Panavia Tornado GR.1

Panavia Tornado GR.1A
     
Název:
Name:
Panavia Tornado GR.1 Panavia Tornado GR.1
Originální název:
Original Name:
Panavia Tornado GR.1
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1978-DD.MM.1999 British Aerospace, Warton
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1978-DD.MM.1985 GR.1
DD.MM.1989-DD.MM.1993 GR.1A
DD.MM.1986-DD.MM.1999 IDS Saudi
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
228 GR.1
14 GR.1A
96 IDS Saudi
První vzlet:
Maiden Flight:
10.07.1979
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
13890 kg 30622 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
27950 kg 61619 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,91 m 45ft 7,63in
Délka:
Length:
16,72 m 54ft 10,26in
Výška:
Height:
5,95 m 19ft 6,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
26,60 m2 286.32 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový turbofan
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Turbo-Union RB.199 Mk 103 s ťahom 38,48 kN / 71,5 kN z pridavným spaľovaním Turbo-Union RB.199 Mk 103, thrust 38,48 kN / 71,5 kN with afterburning
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2338 km/h v 10975 m 1452.8 mph in 36007 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
15250 m 50033 ft
Dolet:
Range:
1390 km 863.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3890 km 2417.1 mi
Výzbroj:
Armament:
dva 27 mm kanóny IWKA-Mauser BK-27 zo 180 nábojmi na hlaveň
bomby o celkovej hmotnosti 9 000 kg
(atómová WE177B, JP233 alebo MW-1)
ALARM
AGM-88 HARM
Paweway
"železné" bomby
2x 27 mm cannons IWKA-Mauser BK-27 with 180 rounds each
bombs - max. external load 9 000 kg
(nuclear bomb WE177B, JP233 or MW-1)
ALARM
AGM-88 HARM
Paweway
"Iron" bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado
URL : https://www.valka.cz/Panavia-Tornado-GR-1-t635#39858 Verze : 0
Panavia Tornado GR.1
Panavia Tornado GR.1 -


URL : https://www.valka.cz/Panavia-Tornado-GR-1-t635#40713 Verze : 0

Diskuse

Tieto lietadlá lietali v najnebezpečnejších bojových situáciách vo vojne v Perskom zálive.Z výšky menej ako 60 m zasahovali svoje ciele, štartovacie dráhy irackých letísk. Aké nebezpečné poslanie to bolo ,vidíme i zo skutočnosti ,že stíhacie bombardéri Tornado anglickych RAF mali najväčšie ztraty zo všetkých lietadiel zúčastnených na operácii Púštna búrka.


Behom prvých nocí vojny v Perskom zálive nalietali Tornáda 63 náletov proti štartovacím dráham. Letiská Al Asad, Shaibah, Tallil, Ubaidah boli pokryté zásahmi.
Štyri Tornada boli behom prvych 5-tych dní stratené.
Šesť Tornad bolo stratených pri bojovom nasadení, pät pilotov bolo zabitých a sedem zajatých.
Britské Tornada vykonali v tejto vojne celkom 1 600 bombových náletov. Zhodili 4 250 volne padajúcich bômb a 950 laserom navádzaných telies s trhavinami.
URL : https://www.valka.cz/Panavia-Tornado-GR-1-t635#40296 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více