Název: Name: | Lockheed XP-49 | |
Originální název: Original Name: | Lockheed XP-49 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-11.11.1942 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California | |
Období výroby: Production Period: | 08.01.1940-11.11.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (Sn. 40-3055) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6890 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 8484 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9980 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,850 m | |
Délka: Length: | 12,220 m | |
Výška: Height: | 3,180 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30,42 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 278,90 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Continental XIV-1430-13/15 vodou chlazené invertní dvanáctiválce s opačnými otáčkami o výkonu 992 kW (předpokládaný výkon byl 1 193 kW). Vrtule trojlisté s konstantními otáčkami. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 653 km/h v 4570 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 600 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11400 m | |
Dolet: Range: | 1090 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2900 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Browning ráže 20 mm s 90 granáty na hlaveň a 4x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm s 300 náboji na hlaveň. Pumový náklad: do 1 814 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | viz další příspěvek | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2 L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49 https://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php https://www.vectorsite.net/avp38.html https://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#216046Verze : 0
Vláďa
MOD
Lockheed XP-49
Historie typu:
Odbor výzbroje USAAC vypsal dne 11. 3. 1939 sepsal technický oběžník č. 39-775 a obeslal jím všechny významné dodavatele letecké techniky. Tímto oběžníkem seznamoval tyto subjekty se svými požadavky na modernější a výkonnější letouny. Na základě tohoto technického oběžníku přihlásily celkem čtyři společnosti své projekty: Seversky předložil projekt jednomotorové stíhačky AP-40 (XP-47), Douglas předložil projekt označený jako Model 312 (XP-48), Lockheed projekt dvoumotorové stíhačky Model 222 (XP-49) a Grumman přihlásil projekt G.41 (XP-50).
Vítězem se stal projekt společnosti Lockheed označený jako Model 222, později byl přeznačen na Model 522. Druhé místo obsadila firma Grumman s svým projektem G-41, což byla pozemní verze staršího námořnictvem odmítnutého prototypu XF5F-1 Skyrocket. Seversky svůj projekt XP-47 nestavěl, musel projít ještě dlouhým vývojem a teprve jako XP-47B se dostal do výroby a stal se zněj slavný Thunderbolt. Projekt Douglas XP-48 zůstal jen na papíře.
Technický odbor USAAC měl při jednání o stavbě prototypu zásadní podmínku - cena prototypu nepřekročí hranici 500 000 $, předběžná dohoda byla sjednána dne 9. 8. 1939 a konečná podoba kontraktu byla dojednána dne 12.10.1939 a závazná objednávka na stavbu prototypu a na stavbu makety pro měření v aerodynamickém tunelu byla podepsána dne 22.1.1940. Předběžná cena již však přesáhla dohodnutou částku o 60 000 $.
Nový letoun byl ve své podstatě upgradovaný P-38 Lightning, nejpodstatnější změnou měla být instalace tehdy dokončovaných čtyřiadvacetiválců Pratt & Whitney XH-1800, od těchto motorů byl očekáván výkon 2 300 k. Zkouška tohoto motoru přinesly zklamání, vývoj narazil na nepřekonatelné problémy a tak se v září 1940 dojednala změna projektu letounu a USAAC požadovalo instalaci invertních dvanáctiválců Continental XIV-1430-9/-11 (šlo o motory s protiběžným chodem). Firma Continental očekávala od tohoto motoru výkon 1 600 k, nakonec se podařilo dosáhnout výkonu 1 350 k a to až u zdokonalené verze XIV-1430-13/-15.
Oproti jedinému kanónu, který nesl P-38, měl prototyp XP-49 instalovány dva kanóny ráže 20 mm, čtyři kulomety ráže 12,7 mm zůstaly. Vylepšeno bylo pancéřování, pancéřovým plechem byla chráněna pilotní kabina i prostor pro zbraně a jejich munici. USAAC dodatečné požadovalo přetlakovou kabinu a instalaci vytápění do zbraňového prostoru.
Velké zdržení způsobily motory, které byly dodány až v dubnu 1942. První vzlet tak byl až 11. 11. 1942, za kniplem seděl tovární zkušební pilot Joe Towle.
Po čtyřech zkušebních letech byly motory verzí -9 a -11 nahrazeny výkonnějšími verzemi -13 a -15
Na Nový rok 1943 XP-49 havaroval při přistání pro selhání hydraulického a elektrického systému, za měsíc byl opraven a pokračoval ve zkouškách. Na letounu byla prováděna další a další vylepšení, ze kterých lze jmenovat montáž nových nábojových bubnových zásobníků, což umožnilo nést 90 granátů pro každý kanón. Provedení podobných vylepšení však způsobovalo další zdržení. V létě 1943 pak bylo jasné, že tento letoun nepřinese žádné zlepšení a jeho výkony jsou nižší než jaké měly verze P-38J a P-38H.
XP-49 byl potom odzbrojen a přestavěn na dvoumístnou létací laboratoř pro zkoušky motorů IV-1430. Na letišti Wright Field provedl pouze několik málo zkušebních letů, v květnu 1944 havaroval v důsledku poruchy jednoho motoru. Po opravě se objevily problémy s těsností palivových nádrží, potom již sloužil jako učební pomůcka pro mechaniky a v roce 1946 byl sešrotován.
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2
L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49
https://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php
https://www.vectorsite.net/avp38.html
https://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php
archiv autora
Historie typu:
Odbor výzbroje USAAC vypsal dne 11. 3. 1939 sepsal technický oběžník č. 39-775 a obeslal jím všechny významné dodavatele letecké techniky. Tímto oběžníkem seznamoval tyto subjekty se svými požadavky na modernější a výkonnější letouny. Na základě tohoto technického oběžníku přihlásily celkem čtyři společnosti své projekty: Seversky předložil projekt jednomotorové stíhačky AP-40 (XP-47), Douglas předložil projekt označený jako Model 312 (XP-48), Lockheed projekt dvoumotorové stíhačky Model 222 (XP-49) a Grumman přihlásil projekt G.41 (XP-50).
Vítězem se stal projekt společnosti Lockheed označený jako Model 222, později byl přeznačen na Model 522. Druhé místo obsadila firma Grumman s svým projektem G-41, což byla pozemní verze staršího námořnictvem odmítnutého prototypu XF5F-1 Skyrocket. Seversky svůj projekt XP-47 nestavěl, musel projít ještě dlouhým vývojem a teprve jako XP-47B se dostal do výroby a stal se zněj slavný Thunderbolt. Projekt Douglas XP-48 zůstal jen na papíře.
Technický odbor USAAC měl při jednání o stavbě prototypu zásadní podmínku - cena prototypu nepřekročí hranici 500 000 $, předběžná dohoda byla sjednána dne 9. 8. 1939 a konečná podoba kontraktu byla dojednána dne 12.10.1939 a závazná objednávka na stavbu prototypu a na stavbu makety pro měření v aerodynamickém tunelu byla podepsána dne 22.1.1940. Předběžná cena již však přesáhla dohodnutou částku o 60 000 $.
Nový letoun byl ve své podstatě upgradovaný P-38 Lightning, nejpodstatnější změnou měla být instalace tehdy dokončovaných čtyřiadvacetiválců Pratt & Whitney XH-1800, od těchto motorů byl očekáván výkon 2 300 k. Zkouška tohoto motoru přinesly zklamání, vývoj narazil na nepřekonatelné problémy a tak se v září 1940 dojednala změna projektu letounu a USAAC požadovalo instalaci invertních dvanáctiválců Continental XIV-1430-9/-11 (šlo o motory s protiběžným chodem). Firma Continental očekávala od tohoto motoru výkon 1 600 k, nakonec se podařilo dosáhnout výkonu 1 350 k a to až u zdokonalené verze XIV-1430-13/-15.
Oproti jedinému kanónu, který nesl P-38, měl prototyp XP-49 instalovány dva kanóny ráže 20 mm, čtyři kulomety ráže 12,7 mm zůstaly. Vylepšeno bylo pancéřování, pancéřovým plechem byla chráněna pilotní kabina i prostor pro zbraně a jejich munici. USAAC dodatečné požadovalo přetlakovou kabinu a instalaci vytápění do zbraňového prostoru.
Velké zdržení způsobily motory, které byly dodány až v dubnu 1942. První vzlet tak byl až 11. 11. 1942, za kniplem seděl tovární zkušební pilot Joe Towle.
Po čtyřech zkušebních letech byly motory verzí -9 a -11 nahrazeny výkonnějšími verzemi -13 a -15
Na Nový rok 1943 XP-49 havaroval při přistání pro selhání hydraulického a elektrického systému, za měsíc byl opraven a pokračoval ve zkouškách. Na letounu byla prováděna další a další vylepšení, ze kterých lze jmenovat montáž nových nábojových bubnových zásobníků, což umožnilo nést 90 granátů pro každý kanón. Provedení podobných vylepšení však způsobovalo další zdržení. V létě 1943 pak bylo jasné, že tento letoun nepřinese žádné zlepšení a jeho výkony jsou nižší než jaké měly verze P-38J a P-38H.
XP-49 byl potom odzbrojen a přestavěn na dvoumístnou létací laboratoř pro zkoušky motorů IV-1430. Na letišti Wright Field provedl pouze několik málo zkušebních letů, v květnu 1944 havaroval v důsledku poruchy jednoho motoru. Po opravě se objevily problémy s těsností palivových nádrží, potom již sloužil jako učební pomůcka pro mechaniky a v roce 1946 byl sešrotován.
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Lockheed Aircraft Since 1913, p. 219, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1982, Reprinted 1988, ISBN: 0-87021-897-2
L+K 3/1999, Václav Němeček, Letadla 39-45, Lockheed XP-49
https://avia.russian.ee/air/usa/lok_xp-49.php
https://www.vectorsite.net/avp38.html
https://www.aviastar.org/air/usa/lok_xp-49.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#401414Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek a fotografie
Zdroje uvedeny výše
Zdroje uvedeny výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-49-t59933#216047Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.