Příjmení: Surname: | Fiala | |
Jméno: Given Name: | Benno | |
Jméno v originále: Original Name: | Benno Fiala Ritter von Fernbrugg | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | kapitán | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | inženýr | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | rytíř | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 16.06.1890 Vídeň / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 29.10.1964 Vídeň | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | velitel Flik 51J | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Stíhací eso 28 vítězství | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | de.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#222270Verze : 2
Michal Rak
MOD
Příjmení: Surname: | Fiala | |
Jméno: Given Name: | Benno | |
Jméno v originále: Original Name: | Benno Fiala Ritter von Fernbrugg | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.1910 Technologická univerzita DD.MM.RRRR-DD.MM.1923 Vídeňská univerzita | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-27.07.1914 kurz důstojníka pozorovatele DD.10.1916-DD.03.1917 pilotní kurz DD.03.1917-DD.05.1917 stíhací kurz | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | 10.11.1914 poručík DD.MM.RRRR nadporučík DD.MM.RRRR kapitán | |
Průběh vojenské služby: Military Career: |
DD.MM.1910-DD.MM.RRRR C. K. armáda DD.MM.1910-DD.MM.1911 1. pevnostní dělostřelecký pluk DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR K. u K. Luftfahrtruppen DD.MM.RRRR-DD.MM.1914 Flik 1 (technický důstojník) 28.07.1914-DD.01.1916 Flik 1 (pozorovatel) DD.01.1916-DD.01.1916 testování letecké výzbroje DD.01.1916-DD.07.1916 Flik 19 (pozorovatel) DD.07.1916-DD.10.1916 hospitalizace 23.06.1917-DD.07.1917 Flik 41J (pilot) DD.07.1917-30.10.1917 Flik 12D (pilot) 30.10.1917-16.01.1918 Flik 56J (zástupce velitele) 16.01.1918-DD.09.1918 Flik 51J (velitel) DD.09.1918-DD.MM.RRRR velitelství letectva DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR vojenské letiště Hörsching (velitel) | |
Vyznamenání: Awards: |
Medaile za statečnost velká zlatá Large Golden Bravery Medal Große Goldene Tapferkeitsmedaille - Železný kříž 2. třídy 1914 Iron Cross 2nd Class 1914 Eisernes Kreuz II. Klasse 1914 - Karlův vojenský kříž Karl Troop Cross Karl-Truppenkreuz - Odznak polního pilota Field Pilot Badge Feldpilotenabzeichen - Vojenská záslužná medaile bronzová Bronze Military Merit Medal Bronzene Militär-Verdienstmedaille na vojenské stuze s meči Vojenská záslužná medaile stříbrná Silver Military Merit Medal Silberne Militär-Verdienstmedaille na vojenské stuze s meči (2krát) Vojenský záslužný kříž 3. třída Military Merit Cross 3rd Class Militärverdienstkreuz III. Kl. s válečnou dekorací a meči Řád železné koruny 3. třída Order of Iron Crown 3rd Class Orden der Eisernen Krone III. Kl. s válečnou dekorací a meči Řád Leopolda rytíř Order of Leopold Knight Leopold-Orden Ritter s válečnou dekorací a meči | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | de.wikipedia.org en.wikipedia.org www.theaerodrome.com hu.wikipedia.org https://www.austro-hungarian-army.co.uk/gtmfly.htm |
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#659310Verze : 1
Jirka Cooper
MOD
Oberleutnant Benno Fiala Ritter von Fernbrugg
* 16. 06. 1890, Vídeň, Rakousko
+ 29. 10. 1964, Vídeň, Rakousko
Rakousko-uherské stíhací eso s 28 sestřely.
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe.
Jednotky: Flik 1, Flik 12, Flik 19, Flik 51, Flik 56J
Letadla: Hansa-Brandenburg C.I, Albatros D.III
Narodil se 16. června ve Vídni v aristokratické rodině s tradicí vojenské služby. Jeho otec byl důstojníkem dělostřelectva a bratr byl námořním letcem... Fiala vystudoval základní, střední školu a studoval strojírenství na univerzitě ve Vídni.
Od raného mládí ho fascinovalo letectví, ale nastoupil jako kadet v 1. pevnostním dělostřeleckém pluku.
Při jedné návštěvě letiště, ať už z pracovních nebo soukromých důvodů, setkal se s velitelem letectva Emilem Uzelacem. Uzelac zařídil jeho přeložení k Flik 1 jako technického důstojníka. Fiala dokončil výcvik leteckého pozorovatele dne 28. července 1914, v den kdy Rakousko-Uhersko vyhlásilo válku Srbsku.
Začátkem listopadu 1914 doprovázel transport materiálu vlakem, na který zaútočily ruské jednotky. Fiala převzal řízení lokomotivy a odvezl celý vlak do bezpečí. Za to mu byla udělena Stříbrná medaile za zásluhy. Dne 10. listopadu 1914 byl povýšen na leutnanta.
Přestože prodělal výcvik jako letecký pozorovatel, naučil se létat a začal vyzbrojovat pokusně letadla kulomety. Také experimentoval s fotografickými kamerami a jako první nainstaloval a úspěšně vyzkoušel 30kilogramový rádiový vysílač v letadle. Byl jím použit v květnu 1915 v bitvě u Gorlice-Tarnow na ruské frontě, kde korigoval rádiem minometnou palbu.
Následně byl přeložen k Flik 19 na italskou frontu. Zde létal na letounu Hansa-Brandenburg C.I, s nímž sestřelil svého prvního potvrzeného soupeře dne 29. dubna 1916.
Dne 4. května 1916 sestřelil ve spolupráci s jiným letounem italskou vzducholoď M-4. Posádka jiné vzducholodi ho však při jiném letu sestřelila v oblasti Gorizia v Itálii.
Fiala byl zraněn protiletadlovým dělostřelectvem na počátku roku 1917. Po vyléčení byl poslán k Flik 41J a poté k Flik 12D, kde létal na Hansa-Brandenburg D.I.
V listopadu byl opět převelen, tentokráte k Flik 56J s letouny Albatros D. III.
V lednu 1918 byl ustanoven velitelem Flik 51J. Pozoruhodné bylo jeho 14. vítězství dne 30. května 1918, kdy sestřelil britské eso Alana Jerrarda, nositele Victoria Cross.
Po skončení války se vrátil do školy, dokončil strojírenskou fakultu ve Vídni a v roce 1923 obdržel titul inženýra. Mezi léty 1925 až 1927 působil u profesora Hugo Junkerse. V roce 1928 vstoupil do obchodního partnerství s Mitsubishi Industries z Japonska, produkovali celokovová letadla pro USA.
V březnu 1933 byl zadržen gestapem a umístěn do domácího vězení, na přímý rozkaz šéfa gestapa Hermanna Göringa. Po propuštění z domácího vězení utekl z Německa do rodného Rakouska.
Zde spolu s kolegou z války Juliem Arigim založili společnost pro provoz letiště. Byl ředitelem této společnosti až do roku 1936.
Během druhé světové války sloužil v Luftwaffe v hodnosti Hauptmann.
Po druhé světové válce pracoval na letišti v Hörsching v Rakousku.
Zemřel ve Vídni 29. října 1964 ve věku 74 let.
Zdroje:
en.wikipedia.org
https://www.theaerodrome.com
https://www.firstworldwar.com/bio/fernbrugg.htm
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#320866Verze : 5
Oberleutnant Benno Fiala Ritter von Fernbrugg
Seznam vítězství:
Poznámky:
Fiala měl několik nepotvrzených vítězství na ruské frontě, sám si nárokoval pět nepotvrzených sestřelů.
Zdroje:
www.theaerodrome.com
en.wikipedia.org
Seznam vítězství:
Pořadí | Datum / Čas | Jednotka | Letoun | Protivník | Místo sestřelu |
1. | 29.04.1916 | Flik 19 | Hansa-Brandenburg C.I (61.55) | neznámý | San Daniele |
2. | 04.05.1916 / 12:00 | Flik 19 | Hansa-Brandenburg C.I (61.55) | vzducholoď M4 | Merna |
3. | 09.08.1917 / 08:30 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "průkumný Nieuport" | Auzza - Plava |
4. | 10.08.1917 / 19:30 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "Caproni" | Auzza - Plava |
5. | 11.08.1917 / 19:30 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | SAML S.2 | Plava |
nepotvrzený sestřel | 12.08.1917 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "Caudron" | Selo |
6. | 14.08.1917 / 06:30 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.66) | "průzkumný Nieuport" | jižně od Gorizia |
7. | 19.08.1917 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "Caproni" | severně od Fajtl Hrib |
nepotvrzený sestřel | 31.08.1917 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "průzkumný Nieuport" | - |
8. | 25.10.1917 | Flik 12D | Hansa-Brandenburg D.I (28.38) | "SPAD" | jižně od Monte San Gabriele |
9. | 30.12.1917 | Flik 56J | Albatros D.III (153.77) | "Caproni" | poblíž Vecchia |
10. | 21.01.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | Sopwith Camel | San Andre di Treviso |
11. | 11.03.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | Sopwith Camel | Spresiano |
12. | 13.03.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | SIA 7b | severně od Spresiano |
13. | 16.03.1918 / 11:40 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | Sopwith Camel | Zenson |
14. | 30.05.1918 11:50 | Flik 51J | Albatros D.III (153.155) | Sopwith Camel | Gorgo del Molino |
15. | 01.05.1918 / 09:10 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | Sopwith Camel | San Biaggio |
16. | 01.05.1918 / 09:15 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | SIA 7b | severně od Povegliano |
17. | 01.05.1918 / 14:30 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | pozorovací balón | Visnadello |
18. | 01.05.1918 / 14:35 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | pozorovací balón | San Biaggio |
19. | 03.05.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.141) | SPAD 1 | jihovýchodně od Spresiano |
nepotvrzený sestřel | 03.05.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.141) | Sopwith Camel | severně od Povegliano |
20. | 06.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | SPAD 1 | Salettuol |
21. | 06.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.128) | Sopwith Camel | Noventa di Piave |
22. | 15.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | pozorovací balón | Breda di Piave |
23. | 19.06.1918 / 18:30 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "dvoumístný stroj" | jižně od San Biaggio |
24. | 20.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "průzkumný stroj" | Montello |
25. | 20.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "dvousedadlový stroj" | Montello |
26. | 20.06.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "dvousedadlový stroj" | poblíž Susegana |
27. | 30.07.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "průzkumný stroj" | Passarella |
28. | 20.08.1918 | Flik 51J | Albatros D.III (153.270) | "Ansaldo" | Cessalto |
Poznámky:
Fiala měl několik nepotvrzených vítězství na ruské frontě, sám si nárokoval pět nepotvrzených sestřelů.
Zdroje:
www.theaerodrome.com
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#317028Verze : 2
V kokpitu zobrazeného stroje 28.40 se střídala vskutku hvězdná sestava pilotů Flik 41J. Se strojem létal F. Linke-Crawford, G. Brumowski i B. Fiala
Letoun 28.40 "sedlala" celá řada pilotů Fliku 41J. Létali s ním Linke-Crawford (27 sestřelů, z toho 4 s tímto strojem), Benno Fiala (28 s.), G. Brumovski (35 s.) a Zgsf. (čet.) Hermann Richter (1 s., právě na tomto letounu). Letoun představuje standardní provedení letounů "KD" této série (až na chybějící kryt horní části motoru), má standardní směrovku původního provedení, kulomet na horním křídle v aerodynamickém krytu zvaném "rakvička", i větrný štítek. Stroj je kompletně v barvě materiálu. Šachovnice na trupu je spíše markingem letounu, než konkrétního pilota.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401843
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Phönix |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Linke-Crawford, Frank |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.40 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 41 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Letoun 28.40 "sedlala" celá řada pilotů Fliku 41J. Létali s ním Linke-Crawford (27 sestřelů, z toho 4 s tímto strojem), Benno Fiala (28 s.), G. Brumovski (35 s.) a Zgsf. (čet.) Hermann Richter (1 s., právě na tomto letounu). Letoun představuje standardní provedení letounů "KD" této série (až na chybějící kryt horní části motoru), má standardní směrovku původního provedení, kulomet na horním křídle v aerodynamickém krytu zvaném "rakvička", i větrný štítek. Stroj je kompletně v barvě materiálu. Šachovnice na trupu je spíše markingem letounu, než konkrétního pilota.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Phönix |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Linke-Crawford, Frank |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.40 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 41 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401843
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#663661Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
V kokpitu tohoto stroje se střídali B. Fiala, J. Novák a Lt. Leo Bisce.
"Kádéčko" 28.33. V jeho kokpitu usedali Oblt. (npor.) Benno Fiala, Zgsf. (čet.) Josef Novák a Lt. Leo Bisce. pro nás je samozřejmě nejzajímavější fakt, že 17. 7. 1917 na tomto stroji dosáhl svého 2. potvrzeného vítězství právě Josef Novák, výrazná postava čs. letectví. Letoun byl nakonec ztracen, když s ním havaroval Oblt. Kálmán Fischer (držitel německého pilotního odznaku), jenž sloužil u Flik 41J jako Kanzleioffizier (hlavní úředník). Letoun byl vyzbrojen synchronizovaným kulometem napravo do motoru a byl vybaven novějším typem směrovky. Kromě černobílého markingu byl celý v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401968
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Phönix |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.33 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 41 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 17.07.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
"Kádéčko" 28.33. V jeho kokpitu usedali Oblt. (npor.) Benno Fiala, Zgsf. (čet.) Josef Novák a Lt. Leo Bisce. pro nás je samozřejmě nejzajímavější fakt, že 17. 7. 1917 na tomto stroji dosáhl svého 2. potvrzeného vítězství právě Josef Novák, výrazná postava čs. letectví. Letoun byl nakonec ztracen, když s ním havaroval Oblt. Kálmán Fischer (držitel německého pilotního odznaku), jenž sloužil u Flik 41J jako Kanzleioffizier (hlavní úředník). Letoun byl vyzbrojen synchronizovaným kulometem napravo do motoru a byl vybaven novějším typem směrovky. Kromě černobílého markingu byl celý v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Phönix |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Novák, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.33 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 41 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 17.07.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401968
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#663662Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.