Main Menu
User Menu

Bell XP-83

     
Název:
Name:
Bell XP-83
Originální název:
Original Name:
Bell XP-83
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
31.07.1944-19.10.1945 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
31.07.1944-19.10.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (Sn. 44-84990 a 44-84991)
První vzlet:
Maiden Flight:
25.02.1945
19.10.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6404 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10937 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
12485 kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,170 m
Délka:
Length:
13,680 m
Výška:
Height:
4,650 m
Plocha křídla:
Wing Area:
40,04 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
273,152 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
General Eletric J33-GE-5 o tahu 17,8 kN (1 815 kp)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3 405 l v trupu, 920 l v křídelních nádržích a 4x přídavné po 1 125 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
840 km/h v 4775 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
709.7 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
28,7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,5 min do 9150 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13715 m
Dolet:
Range:
2784 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3300 km
Výzbroj:
Armament:
6x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm se zásobou 300 nábojů na hlaveň nebo
6x pevný kulomet T17E3 ráže 15,24 mm (prototypy).
Pumový náklad: 4x 454 kg pum (nemohly být podvěšeny přídavné nádrže)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War: Fighters, Volume Four, London, Macdonald, 1961, (6th impression 1969), ISBN 0-356-01448-7.
Alain J. Pelletier, Bell Aircraft Since 1935, Annapolis, MD, Naval Institute Press, 1992, ISBN 1-55750-056-8.
https://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p83.html
https://www.airwar.ru/enc/fighter/f83.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-83-t62492#223897Verze : 0
MOD
Bell XP-83

Historie:
Prototyp dálkové stíhačky XP-83 byl velmi ovlivněn konstrukcí proudové stíhačky Bell P-59A Airacomet, to bylo dáno také tím, že oba letouny navrhnul stejný konstruktér - Robert J. Woods. V době, kdy byl Airacomet testován, hledalo velitelství USAAF dálkovou stíhačku, která by doprovázela americké strategické bombardéry po celé délce jejich letu a poskytla jim účinnou ochranu. V brzké době sice došlo k úspěšnému zavedení dálkových verzí Lightnigtů, Thunderboltů a Mustangů, když ale firma Bell navrhla letoun zcela nový, který sliboval vysoké výkony, USAAF neodolalo a dne 31.7.1944 byla podepsána objednávku na stavbu dvou prototypů.
Práce na letadle však začaly již s tříměsíčním předstihem, šéfkonstruktér Woods navrhl celokovový středoplošný letoun s přetlakovou kabinou, lichoběžníková křídla měla rychlostní laminární profil, vodorovné ocasní plochy byly charakteristické svým vzepětím. Pohon obstaraly dva odstředivé proudové motory J33-GE-5, každý s tahem 1 815 kp, motory byly těsně u trupu pod křídly. Podvozek byl příďový s velkým rozchodem kol. Letoun byl téměř doslova naplněn palivem, v trupu byly tři samosvorné nádrže o objemu 3 405 litrů, v křídlech bylo dalších 920 litrů paliva v šesti samosvorných nádržích a při dálkových letech bylo možno zásobu paliva zvýšit pomocí dalších čtyř externích nádrží až na celkových 8 360 litrů, na takové množství mohl XP-83 uletět 3 300 kilometrů.
První vzlet proběhl 25.1.1945 a záhy se projevila osudová vlastnost - letoun byl podmotorován. Robert J.Woods chystal náhradu motorů a opatření na snížení hmotnosti, ale USAAF již o tento letoun ztratilo zájem a neobjednalo jeho sériovou výrobu, nebylo ani divu, válka v Evropě skončila a Japonsko ztrácelo jeden ostrov za druhým. Oba prototypy potom létaly jako zkušebny motorů, první prototyp byl zničen havárií v září 1946, druhý létal do roku 1947, kdy byl zrušen a sešrotován.
Musím se ještě vrátit do doby vývoje, tehdy vzniklo několik návrhů na výzbroj letounu, nejdříve bylo počítáno se čtyřmi kanóny ráže 20 mm, pozdější návrhy počítaly ještě s rozšířením o kanón ráže 37 mm, nebo baterií čtyř těchto kanónů, další varianta počítala s baterií dvaceti! velkorážových kulometů Browning. Nakonec byla výzbroj navržena a nainstalována v "klasické podobě" šesti půlpalcových kulometů. V případě potřeby bylo možno na závěsníky pod křídla zavěsit čtyři pumy po 454 kg.


Použité prameny:
William Green: "War Planes of the Second World War, Fighters, Volume 4"; Doubleday rok 1964.
L+K 6/96 Letadla 39-45
www.airbornegrafix.com
https://home.att.net/~jbaugher1/p83.html
https://avia.russian.ee/air/usa/bell_xf-83.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_XP-83
https://www.cofe.ru/avia/B/B-29.htm
https://www.airwar.ru/enc/fighter/f83.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-83-t62492#223895Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek Bell XP-83
zdroj uveden výše
Bell XP-83 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-83-t62492#223901Verze : 0
MOD
Na fotografiích je první prototyp XP-83
zdroj uveden výše
Bell XP-83 -


Bell XP-83 -


Bell XP-83 -


Bell XP-83 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-83-t62492#223902Verze : 0
MOD