Main Menu
User Menu

Stojsavljevic, Raoul

     
Příjmení:
Surname:
Stojsavljevic
Jméno:
Given Name:
Raoul
Jméno v originále:
Original Name:
Raoul Stojsavljevic
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.07.1887 Innsbruck /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
02.09.1930 severně od Garmisch-Partenkirchen /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel Fliku 16
- velitel školy leteckých důstojníků
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 13.-14. nejúspěšnější rakousko-uherské letecké eso 1. sv. v. s 10 sestřely
- za války byl celkem 2krát sestřelen; poprvé byl "sestřelen" 16. února 1915, když při 49. letu musel kvůli sněžné bouři přistát za nepřátelskými liniemi a byl s pozorovatelem zajat, 22. února se jim podařilo utéct a vyhýbat se rusům až do června 1915, kdy dorazili k vlastním jednotkám, podruhé 12. ledna 1918, kdy mu kulka rozdrtila stehenní kost, nouzově přistál za vlastními liniemi, byl následně stáhnut z boje a do konce života chodil o holi
- při letu s Junkersem F.13 naletěl v husté mlze do hory Krottenkopf, byl pohřben se všemi vojenskými poctami
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Raoul_Stojsavljevic
https://hu.wikipedia.org/wiki/Raoul_Stojsavljevic
www.theaerodrome.com
www.austro-hungarian-army.co.uk
https://www.austro-hungarian-army.co.uk/gtmfly.htm
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#659646Verze : 2
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Stojsavljevic
Jméno:
Given Name:
Raoul
Jméno v originále:
Original Name:
Raoul Stojsavljevic
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR střední vojenská škola
DD.MM.RRRR-18.08.1908 Tereziánská vojenská akademie
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
18.08.1908 poručík
01.05.1913 nadporučík
01.09.1915 setník
DD.MM.1922 major
Průběh vojenské služby:
Military Career:

18.08.1908-DD.MM.1911 21. prapor polních myslivců
DD.MM.1911-13.04.1913 lyžařský instruktor sboru
DD.MM.1914-DD.11.1914 Flik 1 (pilot)
DD.11.1914-16.02.1915 Flik 13 (přijímací pilot, hlavní pilot a zástupce velitele)
16.02.1915-22.06.1915 zajetí a návrat
01.09.1915-DD.09.1915 Flik 17 (pilot)
DD.09.1915-DD.12.1915 Flik 16 (pilot)
DD.12.1915-DD.02.1917 Flik 16 (velitel)
DD.02.1917-DD.05.1917 Flik 34 (pilot)
DD.05.1917-DD.05.1917 Jasta 6 (pilot)
DD.05.1917-12.01.1918 Flik 16 (velitel)
12.01.1918-DD.10.1918 hospitalizace
DD.10.1918-11.11.1918 škola leteckých důstojníků (velitel)
DD.MM.1918-DD.MM.RRRR Volkswehr
DD.MM.RRRR-DD.MM.1921 Flugpolizei
DD.MM.1922-DD.MM.1925 12. pluk alpských myslivců
Vyznamenání:
Awards:

07.04.1914

Odznak polního pilota
Field Pilot Badge
Feldpilotenabzeichen
-

11.09.1914

Vojenská záslužná medaile bronzová
Bronze Military Merit Medal
Bronzene Militär-Verdienstmedaille
s válečnou stuhou a meči

28.05.1915

Železný kříž 2. třídy
Iron Cross 2nd Class
Eisernes Kreuz II. Klasse
-

19.07.1915

Vojenský záslužný kříž 3. třída
Military Merit Cross 3rd Class
Militärverdienstkreuz III. Kl.
s válečnou dekorací a meči

20.06.1916

Řád železné koruny 3. třída
Order of Iron Crown 3rd Class
Orden der Eisernen Krone III. Kl.
s válečnou dekorací a meči

18.04.1918

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

DD.MM.1918

Železný kříž 1. třídy
Iron Cross 1st Class
Eisernes Kreuz I. Klasse
-

DD.MM.1918

Řád Leopolda rytíř
Order of Leopold Knight
Leopold-Orden Ritter
s válečnou dekorací a meči

DD.MM.RRRR

Karlův vojenský kříž
Karl Troop Cross
Karl-Truppenkreuz
-

DD.MM.RRRR

Jubilejní kříž 1908
Jubilee Cross 1908
Jubiläumskreuz 1908
-

Poznámka:
Note:
- Rakouský pilotní certifikát č. 114 (02.07.1913)
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Raoul_Stojsavljevic
https://hu.wikipedia.org/wiki/Raoul_Stojsavljevic
www.theaerodrome.com
www.austro-hungarian-army.co.uk
https://www.austro-hungarian-army.co.uk/gtmfly.htm
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#659651Verze : 3
MOD
Major Raoul Stojsavljevic

pilot eso císařského a královského letectva (kuk LFT)

Jednotky: Flik 1, Flik 13, Flik 16, Flik 17, Flik 34, Jasta 6, Alpenjägerregiment 12
Letadla: Lohner Pfeilflieger, Fokker B.III, Hansa-Brandenburg C.I, Hansa-Brandenburg D.I, Albatros D.III

Narodil se 28. července 1887 v Insbrucku v Rakousku. Otec byl armádní důstojník původem z Chorvatska, matka (Adelheid Hohenauer) pocházela z Tyrolska. Raoul vystudoval Vojenskou akademii Marie Terezie ve Wiener-Neustadtu, byl vyřazen v roce 1908 v hodnosti Leutnanta a odvelen k Feldjägerbataillon Nr. 21 do Bruck an der Mur. U jednotky vykonával mimo jiné funkci lyžařského instruktora. Pilotní výcvik zahájil 14. dubna 1913 ve Wiener-Neustadtu a pilotní průkaz číslo 114 mu byl udělen 2. července 1913. Do hodnosti Oberleutnanta byl povýšen 1. května 1913. Jako pasažér se zúčastnil prvního rakousko-uherského přeletu Alp z Vídně do Görz (Gorizia) 14. října 1913. Dvoumístný letoun tenkrát pilotoval Oberleutnant Eugen Elsner. Polním pilotem byl jmenován 7. dubna 1914.

Začátek války prožil Stojsavljevic ne frontě ve východní Galicii jako příslušník Flik 1. U této jednotky létal především na dlouhé průzkumné lety. Přežil havárii svého dvouplošníku Lohner Pfeilflieger 10.14, když během přistávacího manévru 31. července zavadil o komín a zřítil se. Bronzovou vojenskou záslužnou medailí (Die Militärverdienstmedaille - Signum Laudis) byl vyznamenán 11. září. V listopadu 1914 byl jako šéfpilot přeložen k Flik 13. Při svém 49. operačním letu s pozorovatelem Leutnantem Johannesem Reichelem se dostali do sněhové bouře a byli nuceni přistát za ruskými liniemi. Dříve než je stihli zajmout ruští vojáci zapálili a zničili svůj letoun. Po šesti dnech strávených v zajetí se jim podařilo uniknout. Čtyři dlouhé měsíce se ukrývali ve Lvově nebo jeho okolí, než bylo město 22. června dobyto rakousko-uherskými jednotkami. Za vynikající službu v počátku války byl 19. července vyznamenán Vojenským záslužným křížem III. třídy (Das Militärverdienstkreuz) a Železným křížem II. třídy.

Se vstupem Itálie do války v květnu 1915, byl Stojsavljevic převelen na jih Tyrolska k Flik 17. Následovalo povýšení do hodnosti Hauptmanna 1. září 1915, koncem měsíce další převelení nyní k Flik 16 na jihovýchod Rakouska do Villachu a v prosinci jmenování velitelem této jednotky. Zde létal na dvoumístných strojích Hansa-Brandenburg C.I často s pozorovatelem Leutnantem Josefem Friedrichem. V červnu byl dekorován Řádem železné koruny s vojenskou dekorací a meči. První vzdušné vítězství získala tato dvojice 4. července 1916 s letounem Hansa-Brandenburg C.I číslo 64.14, když byla při dělostřeleckém průzkumu napadena dvěma dvoumístnými letouny Farman. Jeden z nich se jim podařilo zasáhnout do nádrže a ten pak následně přistál za rakouskými liniemi u Malborghetta. Další dvě společná vítězství následovala 25. července nedaleko Monte Paularo a 7. srpna ve Val di Raccolana v obou případech byly protivníky italské letouny Farman. V první zářijový den si Stojsavljevic připsal své čtvrté vítězství sestřelením letounu Farman ve Val Bogna.

K výcviku pro stíhače byl v únoru 1917 odeslán na dva měsíce k Flik 34, kde se přeškolil na jednomístné stíhací letouny Hansa-Brandenburg D.I (KD). Zde také dosáhl 13. února své páté vítězství opět nad letounem Farman jižně od Kostanjevice. Při jednom z přistání v Zaule Stojsavljevic havaroval a poranil si koleno. Šesté vítězství si připsal 17. dubna, když u letiště ve Villachu sestřelil, jak jinak, opět letoun Farman. K získání dalších zkušeností stíhače byl v květnu vyslán k Jasta 6 na západní frontu.

Po návratu k Flik 16 na italskou frontu se stal průkopníkem fotografického průzkumu, když pro tyto účely upravil letoun Hansa-Brandenburg D.I číslo 28.30 namontováním fotoaparátu do trupu. Na jedné ze svých fotoprůzkumných misí 14. července 1917 poslal v plamenech k zemi italský dvoumístný Farman nedaleko Mont Cullar. Svůj osmý Farman sestřelil o několik dnů později 23. července v okolí Carnia. Další vítězství následovalo 7. září, když sestřelil v okolí Monte Skarnitz letoun SAML patřící italské 113. Squadriglii. Své poslední - desáté vítězství vybojoval s letounem Albatros D.III číslo 153.66 sestřelením letounu SAML nedaleko Feltre.

Při průzkumném letu 12. ledna byl Stojsavljevicův letoun napaden několika stíhačkami a těžce poškozen. Sám Stojsavljevic byl těžce zraněn a s roztříštěnou stehenní kostí přes velkou ztrátu krve dokázal se svým letounem přistát za rakouskými liniemi. Přes prognózy lékařů, že už bude moci chodit jenom o holi se po operaci a dlouhé rekonvalescenci vrátil Stojsavljevic v říjnu 1918 zpět do služby a stal se velitelem letecké školy Fliegeroffiziersschule ve Wiener-Neustadtu kde ho zastihl i konec války. V dubnu 1918 byl vyznamenán Zlatou medailí za statečnost. Dále byl vyznamenán rytířským křížem Leopoldova řádu s válečnou dekorací a meči a Železným křížem I. třídy.

Po skončení války se odmítl podílet na činnosti letectva v nově vzniklé Jugoslávii a stal se občanem Rakouské republiky a příslušníkem letectva Volkswehru a policie. V roce 1921 založil soukromou leteckou společnost, ale tato aktivita byla brzy spojeneckou poválečnou komisí ukončena. Stojsavljevic se vrátil zpět do armády v hodnosti majora k Alpenjägerregiment 12, kde sloužil do roku 1925. Poté se spolupodílel na vybudování nového letiště v Innsbrucku. V roce 1927 opět zakládá soukromou leteckou společnost. Raoul Stojsavljevic zahynul v letounu Junkers F.13, když 2. září 1930 v husté mlze narazil do úbočí Krottenkopf severně od Garmisch-Partenkirchenu. Byl pochován na hřbitově Westfriedhof v Innsbrucku. Se svými deseti uznanými vítězstvími se stal čtrnáctým nejúspěšnějším Rakousko-Uherským letcem první světové války.

Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
[2] CHANT, Christopher, Austro-Hungarian Aces of World War 1: Osprey Aircrafy of the Aces 46, Osprey Publishing, 2002, ISBN 1 84176 376 4
[3] www.austro-hungarian-army.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#214492Verze : 1
Major Raoul Stojsavljevic

Seznam vítězství:

Pořadí Datum sestřelu / Čas Jednotka Na letounu Protivník Místo sestřelu
1. 04.07.1916 / 08:25 Flik 16 Hansa-Brandenburg C.I (64.14) Farman Malborghetto
2. 25.07.1916 Flik 16 Hansa-Brandenburg C.I Farman Monte Paularo
3. 07.08.1916 Flik 16 Hansa-Brandenburg C.I (64.13) Farman Val di Raccolana
4. 01.09.1916 Flik 16 Hansa-Brandenburg C.I Farman Val Bogna
5. 13.02.1917 / 17:00 Flik 16 Hansa-Brandenburg D.I (65.68) Farman severně od Kostanjevica
6. 17.04.1917 Flik 16 Hansa-Brandenburg C.I (68.11) Farman Villach letiště
7. 14.07.1917 / 11:30 Flik 16 KD Hansa-Brandenburg D.I (28.30) Farman Mont Cullar
8. 23.07.1917 Flik 16 KD Hansa-Brandenburg D.I Farman Carnia
9. 07.09.1917 Flik 16 KD Hansa-Brandenburg D.I SAML Monte Skarnitz
10. 21.11.1917 Flik 16 Albatros D.III (153.66) SAML poblíž Feltre


Zdroje
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#316169Verze : 1


Na tomto stroji létal velitel Flik 16 Hptm. (kpt.) Stojsavljevic a získal na něm 14. 7. 1917 jeden sestřel (ze svých celkových 10 vítězství). Stroj je kromě kulometu na horním křídle (nestandardně bez "rakvičky) vyzbrojen ještě jedním synchronizovaným kulometem na pravém boku motoru. Horní kryt motoru je doplněn otvory, před pilotním prostorem větší větrný štítek, neustále zašpiněný zplodinami od motoru i zbraní. Stroj je opatřen zařízením k nošení pum do hmotnosti 60 kg. Stojsavljevic navíc nechal na spodek trupu nainstalovat kořistní italskou kameru, takže letoun mohl působit nejen jako stíhací bombardér, ale též jako rychlý průzkumný stroj. Letoun je vybaven směrovkou pozdějšího typu a je kompletně v barvě materiálu, vyjma rudého pruhu za kabinou.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401875
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#401876Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401875
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#401878Verze : 0
MOD


Na tomto stroji získal svůj 5. sestřel (13. 2. 1917) Hptm. R. Stojsavljevic. U letounů od sériového čísla 65.61 byl používán nový tvar přídě před kokpitem. Stroj v barvě materiálu, kříž v bílém poli na trupu byl odstraněn. Letoun nakreslen se zakrytým motorem.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/402025
URL : https://www.valka.cz/Stojsavljevic-Raoul-t59540#402026Verze : 0
MOD