Main Menu
User Menu

SOV - Ivčenko AI-20

Ивченко АИ-20

Turbovrtulový motor / Turboprop Engine

Ivčenko AI-20 / Ивченко АИ-20




Turbovrtulový motor použitý k pohonu technologického demonstrátoru ekranoplánu SM-6.
URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-Ivcenko-AI-20-t63349#226268Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1048-1074-1095-1077-1085-1082-1086-1040-1048-20-t63349#226268Version : 0
Motor AI-20 (АИ-20) bol vyvinutý v roku 1956 konštrukčnou kanceláriou OKB-478 pod vedením konštruktérov A.G. Ivčenka a N.D. Kuznecova. Motor s výkonm 4000 hp bol určený dopravné a transportné lietadlá pre lety na stredné vzdialenosti, prednostne eurčený pre typy z konštrukčných kancelárií Antonova a Iljušina. V roku 1957 motor úspešne prešiel skúškami a začala sa jeho sériová výroba v dvoch závodoch na výrobu motorov - Záporožskom (dnes Motor Sič) a Permskom.


Použitie (iba základné verzie jednotlivých typov, bez modifikácií):
- An-8 (Ан-8
-An-10 (Ан-10)
- An-12 (Ан-12)
- An-32 (Ан-32)
- Be-12 (Бе-12)
- Il-18 (Ил-18)
- Il-38 (Ил-38)



Motor AI-20 pozostáva z 10-stupňového kompresora, prstencovej spaľovacej komory, trojstupňovej nechladenej turbíny, planetárneho reduktora a pevnej reaktívnej trysky. Motor pracuje s vrtuľou AV-68D (АВ-68Д), prípadne jej modifikáciami AV-68DM (АВ-68ДМ) a AV-68I (АВ-68И). Ako palivo je použitý letecký petrolej T-1, TS-1, RT.


Základné TTÚ:
Dĺžka: 3096 mm
Sírka: 842 mm
Výška: 1180 mm
Hmotnosť: 1080 kg (bez náplní)
Prietok vzduchu kompresorom: 20,9 kg/s
Pretlak v kompresore: 7,32
Teplota plynov pred vstupom do turbíny: 807 °C
Výkon: 4000 hp (2942 kW) pri 12 300 ot/min (základná verzia)
Spotreba paliva v režime štartu: 0,259 kg/N*hod



Produkcia motorov v oboch závodoch dosiahla okolo 14 000 kusov AI-20 všetkých modifikácií.


Verzie:
- AI-20 (АИ-20) - základný model, použitý v typoch An-10, An-12.
- AI-20D (АИ-20Д)- model so zväčšeným výkonom na 5180 hp, vyvinutý v roku 1956, použitý na typoch An-8, An-32, Be-12
- AI-20DK (АИ-20ДК) - verzia pôvodne určená pre hydroplán Be-12FS (Бе-12ФС), použitý na An-32
- AI-20K (АИ-20К) - verzia vyvinutá pre Il-18V (Ил-18В), vyrábaná v rokoch 1963-1965
- AI-20M (АИ-20М) - verzia s výkonom zvýšeným na 4250 hp. Použitá na An-12BK (Ан-12БК), An-32 (Ан-32), Il-18D (Ил-18Д), Il-38 (Ил-38)




Zdroj: https://www.aviaros.narod.ru/ai-20.htm
ru.wikipedia.org
URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-Ivcenko-AI-20-t63349#367263Verze : 3
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1048-1074-1095-1077-1085-1082-1086-1040-1048-20-t63349#367263Version : 0
MOD