Armstrong Whitworth F.K.10

     
Název:
Name:
Armstrong Whitworth F.K.10 Quad Armstrong Whitworth F.K.10 Quad
Originální název:
Original Name:
Armstrong Whitworth F.K.10 Quad
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1917 Sir W. G. Armstrong Whitworth & Co. Ltd., Gosforth /
DD.MM.1917-DD.MM.1917 Sir William Angus, Sanderson & Co. Ltd., Newcastle upon Tyne /
DD.05.1917-DD.05.1917 Phoenix Dynamo Manufacturing Co. Ltd., Bradford /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 AW
5 AS
2 Phoenix
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917 jaro
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
čtyřplošník quadruplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
561 kg 1236 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
916 kg 2019 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1070 kg 2360 lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.61 m 28ft 3in
Délka:
Length:
7.77 m 25ft 6in
Výška:
Height:
3.51 m 11ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
33.54 m2 361 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
130 hp (96 kW) Clerget 9B nebo
110 hp (82 kW) Le Rhône 9J
130 hp (96 kW) Clerget 9B or
110 ho (82 kW) Le Rhône 9J
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
200 litrů paliva + 32 litrů oleje 200 l. fuel + 32 l.oil
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
152.9 km/h v 0 m 95 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
114.3 km/h v 1981 m 71 mph in 6500 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2.1 m/s 415 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
37.2 min do 3048 m 37.2 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3048 m 10000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet.303 in (7.7 mm) Vickers s 1000 náboji
1x .303 in (7.7 mm) pohyblivý kulomet Lewis s 1500 náboji
6x 9kg puma
1x forward-firing .303 in (7.7 mm) Vickers (1000 charge)machine gun
1x .303 in (7.7 mm) Lewis Gun in observer's cockpit (1500 charge)
6x 20 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:

Royal Flying Corps
Royal Naval Air Service

Royal Flying Corps
Royal Naval Air Service
Poznámka:
Note:
Vytrvalost letu 2 a 1/2 hodiny Endurance - 2 1/2 hours
Zdroje:
Sources:
Tapper, Oliver. Armstrong Whitworth Aircraft since 1913 Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0-85177-826-7.
www.forum.spotter.pl;
http://hdekker.info/DIVERSEN/Koolhoven.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fk10.html
www.fliegerweb.com
http://www.koolhoven.com/scale/rc/fk10-electro/
http://www.alexdenouden.nl/artikelen/koolhoven.htm
URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-F-K-10-t60047#373343 Verze : 0
Armstrong Whitworth/Koolhoven F.K.10 Quad
Stíhací čtyřplošník z r. 1916 Armstrong Whitworth F. K. 10 byl mezi početnými experimenty jedním z Koolhovenových méně úspěšných návrhů. V této době se objevil názor, že zvyšování počtu nosných ploch je cestou ke zvyšování výkonů letadel. Zdánlivě tomu napovídal i fakt, že právě touto dobou patřilo k úspěšným typům letadlo Sopwith Triplane, které samo vzniklo jako reakce na nasazení německého trojplošného Fokkeru Dr I. Design F. K. 10 posunul tento princip ještě o jeden krok dále – navrhl stroj ve čtyřplošné konfiguraci, rovněž použité u firmy Pemberton-Billing (později známé jako Supermarine) pro P. B. 29E a protizeppelinový stíhač Supermarine Nighthawk, i průzkumný Wight Quadruplane. Další konstrukční novinkou bylo použití plovoucí výškovky (tedy žádný pevný stabilizátor), což je systém stále používaný u současných reaktivních stíhaček.


I když byl vzhledem k plovoucí výškovce poněkud nestabilní, F. K. 10 byl podle hlášení zkušebních pilotů pohyblivý s dobrou ovladatelností. Jeho výkon nicméně nesplňoval požadavky tak, jak byly specifikovány velitelstvím Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service, takže objednávka 50 kusů F.K.10 byla postupně stornována a bylo postaveno jen několik strojů. Přesto se stal jedním z mála čtyřplošníků, jež se dostaly do výroby. Operačně nebyl nikdy použit.


Projektování a konstrukce
F. K.10 byl navržen v roce 1916 holandským inženýrem Frederikem Koolhovenem, hlavním projektantem firmy Armstrong Whitworth Aircraft, jako jednomotorový dvoumístný stíhač. Koolhoven svůj F. K. 10 budoval jako zlepšenou variantu typu F. K. 9, nicméně ve skutečnosti vzniklo úplně nové letadlo-čtyřplošník. Základní funkcí letadla měla být schopnost působit jako stíhací a bitevní, ale také plnit funkci průzkumníka. Tomu měla odpovídat i výzbroj – 1 synchronizovaný pevný kulomet Vickers ráže .303 inch (7,7 mm) ovládaný pilotem, 1 pohyblivý kulomet Lewis shodné ráže, umístěný na oběžném kruhu v prostoru střelce/pozorovatele. Letoun mohl na podkřídelních závěsnících nést i lehké pumy.


První prototyp, F. K. 9 byl postaven a poprvé letěl v létě r. 1916, poháněný motorem Clerget 9Z o výkonu 110 koňských sil (80 kW ). Měl úzký trup s křídly propojenými jednoduchými průběžnými vzpěrami, podobným těm, jež byly použity u Sopwith Triplane. Jednotlivé stroje dostaly i nové motory, 130 hp (100 kW) Clerget 9B, případně Le Rhône 9J. Po vyhodnocení v Central Flying School koncem r. 1916 1916, byla zadána objednávka na výrobu 50 ks pro RFC upravené verze, nyní označené F. K. 10. Stroje nesly a měly nést sériová čísla A5212 - A5213 2
A8950 - A8999 50 nebylo použito
B3996 - B4000 5
N511 - N514 4


Sériové F. K. 10 měly nový, hlubší trup, a nový ocas, ale ponechaly si uspořádání křídla F. K. 9. Navzdory použití silnějších motorů vykázal F. K. 10 nižší výkony než Sopwith 1/2 Strutter, úspěšný dvojmístný stíhač, který již v řadové službě byl, a tak byla objednávka RFC omezena jen na pět kusů, a tři další byly postaveny pro RNAS. Žádný se nedočkal operačního nasazení užívaný a tento design nebyl dále rozvíjen.
URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-F-K-10-t60047#528380 Verze : 0
foto jednoho z osmi postavených strojů
Armstrong Whitworth F.K.10 -


URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-F-K-10-t60047#216580 Verze : 0
Ještě jeden - bohužel méně dokonalý - obrázek.
Armstrong Whitworth F.K.10 - Pramen:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Armstrong_Whitworth_FK.10

Pramen:
commons.wikimedia.org

URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-F-K-10-t60047#526538 Verze : 0
nákres
Armstrong Whitworth F.K.10 -


URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-F-K-10-t60047#216581 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více