Název: Name: | IAR-81C | |
Originální název: Original Name: | IAR-81C | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.1944 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.MM.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 38 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2200 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2900 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,520 m | |
Délka: Length: | 8,970 m | |
Výška: Height: | 3,525 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,970 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | IAR K14-1000A o výkonu 754 kW/1025 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 505 km/h v 4580 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 730 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1330 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Browning ráže 13,2 mm se 150 náboji na hlaveň 4x pevný kulomet Brovning FN ráže 7,92 mm se 400 náboji na hlaveň Pumy do celkové hmotnosti: 350 kg (1x 250 kg pod trupem na výklopné vidlici a 2x 50 kg pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | L+K č.17/77; Stíhací letouny I.A.R. ; Monografie - Václav Němeček https://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm https://www.worldwar2.ro/arr/?article=749 https://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm https://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html https://www.airwar.ru/enc/fww2/iar81c.html https://geocities.com/huzumstreza/IAR-81.htm geocities.com www.platon.co.jp www.geocities.com https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_95 www.fortunecity.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#224093Verze : 0
Vláďa
MOD
.
Tento IAR-81C sloužil u jednotky Grupul 2 vanatoare v posledních dnech války na Slovensku. Změna výsostných znaků svědčí o tom, že stroj změnil stranu a nyní bojoval proti Němcům. Spodní plochy kryje světle modrá barva, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole zelené a hnědé, kolem trupu bílý pruh. Bílé konce křídel shora i zespodu. Letoun je vybaven zařízením k vyklopení pumy, aby při střemhlavém bombardování nebyla poškozena vrtule.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Rumunsko (ROM) |
Typ letounu | IAR-81C |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 397 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Tento IAR-81C sloužil u jednotky Grupul 2 vanatoare v posledních dnech války na Slovensku. Změna výsostných znaků svědčí o tom, že stroj změnil stranu a nyní bojoval proti Němcům. Spodní plochy kryje světle modrá barva, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole zelené a hnědé, kolem trupu bílý pruh. Bílé konce křídel shora i zespodu. Letoun je vybaven zařízením k vyklopení pumy, aby při střemhlavém bombardování nebyla poškozena vrtule.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#538732Verze : 0
Rad
MOD
Fotografie IAR-81C
zdroj uveden výše
zdroj uveden výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#224094Verze : 0
Vláďa
MOD
Ruský vojaci si prezerajú zostrelený I.A.R. 81-C neznámej rumunskej jednotky.
zdroj: histomil.com
zdroj: histomil.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#536422Verze : 2
Panzer
MOD
Podle rumunských i-stránek na fotografii je zobrazen I.A.R. 81-C. Stroj č. 411 byl poškozen v boji a nouzově přistál 21.srpna 1944 na letišti Gherăeşti-Bacau. V tendýž den bylo letiště obsazeno Sověty. Pro rozsáhlé poškození nebyl letoun předán k opravě.
Zdroj
www.cartula.ro
plus.google.com
Zdroj
www.cartula.ro
plus.google.com
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#536442Verze : 3
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.