Airspeed AS.39 Fleet Shadower

     
Název:
Name:
Airspeed AS.39 Fleet Shadower Airspeed AS.39 Fleet Shadower
Originální název:
Original Name:
Airspeed AS.39 Fleet Shadower
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1940 Airspeed (1934) Ltd., Portsmouth
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1940 23.3.1942 ukončení projektu
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1. prototyp (serial N1323)
2. prototyp nebyl dokončen
První vzlet:
Maiden Flight:
18.10.1940
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2083 kg 4592 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3146 kg 6935 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
16.260 m 53ft 4in
Délka:
Length:
12.196 m 40ft
Výška:
Height:
3.180 m 10ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
43.57 m2 469 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
72,21 kg/m2 14.79 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Pobjoy Niagara V vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec s reduktorem o výkonu 95,6 kW.
Vrtule nízkootáčkové dvoulisté dřevěné o průměru 2 400 mm.
Pobjoy Niagara V seven-cylinder single-row radial engine rated at 130 hp,
driving two-blade wooden fixed-pitch propellers, diam. 7ft 10.5in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
772 l 170 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
202.8 km/h v 1524 m 126 mph in 5000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
181.9 km/h v 1524 m 113 mph in 5000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.4 m/s 865 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18 min do 3048 m 18 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4481 m 14700 ft
Dolet:
Range:
965.6 km 600 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná Unarmed
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Maximální letová výdrž: 6 hod

Teto letoun byl konkurentem letounu General Aircraft GAL.38
více v historii letounu.
Endurance: 6 hours

The Royal Navy envisaged a need for an aircraft that could shadow enemy fleets at night and the resulting Specification S.23/37 called for a slow-flying silent aircraft with a long range, capable of operating from an aircraft carrier flight deck. The specified performance was to be a speed of 70km/h at 500m for not less than six hours.

The A.S.39 design was a high-wing aircraft with four small Pobjoy Niagara V engines spread across the wings with fixed landing gear and an observer's position in the nose. As for other aircraft carrier planes, the wings folded for storage.

Of two prototypes started, only one was completed, flying on 17 October 1940. The other was not complete when the Navy called time on it and the competing G.A.L.38, the requirement for such aircraft having been made obsolete due to the introduction of radar.
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenska letadla díl 2, Naše Vojsko, čtvrté vydání, Praha, rok 1990, ISBN: 80-206-0116-3
www.jaapteeuwen.com
avia.russian.ee
http://www.airwar.ru/enc/sww2/as39.html
http://jnpassieux.chez-alice.fr/html/As39.php
en.wikipedia.org
www.aeroplanemonthly.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Airspeed-AS-39-Fleet-Shadower-t60238#217180 Verze : 0
Airspeed AS-39 Fleet Shadower


Stručná historie:
V roce 1937 sestavilo britské ministerstvo letectví specifikace S.23/37, tyto specifikace byly vydány na základě požadavků námořního letectva. Admiralita chtěla mít zvláštní letoun,který měl operovat z palub letadlových lodí a jehož hlavní devizou měl být pomalý a nenápadný let, tímto způsobem měla osádka letounu sledovat pohyb nepřátelského loďstva v noci a podávat zprávy. Námořnictvo tedy formulovalo své požadavky, které ministerstvo letectví muselo takřka vnutit dvěma menším výrobcům, byly to Airspeed Ltd. a General Aircraft Ltd., jejich konstrukční týmy předložily k posouzení velmi podobné projekty. to bylo dáno tím, že pro udržení rychlosti na nízké úrovni bylo nutno ofukováním křídla vytvářet dostatečný vztlak. Oba projekty tedy představovaly čtyřmotorové letouny, u kterých čtyři vrtule ofukovaly velkou část křídla. Hlavní rozdíl mezi oběma projekty byl v podvozku a v ocasních plochách, Airspeed AS-39 měl podvozek záďový a ocasní plochy dvojité (později trojité), projekt firmy General Aircraft GAL-38 měl podvozek příďového typu a ocasní plochy jednoduché.


Na základě těchto předložených projektů byly oba výrobci vyzváni ke stavbě prototypů. Továrna Airspeed dokončila svůj první prototyp AS-39 v říjnu 1940 a zalétán byl 18. 10. 1940. Jednalo se o poměrně nevzhledný hornoplošný čtyřmotorový letoun s pevným podvozkem. Trup byl celokovový, pilotní kabina byla vyvýšena, v přídi letounu byla prosklená kabina pozorovatele a v trupu pod pilotní kabinou bylo stanoviště radisty. Křídlo s celodřevěnou konstrukcí bylo vzpěrové a bylo je možno sklopit dozadu podél trupu. Velká část rozpětí křídla ofukována čtyřmi vrtulemi o průměru 2 400 milimetrů, vrtule byly dvoulisté a pomaloběžné. Malé otáčky vrtulí a motory Pobjoy Niagara V s reduktory s výkonem 130 koní měly umožnit tichý let pozorovacího letounu. Na odtokové hraně byly štěrbinové vztlakové klapky a štěrbinová křidélka, na náběžné hraně křídel byly výsuvné sloty.


Při zkušebních bylo shledáno, že letoun opravdu dokáže letět minimální rychlostí 56,5 km/h a pádová rychlost byla 53 km/h, při silnějším protivětru mohl letoun viset ve vzduchu. Tím však výčet kladných vlastností končil, letoun byl příliš závislý na ofukování křídla a při poruše některého motoru byl ztráta vztlaku velmi citelná, letoun měl příliš velkou hmotnost na malý výkon motorů a výškovky neměly dostatečnou plochu a tím i účinnost. Zkoušky netrvaly dlouho a celý projekt byl zastaven. Dokončen byl pouze jeden prototyp se sériovým číslem N1323, druhý prototyp s číslem N1324 zůstal nedokončen.


Použité prameny:
L+K č. 20/1980, Václav Němeček, Letadla 39-45, Airspeed AS-39 Fleet Shadower
www.aviastar.org
www.fleetairarmarchive.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Airspeed-AS-39-Fleet-Shadower-t60238#399022 Verze : 0
Fotografie AS.39
Zdroje uvedeny výše
Airspeed AS.39 Fleet Shadower -


Airspeed AS.39 Fleet Shadower -


Airspeed AS.39 Fleet Shadower -


URL : https://www.valka.cz/Airspeed-AS-39-Fleet-Shadower-t60238#217181 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více