Název: Name: | H 9 | |
Originální název: Original Name: | H 9 | |
Kategorie: Category: | poľná húfnica | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1948-DD.MM.1948 Škodovy závody, Plzeň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (sériová výroba nezahájena / serial production not started) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp / 1 prototype | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1948 | |
Obsluha: Crew: | ? | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 1650 kg | |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | 1700 1) / 2100 2) kg | |
Ráže: Calibre: | 105 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 2530 mm | |
Celková délka: Overall Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | ? mm | |
Celková výška: Overall Height: | ? mm | |
Náměr: Elevation: | -5 ° - +70 ° | |
Odměr: Traverse: | 60 ° | |
Přepravní rychlost : Manoeuvre Speed: | ? km/h | |
Používaná munice: Ammo Used: | nárazový granát | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 12200 m - | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | ? ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 540 m/s - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1) Hmotnosť pri mototrakcii. 2) Hmotnosť pri hipotrakcii s kolesnou (ťahaná koňmi). | |
Zdroje: Sources: | Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-H-9-105mm-polni-houfnice-t59547#517071Verze : 0
brano
MOD
Polní houfnice H 9 ráže 105mm
Po druhé světové válce se Škoda Plzeň pustila do vývoje nové polní houfnice pod označením "H 9". Jedná se o pokračování vývojové ředy H, houfnice byla konstruovaná pro odpruženou dvouramenou lafetu, která umožnila náměr - 5° až +70° a odměr 60°. Z počátku byla vybavena bubínkovým zaměřevačem pro palebné úkony přímé podpory a optickým zaměřovačem pro střelbu na obrněné cíle. Zvláštností bylo, že dělo bylo stále konstruováno pro moto i hipo trakci.
Hlaveň byla tvořena monoblokem s úsťňovou brzdou, brzdovratné zařízení je z kapalinové brzdy a vzduchového vratníku a zpruhového vyvažovače. Závěr klínový horizontální vybavený poloautomatikou. Podnikové zkoušky probíhaly na přelomu let 1948-1949. Dosažený výkon houfnice: hmotnost střely 14,1 kg o úsťové rychlosti 550 m/s o dostřelu 12.600 m. Prototyp děla se dostal do předsériové výroby, ale rozhodnutím o unifikaci byl celý projekt v roce 1950 smeten ze stolu.
Po druhé světové válce se Škoda Plzeň pustila do vývoje nové polní houfnice pod označením "H 9". Jedná se o pokračování vývojové ředy H, houfnice byla konstruovaná pro odpruženou dvouramenou lafetu, která umožnila náměr - 5° až +70° a odměr 60°. Z počátku byla vybavena bubínkovým zaměřevačem pro palebné úkony přímé podpory a optickým zaměřovačem pro střelbu na obrněné cíle. Zvláštností bylo, že dělo bylo stále konstruováno pro moto i hipo trakci.
Hlaveň byla tvořena monoblokem s úsťňovou brzdou, brzdovratné zařízení je z kapalinové brzdy a vzduchového vratníku a zpruhového vyvažovače. Závěr klínový horizontální vybavený poloautomatikou. Podnikové zkoušky probíhaly na přelomu let 1948-1949. Dosažený výkon houfnice: hmotnost střely 14,1 kg o úsťové rychlosti 550 m/s o dostřelu 12.600 m. Prototyp děla se dostal do předsériové výroby, ale rozhodnutím o unifikaci byl celý projekt v roce 1950 smeten ze stolu.
Zdroj: Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/CZK-H-9-105mm-polni-houfnice-t59547#214507Verze : 4
105 mm houfnice H9
Po druhé světové válce se v naší armádě přešlo na značení ráže děla v mm. Byla vyvíjena bez ohledu na Košický vládní program a tedy v ráži dalo by se říci "západní" a proto vývoj této zbraně skončil vyrobením a vyzkoušením prototypu v roce 1950.
Hlaveň pozůstává z cylindrického monobloku, který je spojen šroubovou objímkou se zadkem hlavně a našroubované úsťové brzdy.
Má torzními tyčemi odpruženou nápravu. Toto pérování se roztažením lafetových ramen v palebném postavení vyloučí. Při střelbě měla houfnice stát na kruhové podpěře čímž se vyloučil i vliv pérování pneumatik při výstřelu.
BVZ (brzdovratné zařízení) je uloženo v kolébce. Kapalinová brzda umožňuje tři délky zákluzu (v závislosti na náměru)a má také vyrovnávač tepelných objemových změn brzdící kapaliny a vzduchového vratníku. Po stranách kolébky za lafetovým štítem jsou dva zpruhové vyvažovače.
Miřidla sestávají z nezávislého bubínkového zaměřovače s panoramatickým dalekohledem a optického hledí pro přímou střelbu.
Střelivo je dělené. Předpokládalo se použití nárazového granátu se zapalovačem (účinek okamžitý nebo se zpožděním) časovací granát s dvojitým zapalovačem, dýmový a průpalný granát se zapalovačem s okamžitým účinkem.
Prototyp této houfnice byl vystaven dlouhá léta v tzv. dělostřeleckém přístěnku Schwarzenberského paláce. Poté co byl přístěnek předán Správě Pražského hradu se dělostřelecká sbírka přestěhovala na nádvoří Invalidovny. V současnosti je vystaven ve VTM v Lešanech, tak trochu zastrčený pod jedním esem i se svým horským kouskem D 10.
tovární fotografie
Po druhé světové válce se v naší armádě přešlo na značení ráže děla v mm. Byla vyvíjena bez ohledu na Košický vládní program a tedy v ráži dalo by se říci "západní" a proto vývoj této zbraně skončil vyrobením a vyzkoušením prototypu v roce 1950.
Hlaveň pozůstává z cylindrického monobloku, který je spojen šroubovou objímkou se zadkem hlavně a našroubované úsťové brzdy.
Má torzními tyčemi odpruženou nápravu. Toto pérování se roztažením lafetových ramen v palebném postavení vyloučí. Při střelbě měla houfnice stát na kruhové podpěře čímž se vyloučil i vliv pérování pneumatik při výstřelu.
BVZ (brzdovratné zařízení) je uloženo v kolébce. Kapalinová brzda umožňuje tři délky zákluzu (v závislosti na náměru)a má také vyrovnávač tepelných objemových změn brzdící kapaliny a vzduchového vratníku. Po stranách kolébky za lafetovým štítem jsou dva zpruhové vyvažovače.
Miřidla sestávají z nezávislého bubínkového zaměřovače s panoramatickým dalekohledem a optického hledí pro přímou střelbu.
Střelivo je dělené. Předpokládalo se použití nárazového granátu se zapalovačem (účinek okamžitý nebo se zpožděním) časovací granát s dvojitým zapalovačem, dýmový a průpalný granát se zapalovačem s okamžitým účinkem.
Prototyp této houfnice byl vystaven dlouhá léta v tzv. dělostřeleckém přístěnku Schwarzenberského paláce. Poté co byl přístěnek předán Správě Pražského hradu se dělostřelecká sbírka přestěhovala na nádvoří Invalidovny. V současnosti je vystaven ve VTM v Lešanech, tak trochu zastrčený pod jedním esem i se svým horským kouskem D 10.
Osobní poznámky z dob mého působení ve VHÚ Žižkov
Období | - |
Typ stroje | 25. granátnická divize Waffen-SS Hunyadi (maďarská č. 1) [1944-1945] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Země | ČSR |
Výrobní číslo | 50137 |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
tovární fotografie
URL : https://www.valka.cz/CZK-H-9-105mm-polni-houfnice-t59547#416262Verze : 2
https://warspot.net/85-czechoslovakian-dead-end
Období | - |
Typ stroje | CZK - H 9 (105mm polní houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-H-9-105mm-polni-houfnice-t59547#698400Verze : 0
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.