Název: Name: | Tupolev Tu-22PD | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-22ПД | |
Kategorie: Category: | letoun pro elektronický boj | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1960-DD.MM.1969 Kazaňský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Kazaň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1960-DD.MM.1969 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 47: 7 Tu-22P 40 Tu-22PD | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 92000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 23,65 m | |
Délka: Length: | 42,60 m | |
Výška: Height: | 10,04 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 162,25 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Dobrynin VD-7M o maximálním tahu 156,91 kN, později Dobrynin RD-7M2 o maximálním tahu 161,81 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | ~1600 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ~13500 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanon R-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané ocasní věži DK-20 nebo DK-21 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Článek: Tu-22 - Kráska s řadou neřestí | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-22 Blinder, Tu-22M Backfire: Russia's Long Range Supersonic Bombers. Midland Publishing, Hinckley 1998. ISBN 1-85780-065-6. Ригмант, Владимир. История создания и развития семейства самолетов Ту-22, Авияция и Космонаутика 2004/08-12. Бомбардировщик Ту-22, Авиаколлекция 2004/01. Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. Якубович, Николай. Боевые самолеты Туполева. Яуза, Москва 2010. ISBN 978-5-699-38748-9. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#216331Verze : 1
buko1
MOD
Vývoj nového typu lietadla - rušiča sa začal na základe požiadaviek sovietskeho vojenského letectva v roku 1961. Lietadlo bolo vyvíjané s predurčením rušiť pozemné a palubné rádiolokátory ďalekého dosahu, zameriavacie systémy samonavádzacích rakiet a zameriavacích a prehľadových rádiolokátorov stíhacích lietadiel s cieľom ochromiť PVO protivníka za všetkých poveternostných podmienok. Lietadlo malo byť schopné používať rôzne druhy aktíneho a pasívneho rušenia v rôznych vlnových dĺžkach.
Na výrobu prototypu Tu-22P (Ту-22П) bol v auguste 1962 použitý piaty vyrobený Tu-22 3. výrobnej série v. č. 1032054 vybavený druhým variantom komplexu Sibir-2. Tento komplex obsahoval prístrojové vybavenie aktíbvneho rušenia a dve súpravy pasívneho rušenia APP-2. Celé zariadenie spolu so systémami zabezpečenia energiou a chladiacimi systémami bolo umiestnené v nehermetickom kontajneri P-2 umiestnenom v nákladnej časti lietadla (bombovnici).
Chladiaci systém kontajnera pozostával zo štvordielneho olejového chladiča, štyroch olejových nádrží s čerpadlom a potrubným systémov zabezpečujúcich chladenie najviac tepelne namáhaných blokov. Súčasťou ontajneru bol aj vzduchový chladiaci systém pozostávajúci zo vzduchového filtra a rozvodu chladiaceho vzduchu na potrebné miesta. Chladiaci vzduch zabezpečoval celkovú ventiláciu kontajnera a chladenie vonkajších stien blokov.
Výmetnice pasívneho rušenia APP-22 sa nachádzali v nákladnom priestore lietadla medzi 56. a 60. rebrom, zabezpečovali výmet rušenia jednotlivo, alebo salvou. Od štandartných Tu-22 sa lietadlo odlišovalo väčším počtom antén na trupe.
Navigáciu zabezpečoval pôvodný rádiolokátor Rubin-1A (Рубин-1А), ako doplnkový spôsob navigácie bolo možné použiť navigačný prístroj BC-63 (БЦ-63), ktorý zabezpečovalo navigáciu podľa postavenia slnka a hviezd.
V júni 1963 sa skončila etapa továrenských skúšok a typ sa podrobil štátnym skúškam prebiehajúcich od 16.8.1963 do 30.3.1964. Počas týchto skúšok podnikol prototyp 17 letov a bolo odstránených niekoľko porúch na vstavaných prístrojoch, ale aj draku lietadla spôsobených nárastom hmotnosti lietadla na 49000 kg. Nárast hmotnosti ovplyvňoval aj letové vlastnosti, napríklad dolet sa zmenšil o 180 až 200 km. Pri skúškach sa veľký dúraz kládol na možné vzájomné elektromagntické rušenie jednotlivých prístrojov rušiacej aparatúry s pôvodnými prístrojmi lietadla. Našťastie neboli zistené vzájomné vplyvy okrem malého negatívneho vplyvu na prácu prijímača veliteľskej rádiostanice RSIU-5V (РСИУ-5В)
Po skúškach bolo rozhodnuté o prijatí lietadla - rušiča do výzbroje VVS. Tu-22P bol určený na boj s rádiolektronickými systémami protivníka s cieľom zvýšiť efektivitu vlastných útočných prostriedkov. Už pri prijatí do výzbroje sa plánovalo vyzbrojiť lietadlo Tu-22P aj protirádiolokačnými raketami a nahradiť aj stávajúci systém aktívneho rušenia novým systémo typu "Фасоль". Na riešenie čakal aj ďalší nedostatok zistený pri skúškach a to doplnenie spotrebovaných náplní pasívneho rušiaceho systému APP-22 (АПП-22), ktorého opätovné doplnenie trvalo trom špecialistom zhruba 7 hodín. Pri skúškach bol zistený aj nepriaznivý vplyv odpaľovaných pasívnych rušiacich prvkov na motor a drak lietadla.
Celkom bolo postavených 47 lietadiel s rôznou elektronickou výbavou v závislosti na technologickom pokroku. Jednotlivé subvarianty boli označované nasledovne:
Tu-22P-1 (Ту-22П-1) - vybavená zariadeniami REB SPS-44 (СПС-44 "Букет-4"), SPS-55 (СПС-55) a SPS-4M (СПС-4м "Клюква"), alebo SPS-5M (СПС-5м "Фасоль"),
Tu-22P-2 (Ту-22П-2) - vybavená zariadeniami REB SPS-77 (СПС-77), SPS-4M (СПС-4м) a SPS-5M (СПС-5м),
Tu-22P-4 (Ту-22П-4) - vybavená zariadeniami REB SPS-22-70 (СПС-22-70), SPS-33-70 (СПС-33-70) a SPS-5M (СПС-5м),
Tu-22P-6 (Ту-22П-6)
Tu-22P-7 (Ту-22П-7).
Väčšina strojov Tu-22P mala odstránené zadné strelisko a miesto neho boli vstavané aktívne rušiče slúžiace na vlastnú ochranu lietadla typu SPS-100A „Rezeda“ (СПС-100A), neskôr nahradené typmi SPS-151 (СПС-151), SPS-152 (СПС-152) a SPS-153 (СПС-153) použitými aj u typu Tu-22K.
Lietadlá boli neskôr modifikované zástavbou zariadenia na príjem paliva vo vzduchu. Tieto lietadlá dostali označenie Tu-22PD (Ту-22ПД). Ich ďalšia odlišnosť od typu Tu-22P bolo použitie motorov RD-7M2.
Lieatdlá Tu-22P boli zaradené do zostavy bombardovacích plukov, pričom každý pluk mal jednu letku vyzbrojenú týmito lietadlami.
4 lietadlá z 341. taktického bombardovacieho leteckého pluku boli nasadené v Afganistane na podporu bojových operácií lietadiel Tu-22M3 v blízkosti pakistanskej hranice. Pri praktickom bojovom nasadení sa ukázalo že prostriedky REB inštalované na palube lietadla mali taký frekvenčný rozsah a výkon že dokázali zarušiť niele prostriedky rádiolokačného prieskumu a spojenia, ale aj rádiové a televízne stanice.
Zdroj: www.aurwar.ru
www.military.cz
Jefim Gordon, Vladimir Rigmant: Tupolev Tu-22 Blinder, Tu-22m Backfire, Midland Publishing 1998, ISBN 1-85780-065-6
Na výrobu prototypu Tu-22P (Ту-22П) bol v auguste 1962 použitý piaty vyrobený Tu-22 3. výrobnej série v. č. 1032054 vybavený druhým variantom komplexu Sibir-2. Tento komplex obsahoval prístrojové vybavenie aktíbvneho rušenia a dve súpravy pasívneho rušenia APP-2. Celé zariadenie spolu so systémami zabezpečenia energiou a chladiacimi systémami bolo umiestnené v nehermetickom kontajneri P-2 umiestnenom v nákladnej časti lietadla (bombovnici).
Chladiaci systém kontajnera pozostával zo štvordielneho olejového chladiča, štyroch olejových nádrží s čerpadlom a potrubným systémov zabezpečujúcich chladenie najviac tepelne namáhaných blokov. Súčasťou ontajneru bol aj vzduchový chladiaci systém pozostávajúci zo vzduchového filtra a rozvodu chladiaceho vzduchu na potrebné miesta. Chladiaci vzduch zabezpečoval celkovú ventiláciu kontajnera a chladenie vonkajších stien blokov.
Výmetnice pasívneho rušenia APP-22 sa nachádzali v nákladnom priestore lietadla medzi 56. a 60. rebrom, zabezpečovali výmet rušenia jednotlivo, alebo salvou. Od štandartných Tu-22 sa lietadlo odlišovalo väčším počtom antén na trupe.
Navigáciu zabezpečoval pôvodný rádiolokátor Rubin-1A (Рубин-1А), ako doplnkový spôsob navigácie bolo možné použiť navigačný prístroj BC-63 (БЦ-63), ktorý zabezpečovalo navigáciu podľa postavenia slnka a hviezd.
V júni 1963 sa skončila etapa továrenských skúšok a typ sa podrobil štátnym skúškam prebiehajúcich od 16.8.1963 do 30.3.1964. Počas týchto skúšok podnikol prototyp 17 letov a bolo odstránených niekoľko porúch na vstavaných prístrojoch, ale aj draku lietadla spôsobených nárastom hmotnosti lietadla na 49000 kg. Nárast hmotnosti ovplyvňoval aj letové vlastnosti, napríklad dolet sa zmenšil o 180 až 200 km. Pri skúškach sa veľký dúraz kládol na možné vzájomné elektromagntické rušenie jednotlivých prístrojov rušiacej aparatúry s pôvodnými prístrojmi lietadla. Našťastie neboli zistené vzájomné vplyvy okrem malého negatívneho vplyvu na prácu prijímača veliteľskej rádiostanice RSIU-5V (РСИУ-5В)
Po skúškach bolo rozhodnuté o prijatí lietadla - rušiča do výzbroje VVS. Tu-22P bol určený na boj s rádiolektronickými systémami protivníka s cieľom zvýšiť efektivitu vlastných útočných prostriedkov. Už pri prijatí do výzbroje sa plánovalo vyzbrojiť lietadlo Tu-22P aj protirádiolokačnými raketami a nahradiť aj stávajúci systém aktívneho rušenia novým systémo typu "Фасоль". Na riešenie čakal aj ďalší nedostatok zistený pri skúškach a to doplnenie spotrebovaných náplní pasívneho rušiaceho systému APP-22 (АПП-22), ktorého opätovné doplnenie trvalo trom špecialistom zhruba 7 hodín. Pri skúškach bol zistený aj nepriaznivý vplyv odpaľovaných pasívnych rušiacich prvkov na motor a drak lietadla.
Celkom bolo postavených 47 lietadiel s rôznou elektronickou výbavou v závislosti na technologickom pokroku. Jednotlivé subvarianty boli označované nasledovne:
Tu-22P-1 (Ту-22П-1) - vybavená zariadeniami REB SPS-44 (СПС-44 "Букет-4"), SPS-55 (СПС-55) a SPS-4M (СПС-4м "Клюква"), alebo SPS-5M (СПС-5м "Фасоль"),
Tu-22P-2 (Ту-22П-2) - vybavená zariadeniami REB SPS-77 (СПС-77), SPS-4M (СПС-4м) a SPS-5M (СПС-5м),
Tu-22P-4 (Ту-22П-4) - vybavená zariadeniami REB SPS-22-70 (СПС-22-70), SPS-33-70 (СПС-33-70) a SPS-5M (СПС-5м),
Tu-22P-6 (Ту-22П-6)
Tu-22P-7 (Ту-22П-7).
Väčšina strojov Tu-22P mala odstránené zadné strelisko a miesto neho boli vstavané aktívne rušiče slúžiace na vlastnú ochranu lietadla typu SPS-100A „Rezeda“ (СПС-100A), neskôr nahradené typmi SPS-151 (СПС-151), SPS-152 (СПС-152) a SPS-153 (СПС-153) použitými aj u typu Tu-22K.
Lietadlá boli neskôr modifikované zástavbou zariadenia na príjem paliva vo vzduchu. Tieto lietadlá dostali označenie Tu-22PD (Ту-22ПД). Ich ďalšia odlišnosť od typu Tu-22P bolo použitie motorov RD-7M2.
Lieatdlá Tu-22P boli zaradené do zostavy bombardovacích plukov, pričom každý pluk mal jednu letku vyzbrojenú týmito lietadlami.
4 lietadlá z 341. taktického bombardovacieho leteckého pluku boli nasadené v Afganistane na podporu bojových operácií lietadiel Tu-22M3 v blízkosti pakistanskej hranice. Pri praktickom bojovom nasadení sa ukázalo že prostriedky REB inštalované na palube lietadla mali taký frekvenčný rozsah a výkon že dokázali zarušiť niele prostriedky rádiolokačného prieskumu a spojenia, ale aj rádiové a televízne stanice.
Zdroj: www.aurwar.ru
www.military.cz
Jefim Gordon, Vladimir Rigmant: Tupolev Tu-22 Blinder, Tu-22m Backfire, Midland Publishing 1998, ISBN 1-85780-065-6
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#216963Verze : 1
buko1
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft21383.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#556494Verze : 0
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 12.10.RRRR |
Autor | Александр Чебаненко |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 15.08.2010 |
Autor | Павел Аджигильдяев |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#556495Verze : 1
Aubi
MOD
Tupolev Tu-22PD "Červená 41", 121. gardový těžký bombardovací Sevastopolský letecký pluk Rudého praporu, Mačulišči, Bělorusko, červenec 1994. Letoun takto vypadal krátce před přesunutím k vyřazení na leteckou základnu Engels.
Tupolev Tu-22PD Side view by Basil Zolotov
https://basilzolotov.com/
Tupolev Tu-22PD Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 41 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1994 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
https://basilzolotov.com/
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 41 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1994 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#556558Verze : 2
Aubi
MOD
Tupolev Tu-22PD "Červená 34", 121. gardový těžký bombardovací Sevastopolský letecký pluk Rudého praporu, Mačulišči, Bělorusko, červenec 1994. Letoun takto vypadal krátce před přesunutím k vyřazení na leteckou základnu Engels.
Tupolev Tu-22PD Side view by Basil Zolotov
https://basilzolotov.com/
Tupolev Tu-22PD Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 34 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1994 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
https://basilzolotov.com/
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 34 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1994 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#556561Verze : 2
Aubi
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft21383.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pouzdro s rušičem SPS-151.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-22PD [kód NATO: Blinder-E] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pouzdro s rušičem SPS-153.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-22PD-kod-NATO-Blinder-E-t60007#556496Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.