A znovu Belgie 2007

Spottersday v rámci cvičení OIE07 v Kleine Brogel

Diskuse

Po měsíci vyrážíme opět do Belgie (viz. Adminova obsáhlá zpráva z cesty /topic/view/63039/Francie-2007), tentokráte bez Adminů.
Výlet to bude krátký, pouze na tři dny, neboť v úterý 17.07.2007 je den otevřených dveří na základně Kleine Brogel http://www.baha.be/oie07_frontpage_02.htm. Celé to bude o to zajímavější, že ve stejnou dobu, se na této základně koná i mezinárodní cvičení "Operation Integration Exercise 07". Poslední informace od organizátorů - cvičení se bude účastnit okolo 100 letadel.
Vyřízení novinářské akreditace proběhlo v celku bez problémů (mají nás v databázi již z dřívějších návštěv), dokonce přišlo i povolení k vjezdu a parkování vozidla na základně.
Fotografie a info z cesty budou následovat po návratu zpět (v případě, že narazíme v hotelu na připojení k netu, tak i dříve).
URL : https://www.valka.cz/A-znovu-Belgie-2007-t63533#226703 Verze : 0
Pondělí 16.7.
Odjezd je plánován na 0600. Zbytek posádky doráží po „mírném“ zpoždění v 0700. Mimo bezohledných závodních kamionů, cesta proběhla bez problémů. V poledne jsme udělali krátkou zastávku v muzeu v Sinsheimu. Do hotelu v belgickém Liege jsme dorazili krátce po 1700. Zatímco dle informací v Čechách padal jeden teplotní rekord za druhým, nad Belgií bylo zataženo a sem tam padala z oblohy i voda, což rozhodně nebylo potěšující zjištění, hlavně s ohledem na úterní plánované fotografování na letecké základně v Kleine Brogelu.
URL : https://www.valka.cz/A-znovu-Belgie-2007-t63533#227409 Verze : 0
Úterý 17.7.
Ráno v poklusu! Místo plánovaného budíčku v 0600 jsme zaspali a z postele se vyhrabali o hodinu později. Protože jsme se na letišti v tiskovém středisku měli hlásit okolo 0730, volili jsme cestu metodou nízkého průletu a krátce před osmou hodinou jsme dorazili na hlavní bránu základny. Zde nás uvítal vojenský policista českým „Ahoooj!“ a po kontrole dokladů a akreditací nás pustil do areálu vojenského letiště. Vše bylo výborně zorganizováno a šipky nás směřují na parkoviště před tiskovým centrem. A znovu opětovná kontrola akreditací a jejich porovnání s daty v počítači. Vše je naštěstí v pořádku a jsou nám vydány ID karty s našimi jmény opravňující nás ke vstupu a focení ve vyhrazených prostorách letiště. Čekání na odjezd autobusu, který nás má odvézt na stojánku, si krátíme v důstojnickém klubu. Kávu zde mají opravdu dobrou!
Krátce před devátou odjezd na stojánku. Všichni si bereme nepromokavé bundy, protože pohled na oblohu nevěstí nic dobrého, fouká studený vítr a teplota se pohybuje okolo 15 stupňů, ale letištní meteorolog ujišťuje, že na odpolední létání by se počasí mělo zlepšit. Doufejme!
V době cvičení OIE07 slouží jako hlavní stojánka pojížděcí dráha, která je rovnoběžná s jedinou dráhou kleinbrogelského letiště. Pojížděčka je dlouhá přes dva kilometry a po celé délce jsou zaparkovaná vojenské letadla nejrůznějších typů a provozovatelů. Počínaje největším britským tankovacím VC-10, přes velké množství nejrůznějších F-16, francouzských Rafale, britských Typhoon, německých Tornád, českých bitevníků Alca a Gripen, až po exotické dosluhující řecké F-4E a A-7. Celkem bylo na stojánce umístněno přes padesát nejrůznějších strojů. Ale konec okounění a rychle vyrážíme fotit, neboť přesně v 1130 nás očekávají v briefingové místnosti na předletové přípravě před odpoledním létáním. Všichni fotí jako o život, spotteři zapisují imatrikulace letadel do zápisníků a okolo letadel se začínají hemžit mechanici a piloti při přípravě strojů na dopolední létání. Naše přítomnost ani nevnímají. Máme určenu zónu pohybu, která je od letadel vzdálená asi 10 až 20 metrů. V případě, že by ji někdo z akreditovaných novinářů překročil, čekalo by ho nekompromisní odebrání akreditace a okamžité vyvedení do prostoru určeného pro ostatní veřejnost.
Přesně v 1130 dobíháme na briefing. Po uvítání velitelem základy se rozbíhá normální příprava před letem v rámci mezinárodního cvičení. Tentokrát je cílem záchrana posádky sestřeleného průzkumného Tornáda někde z hlouby nepřátelského území. Rozdělují se úlohy a pořadí jednotlivých letek na startu. Jako úplně první bude startovat britský tanker VC-10 s volacím znakem „ESSO51“, který bude zásobovat palivem ostatní letadla. Po něm budou startovat všichni ostatní. Velitel útoku bude mít volací znak „MATRIX“.
Po skončení briefingu nasedáme do autobusu, který nás odváží k věži, přibližně doprostřed dráhy odkud budeme moci další čtyři hodiny fotografovat starty a přistání. Opětovné je určen koridor, kde se můžeme pohybovat. Jak předpověděl meteorolog, počasí se vyjasnilo a sluníčko začíná pálit, proto je sem dopravena i dostatečná zásoba vody a limonád na pití.
Asi půl hodiny po našem příjezdu nastávají fotografické orgie, neboť letadla začínají startovat na simulovaný útok. Po jejich odletu se letiště prakticky vyprázdnilo. O další zábavu, než se vrátí ostatní letadla, se stará několik leteckých veteránů a jako vrchol programu – poslední rozlučkový let cvičného letounu Fouga Magister belgického letectva. Pilot si tento let vyloženě užíval, hlavně průlety nad dráhou ve výšce asi 2 metrů a nálety z nejrůznějších směrů na naši skupinu fotografů. Po ukončení těchto vystoupení nastalo opět hemžení nad letištěm a začaly se vracet jednotlivé útočné vlny ze cvičení. Jako poslední přistál tanker VC-10.
Konec létání a nasedáme do autobusu, který nás znovu odváží na stojánku. Před vystoupením z autobusu jsme upozorněni, že odjezd posledního spoje ze stojánky do press centra je asi za hodinu a půl. Opozdilci prý budou muset pěšky a je to docela dálka.
Poslední autobus jsme naštěstí stihli, takže jsme se nemuseli trmácet pěšky. V tiskovém středisku se loučíme s jeho pracovníky a děkujeme za vzornou péči. Krátce po 1800 opouštíme hlavní branou letiště a těšíme se na příště.
URL : https://www.valka.cz/A-znovu-Belgie-2007-t63533#227410 Verze : 0
Středa 18.7.
Po deváté hodině ranní házíme věci do auta, nějak se to tam nechce vejít a vyrážíme k domovu. Při pohledu na oblohu hodnotíme, že včera jsme měli štěstí, neboť je zataženo a prší. Celá zpáteční cesta je jeden velký horor. V Německu sice neprší, ale zato tu mají na dálnicích zácpu. A ne jednu. Cestou do Prahy jsme si poctivě na německých dálnicích vystáli dvě desetikilometrové Stau. Ještě cestou krátká zastávka v Remagenu u zbytků slavného mostu. Zpět do Prahy dorážíme před půlnocí, sice utahaní, ale plní dojmů a s hromadami fotek v našich digitálech.
URL : https://www.valka.cz/A-znovu-Belgie-2007-t63533#227411 Verze : 0
Fotografie budou hned, jak je protřídím, zmenším a předám Adminovi k nahrání - snad příští týden...
URL : https://www.valka.cz/A-znovu-Belgie-2007-t63533#227413 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více