Název: Name: | M18 | |
Originální název: Original Name: | 76-mm Gun Motor Carriage M18 | |
Výrobce: Producer: | DD.07.1943-DD.10.1944 Buick Motor Car Division of General Motors Corp., Detroit | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1943-DD.10.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2507 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1943 T70 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 17690 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 6655 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2870 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2565 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 363 mm | |
Pancéřování: Armour: | Korba: přední 13 mm / 64°, 53°, 38°, 24° boky 13 mm / 23°, 0° zadní 13 mm / 35°, 13° horní 8 mm / 90° dno 5 mm / 90° Věž: štít kanonu 19 mm / 0°-60° přední 25 mm / 23° boky 13 mm / 20° zadní 13 mm / 9° horní - | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Continental R-975-C1 alebo Continental R-975-C4 - hvězdicový - počet válců: 9 - benzínový | |
Výkon: Power: | 343 kW při 2400 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 900T Torqmatic - počet převodových stupňů: 3+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 80 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 241 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 161 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 27 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1.86 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0.91 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1.22 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 76mm kanon M1A1, M1A1C nebo M1A2 ve věži M1, 45 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | 12,7mm kulomet M2HB, 800 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | také znám jako M18 GMC | |
Zdroje: Sources: | http://afvdb.50megs.com/usa/m18hellcat.html |
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#14754Verze : 0
Admin
MOD
Plán na rychlý stíhač tanků pochází prosince 1941. Požadavek počítal s motorem Wright Continental R-975 a 37mm dělem. V průběhu vývoje prototypů byla ráže hlavního děla postupně zvětšována – na 57 mm, později na 75 mm a nakonec na konečných 76 mm. V únoru 1943 byl konečně po řadě zkušebních prototypů představen konečný exemplář s konečným vzhledem a v červenci začala sériová výroba.
M18 byl konstruován primárně jako stíhač tanků – na rozdíl od M10, jehož design vychází z Shermanu. Byl tudíž menší s nízkou siluetou, o polovinu lehčí a o mnoho rychlejší, přitom se srovnatelnou výzbrojí. Uvnitř bylo taktéž více místa pro 5 členů osádky a pro munici do děla i pro kulometu M2. Nevýhodu Hellcatu byla otevřená věž, takže osádka byla zcela nechráněna vystavena palbě a nepřízni počasí. Pozitiva ovšem převažovala.
První bojové nasazení M18 přišlo v létě 1944 ve Francii a Itálii. Protože měl Hellcat poměrně slabé pancéřování (9–27 mm), musely se jeho osádky uchýlit k taktice „udeř a uteč“, čili rychlých a nečekaných úderů, po kterých se okamžitě zase stahovaly. 76mm dělo ovšem poskytovalo dostatečnou kapacitu na proražení i těch nejtěžších pancéřování německých tanků.
Ničivou sílu, jakou protitankové prapory vybavené M18 představovaly, dokumentuje třeba 630th Tank Destroyer Battalion – v červenci 1944 zničil prapor 53 Pantherů a Tigerů a 15 samohybných děl, přičemž ztratil 17 strojů M18.
Produkce pokračovala do října 1944, přičemž bylo vyrobeno na 2500 kusů. Po válce byly sice M18 vyřazeny po zrušení protitankových praporů ze služby u US ARMY, ovšem byly exportovány do několika zemí, např. do Jugoslávie, kde sloužily až do počátku 90. let.
Existovala jediná sériově vyráběná varianta M18 odlišná od originálu - označována jako M39, což byl de facto podvozek M18 bez věže sloužící jako obrněný transportér.
M18 byl konstruován primárně jako stíhač tanků – na rozdíl od M10, jehož design vychází z Shermanu. Byl tudíž menší s nízkou siluetou, o polovinu lehčí a o mnoho rychlejší, přitom se srovnatelnou výzbrojí. Uvnitř bylo taktéž více místa pro 5 členů osádky a pro munici do děla i pro kulometu M2. Nevýhodu Hellcatu byla otevřená věž, takže osádka byla zcela nechráněna vystavena palbě a nepřízni počasí. Pozitiva ovšem převažovala.
První bojové nasazení M18 přišlo v létě 1944 ve Francii a Itálii. Protože měl Hellcat poměrně slabé pancéřování (9–27 mm), musely se jeho osádky uchýlit k taktice „udeř a uteč“, čili rychlých a nečekaných úderů, po kterých se okamžitě zase stahovaly. 76mm dělo ovšem poskytovalo dostatečnou kapacitu na proražení i těch nejtěžších pancéřování německých tanků.
Ničivou sílu, jakou protitankové prapory vybavené M18 představovaly, dokumentuje třeba 630th Tank Destroyer Battalion – v červenci 1944 zničil prapor 53 Pantherů a Tigerů a 15 samohybných děl, přičemž ztratil 17 strojů M18.
Produkce pokračovala do října 1944, přičemž bylo vyrobeno na 2500 kusů. Po válce byly sice M18 vyřazeny po zrušení protitankových praporů ze služby u US ARMY, ovšem byly exportovány do několika zemí, např. do Jugoslávie, kde sloužily až do počátku 90. let.
Existovala jediná sériově vyráběná varianta M18 odlišná od originálu - označována jako M39, což byl de facto podvozek M18 bez věže sloužící jako obrněný transportér.
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#157915Verze : 1
Reklama
M18 Hellcat podporuje pěchotu 2. praporu 397. pěšího pluku, Wiesloch, Německo, 1. dubna 1945.
(US Army)
Období | - |
Typ stroje | M18 Hellcat |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(US Army)
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#127437Verze : 1
Oorlogsmuseum Overloon, vlastni foto
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#569663Verze : 1
Admin
MOD
Vážení,
na flickr se dostaly dva snímky ze srbské části Bosny. Jedná se o místní improvizaci výměny pohonné jednotky.
Má někdo povědomí z kterého jihoslovanského vozidla byl motor převzat?
Zdroj
www.flickr.com
-
na flickr se dostaly dva snímky ze srbské části Bosny. Jedná se o místní improvizaci výměny pohonné jednotky.
Má někdo povědomí z kterého jihoslovanského vozidla byl motor převzat?
Zdroj
www.flickr.com
-
Období | - |
Typ stroje | M18 Hellcat |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#513959Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Podľa masky môže ísť o niečo z typovej rady FAP 13 - sr.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#681075Verze : 1
buko1
MOD
Příteli,
díky za info, které pomohlo nalézt pár dalších odkazů.
díky za info, které pomohlo nalézt pár dalších odkazů.
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#681119Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.