Main Menu
User Menu

General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower

     
Název:
Name:
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower
Originální název:
Original Name:
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.05.1940 General Aircraft Ltd., Hanworth
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1938-23.03.1942 začátek prací na projektu
ukončení projektu
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp (S/n. P1758)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.05.1940
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2791 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3960 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4290 kg
Rozpětí:
Wingspan:
17,026 m
Délka:
Length:
11,350 m
Výška:
Height:
3,860 m
Plocha křídla:
Wing Area:
43,35 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
91,35 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Pobjoy Niagara V vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec s reduktorem o výkonu 95,6 kW.
Vrtule nízkootáčkové dvoulisté dřevěné o průměru 2 400 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 075 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
183 km/h v 800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
151 km/h v 500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1,97 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1,9 min do 300 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
1829 m
Dolet:
Range:
1590 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Velká Británie
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 6,4 - 11,0 h
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenska letadla díl 2, Naše Vojsko, čtvrté vydání, Praha, rok 1990, ISBN: 80-206-0116-3
L+K 8/1996, Václav Němeček, Letadla 39-45, General Aircraft GAL.38
https://www.airwar.ru/enc/sww2/gal38.html
www.aeroplanemonthly.com
www.geocities.com
www.jaapteeuwen.com
https://www.aviastar.org/air/england/ga_gal-38.php
en.wikipedia.org
koapp.narod.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217151Verze : 0
MOD
Historie:


Za vznikem tohoto letounu stojí technické specifikace ministrstva letectví S.23/37 z roku 1937. Jejich sestavení trvalo přibližně jeden rok. V roce 1936 totiž admiralita přišla s nápadem, zajistit noční pozorování a sledování nepřátelského loďstva letounem, který by v noci létal tichým a pomalým letem nad nepřátelským loďstvem a podával zprávy veliteli vlastního loďstva. Požadavky byly neobvyklé, letoun měl operovat z palub letadlových lodí, měl létat pomalu, nízko, potichu a především - dlouho. Nejdříve projevily zájem firmy Percival, Short Brothers, Fairey Aviation, General Aircraft Ltd. a Airspeed Ltd. Jakmile však admiralita oznámila předpokládaný počet letadel (30), zůstaly ve hře jen dvě posledně jmenované továrny. Obě navrhly čtyřmotorový hornoplošný letoun, kde vrtule čtyř motorů ofukovaly podstatnou část křídla a tím vznikal vztlak již při pomalém letu. Osádku letounu tvořil pilot, pozorovatel a radiooperátor. Křídla byla sklopná dozadu, aby letoun na lodi nezabíral mnoho místa. Pohon měly obstarat hvězdicové sedmiválce Pobjoy Niagara V. s reduktory, tyto motory poháněly pomaloběžné vrtule. Stejné motory poháněly i konkurenční letoun Airspeed AS.39.


Bylo to právě použití těchto motorů, které bylo osudové pro oba prototypy, firma Pobjoy Airmotors nedokázala zajistit včasné a dostatečné dodávky motorů Niagara V a tak byl nejprve GAL.38 testován s méně výkonnými motory Niagara III., ačkoliv byl letoun maximálně odlehčen, nebyl k použití. Nakonec Niagary V. došly v malém množství a letoun mohl být vyzkoušen s výkonnějšími Niagarami až v polovině roku 1941, tehdy již bylo známo, že admiralita již o takový letoun nemá zájem a vývoj byl ukončen, v roce 1942 potkal oba rivaly stejný osud - sešrotování. Během vývoje se jim dostalo neoficiálního označení Night Shadower nebo Fleet Shadower. Obě továrny dokončily pouze po jednom prototypu, druhé prototypy zůstaly nedokončeny, protože pro ně nebyly motory Niagara V. k dispozici. General Aircraft Ltd. tímto sestrojil jedno z nejméně vzhledných letadel.


Použité prameny:
L+K č. 8/1996, Václav Němeček, Letadla 39-45, General Aircraft GAL.38
www.fleetairarmarchive.net
www.webcitation.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217152Verze : 0
MOD
Fotografie tohoto "sledovače flot (loďstev)"
Zdroje uvedeny výše
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower -


General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower -


URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217153Verze : 0
MOD