British designation : Sherman V, total of 7167 tanks were sent to UK, 2 to USSR, 274 to other countries
Zdroje:
Sources:
Sherman, A history of the American Medium tank, R.P. Hunnicutt
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#404713 Verze : 0
Nedostatok pôvodných radiálnych benzínových motorov Continental R975 prinútil amerických výrobcov tankov M4 Sherman hľadať iné pohonné jednotky. Po tom čo už boli ako náhrada použité dieselové GM 6046 2x6 (M4A2) a benzínové Ford GAA V8 (M4A3) prišla rada aj na Chrysler. Ich štandartný benzínový šesťvalec bol všetko možné len nie tankový motor. Keď sa ich však spojilo päť do pentagonálneho usporiadania vznikla veľmi svojrázna konštrukcia nazvaná Chrysler A57 Multibank 5xL6 s objemom 20.5 litra a výkonom 425 hp pri 2600 ot/min. Bola však natoľko objemná že si jej montáž vyžiadala predĺženie trupu tanku o 6 palcov z pôvodných 5.91 m na 6.06 m. Takmer rovnaké problémy a rovnaké riešenia si prežil aj M3A4 Lee. Predĺženie trupu si vyžiadalo zvýšenie počtu článkov pásu na 83 namiesto štandartných 79. Zväčšenie stykovej plochy pásov mierne znížilo merný tlak čo zlepšilo pojazdové charakteristiky, ale naozaj len kozmeticky (z 0.959 na 0.927 kg/cm2). Zmena dĺžky korby zapríčinila zväčšenie rozostupov medzi vozíkmi pojazdových kolies.Medzera sa zväščila z pôvodnej šírky jednoho článku pásu na dva. Zadné vratné koleso pásu bolo v dôsledku zmeny vnútorného usporiadania posunuté viac dozadu takmer zarovno vonkajšieho obrysu vozidla.

Odlievaná veža a zvarovaný (aj ked predľžený) trup zostali zachované. Udial sa aj ďalší technologický "comeback" trojdielneho nitovaného krytu diferenciálu oproti krytu diferenciálu odliatemu z jednoho kusu u predchodcu M4A3. Veža bola takmer výlučne osadená kanónom 75mm M3 L/40.

Z pôvodne alternatívneho riešenia sa nakoniec stal druhý najviac produkovaný typ M4. Od júla 1942 do septembra 1943 bolo v Detroit Tank Arsenal vyrobených 7499 tankov M4A4. Len zanedbatelné množstvo zostalo v USA kde slúžili ako výcvikové a testovacie stroje. V amerických službách sa M4A4 do bojových operácií nezapojili. V rámci Lend and Lease Act bolo 7167 strojov predaných do Británie. Briti im na rozdiel od Američanov nechali bojovo vyniknúť a aktívne ich zapojili do bojových operácii na kontinente. V britskej nomenklatúre dostal tank označenie Sherman V. Jediná významnejšia zmena oproti americkej verzii spočívala v navarení výčnelku do zadnej časti veže, kde bola umiestnená britská radiostanica, ktorú v u britských posádok obsluhoval nabíjač. Pomerne značné množstvo tankov Sherman V bolo vyzbrojených 17pdr kanónom. Táto konverzia niesla označenie Sherman VC.

Varianty na báze podvozku M4A4
USA
M4A4 - pôvodná verzia
M32B4 (Tank Recovery Vehicle)

Veľká Británia
Sherman VC (Firefly)
Sherman V OPT (Observation Post Tank)
Sherman V ARV Mk.I a ARV II (Amoured Recovery Vehicle)
Sherman V DD (Duplex Drive) - obojživelný tank
Sherman V (Tulip alebo Guards) - vyzbrojený 3"(60lb) RP-3 raketami
Sherman Crab Mk.I a Mk.II - odmínovací tank


Zdroje:
http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m4sherman.html
http://www.onwar.com/tanks/usa/profiles/pm4a4.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman_variants
www.tanxheaven.com
http://www.rcaca.org/En/indexLM.asp?ID=26
www.lemaire.happyhost.org
ipmslondon.tripod.com
http://www.afvnews.ca/camouflage.html
web.inter.nl.net
https://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_923.html

Tanks in Detail 6: Medium Tank M4 (76mm and 105mm) Sherman & Firefly by Terry J Gander.
Published by Ian Allan Publishing.
Hersham, Surrey, KT12 5RG, England
ISBN 0 7110 2989 X

M4A4 Sherman - Chrysler A57 Multibank 5xL6

Chrysler A57 Multibank 5xL6
M4A4 Sherman - Chrysler A57 Multibank 5xL6

Chrysler A57 Multibank 5xL6
M4A4 Sherman - Sherman VC (Firefly)

Sherman VC (Firefly)
M4A4 Sherman - Vnútorné usporiadanie M4A4

Vnútorné usporiadanie M4A4
M4A4 Sherman - Bočný pohľad M4A4

Bočný pohľad M4A4
M4A4 Sherman - Trojštvrťový predný pohľad M4A4

Trojštvrťový predný pohľad M4A4
URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#226737 Verze : 0
M4A4 Sherman V (T232274, "Willie Pusher II"), Imperial War Museum, 2009. Tank nese marking Gardové obrněné divize.
M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#321606 Verze : 0
M4A4 Sherman V (T232274, "Willie Pusher II"), Imperial War Museum, 2009.
M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#321607 Verze : 0
.
M4A4 Sherman - Imperial War Museum, London

Imperial War Museum, London
M4A4 Sherman - Imperial War Museum, London

Imperial War Museum, London
URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#534203 Verze : 0
Oorlogsmuseum Overloon, vlastní foto.
M4A4 Sherman -


M4A4 Sherman -


URL : https://www.valka.cz/M4A4-Sherman-t63552#558659 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více