Název: Name: | PZL P.24E | |
Originální název: Original Name: | PZL P.24E | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.19RR Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie / DD.MM.1938-DD.05.1939 SA Industria Aeronautică Română, Braşov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1937-DD.MM.19RR série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 25 - (5 PZL a 25 IAR)1) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1936 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1340 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1900 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,710 m | |
Délka: Length: | 7,830 m | |
Výška: Height: | 2,780 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,90 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 106,10 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnôme-Rhône 14IIc32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 684 kW, nominální výkon 661 kW při 2 300 ot/min. Později několik letadel: IAR K14-II C32, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 714 kW, nominální výkon 700 kW. Vrtule Szomański dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 336 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 408 km/h v 4500 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 3000 km/h v 3500 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 700 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v gondolkách pod křídlem (po 45 nábojích) 2x pevný kulomet Colt-Browning MG40 ráže 7,92 mm v křídle vně od kanónů (po 300 nábojích). Pumová zátěž: 4x 10 – 12,5 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Rumunsko objednalo u PZL 5 letounů PZL.24E a zakoupilo licenční práva na stavbu dalších letadel této verze. V Rumunsku operačně létaly do roku 1942 při ochraně Bukurešti a ropných polí u Ploieşti před sovětskými nálety. Zúčastnily se také počátečních bojů při operaci Barbarossa. V roce 1942 byly již silně zastaralé, ale v Ploieşti létaly až do kapitulace. PZL P.24E posloužily jako základ pro vývoj rumunské stíhačky IAR-80. | |
Zdroje: Sources: | Andrzej Glass, PZL P.24 A-G, Kagero 3007, Polish and English Publication, Monografie / Monographs, ISBN 83-89088-33-91) Andrzej Glass, PZL P.24, Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 994, ISBN 83-86209-13-5 The P.Z.L. P-24, Profile Publications No. 170, Profile Publications Ltd. Leatherhead, Surrey, England, No ISBN L+K 22/1972, Letadla 1939-45 www.century-of-flight.net http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-24.php http://www.airwar.ru/enc/fww2/p24.html www.pilotfriend.com archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.24E |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.24E |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#392932Verze : 0
Vláďa
MOD
PZL P.24E, Escadrila 61, Grupul 3 Vânãtoare
Letiště Baden, říjen 1941
Stroj byl vyroben v listopadu 1939 v továrně IAR v Brašově, jako první sériový kus P.24 v Rumunsku. Na podzim 1941 do jeho kabiny nejčastěji usedal Petere Cojocaru a účastnil se bojů v okolí Oděsy.
Pramen:
Morosanu, T. L. - Melinte, D. A.: Romanian Fighter Colours 1941-1945, Stratus - MMPBooks, Sandomierz 2010
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Letiště Baden, říjen 1941
Stroj byl vyroben v listopadu 1939 v továrně IAR v Brašově, jako první sériový kus P.24 v Rumunsku. Na podzim 1941 do jeho kabiny nejčastěji usedal Petere Cojocaru a účastnil se bojů v okolí Oděsy.
Pramen:
Morosanu, T. L. - Melinte, D. A.: Romanian Fighter Colours 1941-1945, Stratus - MMPBooks, Sandomierz 2010
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Państwowe Zakłady Lotnicze / PZL Okecie |
Typ letounu | PZL P.24E |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 6 |
Taktické označení / imatrikulace | 6 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.10.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-P-24E-t61308#396103Verze : 0
Michal Rak
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.