URL : https://www.valka.cz/Raznany-Polni-letiste-Raznany-1935-RRRR-t59771#427595
Verze : 0
Poľné letisko pri obci Ňaršany (dnes Ražňany) vzniklo na základe zákona par. 4, čl. 63/1935 Sb. z. Ocitlo sa tak v mobilizačných plánoch československej armády. Podľa Ministerstva obrany, III. let. odbor, 1. odd. ku 01.10.1938 malo československé letectvo k dispozícii 72 letísk rôznej kategórie.
Po napadnutí Poľska Nemeckom a Slovenskom začalo poľské letectvo vykonávať prieskumné lety nad severnou časťou Slovenska. Dňa 05.09.1939 prenikol okolo 10:30 poľský prieskumný Lublin R-XIIID z 31. eskadry nad Prešov a zaútočil na pochodujúcu pechotnú jednotku Slovenskej armády, pritom ktorom boli zranené 4 civilné osoby a jeden vojak.
Kvôli tomu na ochranu pred ďalšími útokmi boli na poľné letisko Ňaršany z letiska Spišská Nová Ves presunuté 3 Avie B-534 s posádkami: rtk. František Hanovec, des. Martin Žiaran a des. Viliam Jaloviar od Letky 45 (podľa Peter Chorvát: Prešov v Poľskej kampani, Vojenská história č. 2000 / 02, str. 113-114 šlo o Letku 49, keďže sa Letka 45 v oficiálnych rozkazoch slovenského letectva nespomína). Pristáli v nepokosenej ďateline, pretože ich príchod nebol ohlásený.
V ranných hodinách dňa 06.09.1939 sa ďalší Lublin R-XIIID No. 56.194 od 56. pozorovacej letky s posádkou pilot kpr.pil. Marian Piasecki a pozorovateľ por. obs. Edward Porada objavil nad Prešovom a letel na sever, popri rieke Torysa. Z Ňaršan asi o 07:15 odštartovali všetky Avie B-534. Po prvom útoku bol Lublin okamžite zapálený. Trosky lietadla dopadli v obci Ostrovany a jeho nádrže lietadla zapálili stodolu. Letci zahynuli. Po niekoľkých dňoch ich obhorené telá (podľa Petra Charváta bolo obhorené iba telo pilota kpr. Piaseckého) z miestnej márnice odviezli do Prešova, kde ich pochovali vo vojenskej časti prešovského cintorína. Ich zanedbaný hrob po mnohých rokoch pomáhali obnoviť neprofesionálni leteckí historici z prešovskej pobočky Slovenského leteckého zväzu (SLZ) M. R. Štefánika, nebohý Belo Nižník a František Onofrej. V roku 1998 na hrob chybne osadili tabuľku s menom pilota por. Edwarda Poradu. Meno druhého člena posádky - pilota kpr. pil. Mariana Piaseckeho sa zistilo až v roku 2000. V roku 2000 letcom vybudovali dôstojný hrob a osadili tabuľkou so správnymi údajmi o osádke zostreleného lietadla.
Parametre letiska zo súčasnosti: Povrch tráva, dĺžka VPD 1050m.
ELEV 320m ~ 1050ft ARP 49°04'47" N, 21°06'15" E RWY 16 / 34 ~ VPD 160°/340° RADIO 122,6 MHz
Andrzej Olejko: Bojová činnsť 56. pozorovacej eskadry armády Karpaty nad Slovenskom v obrannej vojne roku 1939, Vojenská história č. 2005 / 01, https://www.vhu.sk/data/att/354.pdf
URL : https://www.valka.cz/Raznany-Polni-letiste-Raznany-1935-RRRR-t59771#215365
Verze : 8
Reklama
Hrob padlých letcov sa nachádza na prešovskom vojenskom cintoríne (časť mestského cintorína) (49°00'11.41"N 21°14'46.75"E), vedľa hrobov padlých slovenských vojakov v II. sv. vojne a nemeckým vojenským cintorínom z 2. sv. vojny, zhodou okolností pod hrobom ( je tam mierny briežok) rtk. let. Ondreja Šelestáka z Letky 2, ktorý 21.10.1941 o 3.15 hod. havaroval spolu s pozorovateľom npor. let. Františkom Kováčom-Beňom na Letov Š-328 pri Malom Šariši v lokalite "Šibeň" *). Obaja zahynuli.
URL : https://www.valka.cz/Raznany-Polni-letiste-Raznany-1935-RRRR-t59771#225011
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.