Název: Name: | Nardi FN.305A | |
Originální název: Original Name: | Nardi FN.305A | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.02.1935-DD.MM.1938 Ingg. Fratelli Nardi, Milano / DD.07.1937-DD.10.1948 SA Piaggio & C., Finale Ligure / DD.MM.1940-DD.MM.1945 Fabrica de Avioane SET inginer Grigore Zamfirescu, București / | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1935-DD.10.1948 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 Nardi 341 Piaggio 124 SET | |
První vzlet: Maiden Flight: | 19.02.1935 | |
Osádka: Crew: | 1-2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6901) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 970 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,476 m | |
Délka: Length: | 6,9852) m | |
Výška: Height: | 2,150 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 12,000 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 80,80 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Alfa Romeo 115/I o výkonu 147 kW/200 k, nebo IAR 6G-1 o výkonu 132 kW/180 k, nebo Argus As 10 C o výkonu 177 kW/240 k dvoulistá na zemi stavitelná stavitelná vrtule Alfa Romeo nebo dvoulistá stavitelná stavitelná vrtule Piaggio | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 171 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2883) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15,474) min do 4000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5750 m | |
Dolet: Range: | 464 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 0-2x kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | SET, s motorem IAR 6G1: 1) 700 kg 2) 7,136 m 3) 300 km/h 4) 23 min do 5000 m - rozdělení na verzi A (dvoumístná uzavřená kabina), B (dvoumístná otevřená kabina) a C (jednomístná otevřená kabina) se v praxi skoro nepoužívalo | |
Zdroje: Sources: | Alegi, Gregory. Nardi FN.305, Ali D'Italia Mini 6. La Bancarella Aeronautica, Torino 1999. Brotzu, E.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.11, Scuola-Collegamento Vol. Edizioni dell'Ateneo & Bizzarri, Roma 1977. Němeček, Václav. Nardi FN-305, L+K 1984/05. |
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#519125Verze : 0
Aubi
MOD
Historie: Letoun zkonstruovala továrna bratří Nardiů jako sportovní stroj smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem. Prototyp poháněl hvězdicový motor Fiat A.70S s výkonem 200 koní a měl nezakrytý prostor osádky. Letoun měl vynikající letové vlastnosti i výkony, což potvrdil 17. července 1937, kdy získal rychlostní rekord na trati 1000 km výkonem 310, 99 km/h. Již v březnu téhož roku se zúčastnil závodu nad egyptskými oázami, kde vyhrál rychlostí 322 km/h. V té době již byla kabina krytá.
Stroj tak oprávněně vzbudil zájem nejen Italského vojenského letectva, ale i v zahraničí. Regia Aeronautica u firmy objednala sérii 50 kusů pro pokračovací výcvik a kondiční létání stíhačů, k pohonu si vybrala řadový motor Alfa Romeo 115. Stroje se stavěly ve třech základních verzích. Hlavní byl dvoumístný FN.305A s krytou kabinou, FN.305B měl kabinu otevřenou a FN.305C byl jednomístným letounem pro výcvik stíhačů. Všechny mohly být vyzbrojeny jedním až dvěma kulomety pro výcvik střelby. Pro Italské letectvo bylo nakonec vyrobeno 328 kusů a protože takovýto počet byl nad síly malé továrny Nardi, byly stroje též vyráběny v licenci u firmy Paggio.
Jako první zahraniční zákazník se ozvala Francie, která nutně potřebovala moderní cvičné letouny. U firmy Nardi objednala 300 exemplářů, do vypuknutí bojů mezi oběma státy však bylo dodáno jen 41 strojů. Dva kusy odebrali Švýcaři, devět šlo do Chile, 50 do Maďarska a 52 do Rumunska, kde bylo postaveno dalších 124 kusů v licenci.
Nardiové dále pokračovali ve vývoji svého typu. V roce 1936 vzlétl prototyp FN.310, což byla čtyřmístná varianta typu. V roce 1938 pak začaly práce na typu FN.305D, což byla speciální dálková verze. Letoun poháněl motor Walter Bora s výkonem 147 kW (200 k), příď byla prodloužena a pilotní prostor posunut dozadu. Ve dnech 5. a 6. března 1939 letoun I-UEBI přeletěl bez mezipřistání z Guidonie do Adrie Abeby v okupované Etiopii. Vzdálenost 4500 km překonal průměrnou rychlostí 240 km/h. Druhý kus této verze byl jednomístný, zakoupilo ho Rumunsko, které plánovalo uskutečnit přelet Atlantiku, vypuknutí války však vše zmařilo.
Další verzí byl FN.315. K jeho pohonu se počítalo s motorem Hirth HM 508D (206 kW/280 k), se kterým se letoun poprvé vznesl 10. července 1938. Postavené stroje FN.315 ale poháněly i motory Fiat A.70S, Argus As 10E či Hirth HM 508 C, všechny s výkonem kolem 200 koní. Vývoj ukončila verze FN.316 poháněná motorem Isotta Fraschini Beta RC.10 s výkonem 206 kW (280 k). Tyto letouny, kterých bylo postaveno 49 kusů, byly dodávány jedno i dvoumístné a byly využívány hlavně k výcviku stíhačů.
Válečná výroba typu skončila v roce 1943, v roce 1948 se však k typu vrátila firma Piaggio a postavila osm posledních FN.305 poháněných motorem Alfa Romeo 115.
Prameny:
L+K 5/84
www.lemaire.happyhost.org
www.aerei-italiani.net
Stroj tak oprávněně vzbudil zájem nejen Italského vojenského letectva, ale i v zahraničí. Regia Aeronautica u firmy objednala sérii 50 kusů pro pokračovací výcvik a kondiční létání stíhačů, k pohonu si vybrala řadový motor Alfa Romeo 115. Stroje se stavěly ve třech základních verzích. Hlavní byl dvoumístný FN.305A s krytou kabinou, FN.305B měl kabinu otevřenou a FN.305C byl jednomístným letounem pro výcvik stíhačů. Všechny mohly být vyzbrojeny jedním až dvěma kulomety pro výcvik střelby. Pro Italské letectvo bylo nakonec vyrobeno 328 kusů a protože takovýto počet byl nad síly malé továrny Nardi, byly stroje též vyráběny v licenci u firmy Paggio.
Jako první zahraniční zákazník se ozvala Francie, která nutně potřebovala moderní cvičné letouny. U firmy Nardi objednala 300 exemplářů, do vypuknutí bojů mezi oběma státy však bylo dodáno jen 41 strojů. Dva kusy odebrali Švýcaři, devět šlo do Chile, 50 do Maďarska a 52 do Rumunska, kde bylo postaveno dalších 124 kusů v licenci.
Nardiové dále pokračovali ve vývoji svého typu. V roce 1936 vzlétl prototyp FN.310, což byla čtyřmístná varianta typu. V roce 1938 pak začaly práce na typu FN.305D, což byla speciální dálková verze. Letoun poháněl motor Walter Bora s výkonem 147 kW (200 k), příď byla prodloužena a pilotní prostor posunut dozadu. Ve dnech 5. a 6. března 1939 letoun I-UEBI přeletěl bez mezipřistání z Guidonie do Adrie Abeby v okupované Etiopii. Vzdálenost 4500 km překonal průměrnou rychlostí 240 km/h. Druhý kus této verze byl jednomístný, zakoupilo ho Rumunsko, které plánovalo uskutečnit přelet Atlantiku, vypuknutí války však vše zmařilo.
Další verzí byl FN.315. K jeho pohonu se počítalo s motorem Hirth HM 508D (206 kW/280 k), se kterým se letoun poprvé vznesl 10. července 1938. Postavené stroje FN.315 ale poháněly i motory Fiat A.70S, Argus As 10E či Hirth HM 508 C, všechny s výkonem kolem 200 koní. Vývoj ukončila verze FN.316 poháněná motorem Isotta Fraschini Beta RC.10 s výkonem 206 kW (280 k). Tyto letouny, kterých bylo postaveno 49 kusů, byly dodávány jedno i dvoumístné a byly využívány hlavně k výcviku stíhačů.
Válečná výroba typu skončila v roce 1943, v roce 1948 se však k typu vrátila firma Piaggio a postavila osm posledních FN.305 poháněných motorem Alfa Romeo 115.
Prameny:
L+K 5/84
www.lemaire.happyhost.org
www.aerei-italiani.net
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#217513Verze : 1
Michal Rak
MOD
Reklama
.
Nardi FN.305 ze stavu 23. Gruppo Regia Aeronautica. Stroj používal osobně velitel skupiny Maggiore Tito Falconi. Stroj na všech plochách nese pískový nátěr, na trupu označení Commandante di Gruppo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Ostatní |
Typ letounu | Nardi FN.305 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Falconi, Tito |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 1 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 23. Gruppo CT (70., 74. a 75. Squadriglie) |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Nardi FN.305 ze stavu 23. Gruppo Regia Aeronautica. Stroj používal osobně velitel skupiny Maggiore Tito Falconi. Stroj na všech plochách nese pískový nátěr, na trupu označení Commandante di Gruppo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#506561Verze : 0
Rad
MOD
.
Nardi FN.305 maďarského letectva, rok 1943. Letoun nesl na horních a bočních plochách tmavě zelené zbarvení, spodní plochy byly světle šedé. Ma´darské trikolora se nacházela jak na SOP tak na VOP. Část podvozkových noh měla červené zbarvení.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Ostatní |
Typ letounu | Nardi FN.305 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | G6 10 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Nardi FN.305 maďarského letectva, rok 1943. Letoun nesl na horních a bočních plochách tmavě zelené zbarvení, spodní plochy byly světle šedé. Ma´darské trikolora se nacházela jak na SOP tak na VOP. Část podvozkových noh měla červené zbarvení.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#506580Verze : 0
Rad
MOD
NARDI FN.305 (MM52757) v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
vlastní foto
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#372171Verze : 0
MART.in
MOD
Reklama
ro.wikipedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Nardi FN.305 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 160 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 23.08.1977 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Rumunský stroj s motorem IAR (stejně jako Alfa Romeo kopie de Havilland Gipsy Six). Část rumunských strojů dostala motory Argus.
URL : https://www.valka.cz/Nardi-FN-305-t60330#519178Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.