Příjmení: Surname: | Novák | |
Jméno: Given Name: | František | |
Jméno v originále: Original Name: | František Novák | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | plukovník in memoriam | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 26.08.1902 Sokoleč / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 27.04.1940 Paříž / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | velitel, 44. letka | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Slavný letecký akrobat, přezdívaný "Král vzduchu". | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | cs.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#222753Verze : 1
Michal Rak
MOD
Příjmení: Surname: | Novák | |
Jméno: Given Name: | František | |
Jméno v originále: Original Name: | František Novák | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | 22.09.1923 svobodník 20.04.1924 desátník 21.07.1924 četař polní pilot letec 01.10.1926 rotmistr polní pilot letec 10.06.1934 štábní rotmistr letectva 21.01.1935 poručík letectva 01.08.1937 nadporučík letectva | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | Automaticky vyplněné položky: DD.09.1937-DD.12.1937 Velitel : Letka 34 01.10.1937-15.03.1938 Velitel : Letka 44 20.06.1938-25.09.1938 Velitel : Letka 44 24.09.1938-10.11.1938 Velitel : Letka 44 Ručně vyplněné položky: | |
Vyznamenání: Awards: |
Řád Krista - Rytíř Order of Christ - Knight Ordem Militar de Cristo - Cavaleiro (CvC) - Řád za letecké zásluhy - rytíř Order of Aeronautical Merit - knight Ordin Virtutea Aeronautica - Válečný kříž 1939 War Cross 1939 in memoriam Kříž za chrabrost Cross of Valour Krzyż Walecznych in memoriam | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | cs.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#576849Verze : 1
wade
MOD
Reklama
František Novák, (Plukovník letectva i.m.)
Vyučený strojní zámečník, u Českomoravské strojírny v Praze pracoval do konce září 1922.
02.10.1922 byl presentován do Branné moci RČS Hraničářského praporu 1.
15.04.1923 povolán do pilotního výcviku v Chebu, který ukončil jako svobodník
22.09.1923 a byl určen k letecké rotě 2 u Leteckého pluku 1 Praha.
Zavázal se k další činné službě na 2 roky,
16.11.1923 byl zařazen do poddůstojnické školy
15.04.1924 byl přemístěn k letecké rotě 81 u LP 1 Praha
01.06.1924 jmenován polním pilotem letcem
01.10.1924 přijat do přípravné školy pro rotmistrovský sbor z povolání
01.11.1924 přemístěn k Letce 71 v Praze
01.06.1925 – 20.08.1925 ve výcviku na jednomístných letounech v Chebu
21.08.1925 přemístěn k Letce 34 v Praze
25.05.1926 přemístěn k Letce 34 na Boží Dar – Milovice
08.07.1926 přemístěn k VLU Cheb jako výpomocný učitel praktického létání.
Během tohoto období postupně absolvoval: Pilotní školu elementární s prospěchem: dobrý; Pokračovací pilotní školu dvousedadlovou s prospěchem: velmi dobrý; poddůstojnickou školu u pluku s prospěchem: dobrý; Kurs pro střelbu a bombardování s prospěchem: velmi dobrý; Pokračovací pilotní školu jednosedadlovou s prospěchem: velmi dobrý; Školu pro výchovu rotmistrů z povolání v Košicích s prospěchem: dobrý.
01.11.1926 přemístěn k Letce 32 v Chebu.
Od 28.02.1927 jako učitel praktického létání.
01.07. – 17.08.1931 absolvoval kurs nočního létání a podle přístrojů u LP 6 v Praze s prospěchem:velmi dobrý.
10.06.1934 povýšen na štábního rotmistra
Od 22.06. - 14.07.1934 ( po přemístění “stihačky“) působil krátce v Prostějově
15.07.1934 přemístěn k LP 1 a včleněn k Cvičné letce Leteckého pluku 1 jako pilot
15.02.1935 přemístěn k letce 43 u LP 6 v Praze jako nižší důstojník letky
17.09.1937 přemístěn k Letce 34
a až do 31.12.1937 ustanoven zatímním velitelem Letky 34.
Přemístěn k Leteckému pluku 4
01.01.1938 – 30.09.1938 zatímním velitelem Letky 44, při vyhlášení branné pohotovosti státu na podzim 1938 velel Polní letce 44.
Postupně postupoval v hodnostech: 22.09.1923 svobodník (povýšen),
20.04.1924 desátník (povýšen),
21.07.1924 četař polní pilot letec ( povýšen),
01.10.1926 rotmistr polní pilot letec (jmenován),
10.06.1934 štábní rotmistr letectva (povýšen),
21.01.1935 poručík letectva (jmenován ), 01.08.1937 nadporučík letectva (povýšen).
Zdroj: Osobní “Záznam způsobilosti“ a “Kvalifikační listina“ - VÚA Praha
Vyučený strojní zámečník, u Českomoravské strojírny v Praze pracoval do konce září 1922.
02.10.1922 byl presentován do Branné moci RČS Hraničářského praporu 1.
15.04.1923 povolán do pilotního výcviku v Chebu, který ukončil jako svobodník
22.09.1923 a byl určen k letecké rotě 2 u Leteckého pluku 1 Praha.
Zavázal se k další činné službě na 2 roky,
16.11.1923 byl zařazen do poddůstojnické školy
15.04.1924 byl přemístěn k letecké rotě 81 u LP 1 Praha
01.06.1924 jmenován polním pilotem letcem
01.10.1924 přijat do přípravné školy pro rotmistrovský sbor z povolání
01.11.1924 přemístěn k Letce 71 v Praze
01.06.1925 – 20.08.1925 ve výcviku na jednomístných letounech v Chebu
21.08.1925 přemístěn k Letce 34 v Praze
25.05.1926 přemístěn k Letce 34 na Boží Dar – Milovice
08.07.1926 přemístěn k VLU Cheb jako výpomocný učitel praktického létání.
Během tohoto období postupně absolvoval: Pilotní školu elementární s prospěchem: dobrý; Pokračovací pilotní školu dvousedadlovou s prospěchem: velmi dobrý; poddůstojnickou školu u pluku s prospěchem: dobrý; Kurs pro střelbu a bombardování s prospěchem: velmi dobrý; Pokračovací pilotní školu jednosedadlovou s prospěchem: velmi dobrý; Školu pro výchovu rotmistrů z povolání v Košicích s prospěchem: dobrý.
01.11.1926 přemístěn k Letce 32 v Chebu.
Od 28.02.1927 jako učitel praktického létání.
01.07. – 17.08.1931 absolvoval kurs nočního létání a podle přístrojů u LP 6 v Praze s prospěchem:velmi dobrý.
10.06.1934 povýšen na štábního rotmistra
Od 22.06. - 14.07.1934 ( po přemístění “stihačky“) působil krátce v Prostějově
15.07.1934 přemístěn k LP 1 a včleněn k Cvičné letce Leteckého pluku 1 jako pilot
15.02.1935 přemístěn k letce 43 u LP 6 v Praze jako nižší důstojník letky
17.09.1937 přemístěn k Letce 34
a až do 31.12.1937 ustanoven zatímním velitelem Letky 34.
Přemístěn k Leteckému pluku 4
01.01.1938 – 30.09.1938 zatímním velitelem Letky 44, při vyhlášení branné pohotovosti státu na podzim 1938 velel Polní letce 44.
Postupně postupoval v hodnostech: 22.09.1923 svobodník (povýšen),
20.04.1924 desátník (povýšen),
21.07.1924 četař polní pilot letec ( povýšen),
01.10.1926 rotmistr polní pilot letec (jmenován),
10.06.1934 štábní rotmistr letectva (povýšen),
21.01.1935 poručík letectva (jmenován ), 01.08.1937 nadporučík letectva (povýšen).
Zdroj: Osobní “Záznam způsobilosti“ a “Kvalifikační listina“ - VÚA Praha
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#330779Verze : 0
Období 23. září do 25. října 1938 (za mobilizace a branné pohotovosti státu) obsahuje “Kvalifikační listina válečná“. Velitel II/4 peruti major letectva Alois Snášel zapsal: „Vykonával službu velitele letky. V této funkci se výtečně osvědčil. U podřízených udr-žoval zdravou kázeň a bojového ducha. Kamarádský, ale přísný. Sám k sobě přísný, předcházel vždy dobrým příkladem. V kritické době ani na chvíli nezakolísal a je velmi dobře upotřebitelný pro každé poslání ve svém oboru. Výtečný velitel letky…“
Naposledy byl npor. František Novák viděn v uniformě čs. letce 23. června 1939 při kládání věnce na místo, kde 23. června 1938 zahynuli letci z jeho skupiny při nácviku slétanosti pro sletové vystoupení – četař Rudolf Motyčka a četař Vlastimil Rys.
12. března 1939 bylo Ruzyňské letiště v rámci leteckého dne svědkem posledního Novákova vystoupení. Počátkem července 1939 spolu s plukovníkem MUDr. Františkem Langrem, rotmistrem Hubáčkem a četařem Půdou odchází z vlasti přes hranice u Moravské Ostravy do Polska. Přes Krakov se dostává do Kdyně, odkud lodí se dostává do Francie nalodil a 1. srpna 1939 byl až v Paříži. Byl jedním z prvních čs. letců, kteří byli přijati do svazku francouzského letectva. V září vypukla válka. František Novák vedl výcvik čs. pilotů na základně v Chartres. Francouzi si vážili jeho účasti v nadcházejícím těžkém boji. Už během cesty se u něj začaly projevovat dříve utajované žaludeční bolesti. Silou své nezlomné vůle, překonává potíže a pilně cvičí nové letce. Teprve na opakovaný nátlak svých přátel odchází do pařížské nemocnice, aby se podrobil operaci. Po ní se vrátil – snad příliš brzy mezi své letce v Chartres. Následovala druhá operace, po které se již nevrátil . . . Král vzduchu – nejslavnější z našich letců odešel v oblacích neporažen, ale zdolán nemocí. 27. dubna 1940 zemřel a 3. června 1940 se konal prostý vojenský pohřeb, vypravený z chrámu St. Jean. V jeho průvodu kráčel i jeden z jeho nejbližších kolegů – akrobatů, člen “jeho trojky“ Josef Hubáček. Na malém pařížském hřbitůvku se uskutečnila smuteční ceremonie, při níž mu naposledy hráli jako pozdrav vzdáleného domova státní hymnu. Litinový kříž na jeho hrobě oznamoval: Capitaine František Novák, Aviateur de l´Armée Tchécoslovaque, 37 ans.
Od r. 1963 byl hrob Františka Nováka v La Targette, na československém válečném hřbitově u Arrasu. Bílý kříž mezi tisícovkami jiných…
62 let leží jeho ostatky v daleké Francii.
U příležitosti 100. výročí jeho narození, byla 7. srpna 2002 rakev s ostatky plukovníka letectva i.m. Františka Nováka přepravena leteckým speciálem An-26 z LZ Kbely z Francie na letiště Kbely. Za vzdání vojenských post byl Král vzduchu přivítán ve vlasti.
24. srpna 2002 byly rakev s jeho ostatky uložena do hrobky v obci Sokoleč.
***
In memoriam povýšen do hodnosti:
kapitán letectva s účinností od 28.10.1938,
štábní kapitán letectva s účinností od 28.1.1942
major letectva s účinností od 28.10.1942
plukovník letectva
Zdroj: KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé - Svět křídel Cheb 2009
Naposledy byl npor. František Novák viděn v uniformě čs. letce 23. června 1939 při kládání věnce na místo, kde 23. června 1938 zahynuli letci z jeho skupiny při nácviku slétanosti pro sletové vystoupení – četař Rudolf Motyčka a četař Vlastimil Rys.
12. března 1939 bylo Ruzyňské letiště v rámci leteckého dne svědkem posledního Novákova vystoupení. Počátkem července 1939 spolu s plukovníkem MUDr. Františkem Langrem, rotmistrem Hubáčkem a četařem Půdou odchází z vlasti přes hranice u Moravské Ostravy do Polska. Přes Krakov se dostává do Kdyně, odkud lodí se dostává do Francie nalodil a 1. srpna 1939 byl až v Paříži. Byl jedním z prvních čs. letců, kteří byli přijati do svazku francouzského letectva. V září vypukla válka. František Novák vedl výcvik čs. pilotů na základně v Chartres. Francouzi si vážili jeho účasti v nadcházejícím těžkém boji. Už během cesty se u něj začaly projevovat dříve utajované žaludeční bolesti. Silou své nezlomné vůle, překonává potíže a pilně cvičí nové letce. Teprve na opakovaný nátlak svých přátel odchází do pařížské nemocnice, aby se podrobil operaci. Po ní se vrátil – snad příliš brzy mezi své letce v Chartres. Následovala druhá operace, po které se již nevrátil . . . Král vzduchu – nejslavnější z našich letců odešel v oblacích neporažen, ale zdolán nemocí. 27. dubna 1940 zemřel a 3. června 1940 se konal prostý vojenský pohřeb, vypravený z chrámu St. Jean. V jeho průvodu kráčel i jeden z jeho nejbližších kolegů – akrobatů, člen “jeho trojky“ Josef Hubáček. Na malém pařížském hřbitůvku se uskutečnila smuteční ceremonie, při níž mu naposledy hráli jako pozdrav vzdáleného domova státní hymnu. Litinový kříž na jeho hrobě oznamoval: Capitaine František Novák, Aviateur de l´Armée Tchécoslovaque, 37 ans.
Od r. 1963 byl hrob Františka Nováka v La Targette, na československém válečném hřbitově u Arrasu. Bílý kříž mezi tisícovkami jiných…
62 let leží jeho ostatky v daleké Francii.
U příležitosti 100. výročí jeho narození, byla 7. srpna 2002 rakev s ostatky plukovníka letectva i.m. Františka Nováka přepravena leteckým speciálem An-26 z LZ Kbely z Francie na letiště Kbely. Za vzdání vojenských post byl Král vzduchu přivítán ve vlasti.
24. srpna 2002 byly rakev s jeho ostatky uložena do hrobky v obci Sokoleč.
***
In memoriam povýšen do hodnosti:
kapitán letectva s účinností od 28.10.1938,
štábní kapitán letectva s účinností od 28.1.1942
major letectva s účinností od 28.10.1942
plukovník letectva
Zdroj: KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé - Svět křídel Cheb 2009
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#330782Verze : 0
Fotografie
Zdroj: http://csol-mb.net/images/nezarazene/novak1.jpg
Zdroj: http://csol-mb.net/images/nezarazene/novak1.jpg
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#330802Verze : 0
Reklama
Památky na tohoto statečného člověka jsou bohužel roztroušeny po celém světě . Přesto se však v roce 2007 na aukci Aurea Praha objevila tato mimořádná faleristická a osobní památka . Pod položkou č. 551 byl dražen konvolut s tímto popisem :
Odznak Aero-Club von Deutschland a odznak Aero Club de Suesse , oba na jméno kapitán František Novák , dále 2 podepsané fotografie s leteckou tématikou , vizitka , pozvánka na olympiádu 1936 v Berlíne , pozvánka pro vítěze z olympiády , průkaz č. 19 účástníka leteckého dne v Rumunsku , poukázuka na letecké palivo Shell , 3 osobní doklady od německého aeroklubu. Naštěstíé tento materiál byl zakoupen a je uložen v jedné krásné faleristické sbírce v Praze. ( viz obrázek )
Odznak Aero-Club von Deutschland a odznak Aero Club de Suesse , oba na jméno kapitán František Novák , dále 2 podepsané fotografie s leteckou tématikou , vizitka , pozvánka na olympiádu 1936 v Berlíne , pozvánka pro vítěze z olympiády , průkaz č. 19 účástníka leteckého dne v Rumunsku , poukázuka na letecké palivo Shell , 3 osobní doklady od německého aeroklubu. Naštěstíé tento materiál byl zakoupen a je uložen v jedné krásné faleristické sbírce v Praze. ( viz obrázek )
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#330811Verze : 0
Avia Ba-122.2 (OK-AVE), s níž létal por. František Novák. Replika postavená s použitím původních dílů.
Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 13. 6. 2011.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413281
Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 13. 6. 2011.
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Ba-122 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, František |
Výrobní číslo | Ba.122.2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-AVE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.2011 |
Autor | Richard Aubrecht |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Ba-122 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, František |
Výrobní číslo | Ba.122.2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-AVE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.2011 |
Autor | Richard Aubrecht |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Ba-122 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, František |
Výrobní číslo | Ba.122.2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-AVE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.2011 |
Autor | Richard Aubrecht |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Ba-122 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, František |
Výrobní číslo | Ba.122.2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-AVE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.2011 |
Autor | Richard Aubrecht |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Ba-122 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, František |
Výrobní číslo | Ba.122.2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-AVE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.2011 |
Autor | Richard Aubrecht |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413281
URL : https://www.valka.cz/Novak-Frantisek-t61928#413293Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.