Název: Name | 51. průzkumná letka | 51st Reconnaissance Squadron |
Originální název: Original Name: | 51 Eskadra Rozpoznawcza 1) | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 24.08.1939 | |
Předchůdce: Predecessor: | 51. řadová letka | 51st Line Squadron |
Datum zániku: Disbanded: | 13.09.1939 2) | |
Nástupce: Successor: | - | - |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 24.08.1939-10.09.1939 Velitelství letectva Samostatné operační skupiny „Narev“ 11.09.1939-13.09.1939 Vrchní velitelství letectva a protiletecké obrany 3) | 24.08.1939-10.09.1939 Aviation Command of the Narew Independent Operational Group 11.09.1939-13.09.1939 Supreme Aviation and Anti Aircraft Headquarters |
Dislokace: Deployed: | 24.08.1939-31.08.1939 Lida, letiště 31.08.1939-01.09.1939 Rynek, základní polní letiště 01.09.1939-06.09.1939 Zalesie, polní letiště 06.09.1939-09.09.1939 Ceranów, polní letiště 09.09.1939-09.09.1939 Rogów, polní letiště 09.09.1939-11.09.1939 Małaszewicze/letiště 11.09.1939-13.09.1939 Prużana, základní polní letiště 13.09.1939-13.09.1939 Luck, ? | |
Velitel: Commander: | 24.08.1939-13.09.1939 Hrabkiewicz, Leopold (kapitan pilot) | |
Výzbroj: Armament: | 01.09.1939: 7x PZL P.23B „Karaś“ 4) 1x RWD-8pws | |
Poznámka: Note: | 1) V mobilizační tabulce pod názvem Řadová letka č. 51 (Eskadra Liniowa Nr 51). Změna názvu z řadové na průzkumnou byla provedena v průběhu mobilizace. V polské historiografii uváděna jako zde. 2) Po příletu do Lucku byly poslední dva stroje s ohledem na velmi časté bombardování tamějšího letiště přesunuty a s letkou ztratily spojení. Pozemní sled s velitelem letky odjel 15.09.1939 z Lucku po ose Luck-Równe-Dubno-Krzemieniec-Tarnopol. 18.09.1939 byla u Tarnopole větší část sledu zajata Rudou Armádou. Poslední stroj přelétl 18.09.1939 do Rumunska. Do Rumunska přešel 18.09.1939 rovněž velitel letky, který se vyhnul zajetí. 3) Po přesunu do Lucku měla dle rozkazu Vrchního velitelství letectva a protiletecké obrany l.dz. 3/10/Op. z 10. září utvořit s 41. průzkumnou letkou novou letku, která měla provádět průzkum pro Severní front. K tomu však nedošlo. Obě letky už neměly žádné letouny. 4) Při přeletu z Lidy na letiště Rynek byly ztraceny při nehodách na mezipřistáních tři stroje, které se nepodařilo opravit. | |
Zdroje: Sources: | Kopański, Tomasz J.: PZL P.23 Karaś, STRATUS, Sandomierz 2004 |