Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
PZL P.24E
Originální název:
Original Name:
PZL P.24E
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.19RR Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie /
DD.MM.1938-DD.05.1939 SA Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1937-DD.MM.19RR série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
25 - (5 PZL a 25 IAR)1)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1340 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1900 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,710 m
Délka:
Length:
7,830 m
Výška:
Height:
2,780 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
106,10 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnôme-Rhône 14IIc32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 684 kW, nominální výkon 661 kW při 2 300 ot/min.
Později několik letadel:
IAR K14-II C32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 714 kW, nominální výkon 700 kW.
Vrtule Szomański dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
336 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
408 km/h v 4500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
3000 km/h v 3500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
700 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v gondolkách pod křídlem (po 45 nábojích)
2x pevný kulomet Colt-Browning MG40 ráže 7,92 mm v křídle vně od kanónů (po 300 nábojích).
Pumová zátěž: 4x 10 – 12,5 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rumunsko objednalo u PZL 5 letounů PZL.24E a zakoupilo licenční práva na stavbu dalších letadel této verze.
V Rumunsku operačně létaly do roku 1942 při ochraně Bukurešti a ropných polí u Ploieşti před sovětskými nálety. Zúčastnily se také počátečních bojů při operaci Barbarossa.
V roce 1942 byly již silně zastaralé, ale v Ploieşti létaly až do kapitulace.
PZL P.24E posloužily jako základ pro vývoj rumunské stíhačky IAR-80.
Zdroje:
Sources:
Andrzej Glass, PZL P.24 A-G, Kagero 3007, Polish and English Publication, Monografie / Monographs, ISBN 83-89088-33-91)
Andrzej Glass, PZL P.24, Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 994, ISBN 83-86209-13-5
The P.Z.L. P-24, Profile Publications No. 170, Profile Publications Ltd. Leatherhead, Surrey, England, No ISBN
L+K 22/1972, Letadla 1939-45
www.century-of-flight.net
http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-24.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p24.html
www.pilotfriend.com
archiv autora

PZL P.24E -


PZL P.24E -


URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#392932Verze : 0
MOD
PZL P.24E, Escadrila 61, Grupul 3 Vânãtoare
Letiště Baden, říjen 1941


Stroj byl vyroben v listopadu 1939 v továrně IAR v Brašově, jako první sériový kus P.24 v Rumunsku. Na podzim 1941 do jeho kabiny nejčastěji usedal Petere Cojocaru a účastnil se bojů v okolí Oděsy.


Pramen:
Morosanu, T. L. - Melinte, D. A.: Romanian Fighter Colours 1941-1945, Stratus - MMPBooks, Sandomierz 2010

PZL P.24E -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#396103Verze : 0
MOD