Main Menu
User Menu

Renault FT 17

     
Název:
Name:
Renault FT 17
Originální název:
Original Name:
Renault FT 17
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
Société Anonyme des Usines Renault, Boulogne-Billancourt /
Automobiles M. Berliet SA, Vénissieux /
Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie, Saint-Ouen /
Delaunay-Belleville, Saint-Denis /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4516
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
65001) / 67002) kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
41003) / 50004) mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
1740 mm
Celková výška:
Overall Height:
2140 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
vertikálne dosky - 16 mm
šikmé dosky - 8 mm
horizontálne dosky - 6 mm


Veža:
16-22 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Renault 18 HP (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 4.536 cm3)
Výkon:
Power:
29.1 kW při 1500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
7,8 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
2-3 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
60 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
0,7 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x guľomet Hotchkiss kalibru 8 mm (4.800 nábojov)
alebo
1x kanón Puteaux SA 18 kalibru 75 mm (237 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
/ /




/






/
/ /




/




/

Poznámka:
Note:
1)Tank s guľometnou výzbrojou.
2)Tank s kanónovou výzbrojou.
3)Tank bez opornej ostruhy.
4)Tank s opornou ostruhou.
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#580944Verze : 0
MOD
...
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#41750Verze : 0
MOD
Polské FT-17 r. 1919 - vpředu 1 vyzbrojen kulometem, vzadu 3 s děly.
Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#101215Verze : 0
Soustředění polských tanku u Dvinska.
Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#101218Verze : 0
No pro změnu něco z WWI (jde o pohlednici z roku 1918)
Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#101222Verze : 0
Tanky prezbrojované od r.1931 8mm guľometom Reibel namiesto guľometu Hotchkiss boli označované ako FT 31.
Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#113833Verze : 0
foto
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#113834Verze : 0
ešte pár obrázkov
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#113835Verze : 0
Kresba prierezu tankom.
Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#172498Verze : 0
Typ FT 17 patřil k neúspěšnějším tankům 1. světové války. Byl prvním z řady klasicky konstruovaných tanků, které se vyznačovaly instalací výzbroje přímo v korbě a věži, otočné o 360 stupňů. Francouzská armáda tanky FT 17 objednávala ve velkých počtech (v období 1. světové války jich bylo vyrobeno přes 3000), což bylo nutné vzhledem k tomu, že při jejich projektování se pramálo dbalo na umožnění údržby a oprav v polních podmínkách. Spolehlivost tanků FT 17 byla tak velmi nízká. Vznikla řada variant tanku, mezi nimi například samohybné dělo nebo spojovací tank. Při bojových akcích se nasazovaly ve velkých počtech. Například do protiútoku u Soissons v červenci 1918 se zapojilo až 480 strojů. Ve službách armády byly ještě v roce 1944, kdy Němci použili ukořistěné FT 17 při pouličních bojích v Paříži. V té době již ovšem byly beznadějně zastaralé.


Země původu: Francie
Osádka: 2
Hmotnost: 6 600 kg
Rozměry:délka 5,0 m, šířka 1,71 m, výška 2,13 m
Dojezd: 35,4 km
Pancéřování: 16 mm
Výzbroj: 37 mm kanon nebo kulomet
Pohon: 4 válcový zážehový motor Renault o výkonu 35 k
Výkony: max.rychlost 7,7 km


Zdroj
Philip Trewhitt: Obrněná bojová vozidla , vydáno v nakladatelství Svojtka jako první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7237-234-3
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#302978Verze : 0
Velmi rád bych věděl jakou zbraň (kromě pistole řidiče) měl FT-17 v korbě, cituji "které se vyznačovaly istalací výzbroje přímo v korbě" odkud se vzalo podobné moudro, by mne zajímalo rovněž, ptám se proto že proti pravidlům NENÍ uveden zdroj této silně zavádějící informace. Výzbroj v korbě je zajímavým odhalením, které jistě zaujme řadu lidí kteří měli možnost si FT-17 prohlédnout (zachovalo se jich docela dost) a nějak ji přehlédli. Protože jsem jedním z těch kteří tuhle možnost měli, rád bych věděl o tom kde jsem tu výzbroj v korbě měl hledat.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#303008Verze : 0
Protože FT17 je opravdu zachován v řadě exemplářů povedlo se mi jeden z nich vyfotit s řadou detailů. všimněte si že řidič sedí vlastně na podlaze a zády se opírá o pás který zde leží z části na zemi. Bohužel kolegou Lískovcem uváděnou zbraň v korbě zde asi nenajdete Smile Tento tank byl v rámci modernizací přezbrojen kulometem Reibel a proto má na bocích pod věží uloženy zásobníky pro tuto zbraň.


zdroj : vlastní foto
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#313240Verze : 0
další detaily ukáží zadní část tanku a jeho "chvost", tedy konstrukci která prodlužovala délku stroje a umožňovala mu překračovat širší zákopy. Konstrukci šlo odklopit aby bylo možno tank startovat zvenčí klikou, případně celou sejmout pro přepravu například po železnici.


zdroj : vlastní foto
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#313241Verze : 0
další detaily krom první jsou to fotky na stroj v původním stavu z pařížského muzea v Invalidovně, vidět je pozorovací štěrbina řidiče, uzavření přídě, vnitřní část kol a další detaily.


zdroj : vlastní foto
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#313242Verze : 0
Zmiňovaný exemplář z Invalidovny
Renault FT 17 - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#313257Verze : 0
MOD
Foto via https://www.webmatters.net/france/ww1_chemin_25.htm



Poznámka
Redakčně upravil moderátor Jiří Tintěra

Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#319175Verze : 0
vlastní foto
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#379402Verze : 0
MOD
(©Radek Havelka)



URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#380434Verze : 0
MOD
(©Radek Havelka)








URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#380737Verze : 0
MOD
Američtí vojáci se vezoun na tancích FT-17 směrem k frontě v Aragonském lese v průběhu tzv. stodenní ofenzívy, 26. září 1918.
Renault FT 17 - https://www.theatlantic.com/photo/2014/04/world-war-i-in-photos-technology/507305/

www.theatlantic.com
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#582188Verze : 0
MOD
Diskuse
Vážení,
před šesti léty objevili američtí vojáci tanky FT-17 na jednom afgánském vrakovišti. Lze předpokládat, že tanky původně patřily Britskému expedičnímu sboru a v roce 1919 se účastnily třetí afgánsko-britské války.


Se souhlasem afgánské vlády Američané odvezli dva tanky FT-17 z kandahárského depozitu a letecky přepravili do USA. V Pattonově muzeu byl jeden z nich rekonstruován a vystaven v expozici jako FT-18 (neoficiální označení pro FT-17 s věží Berliet).


Obdobně postupovali i Francouzi, kteří si také odvezli dva afgánské tanky FT-17.


Internet
mailer.fsu.edu
https://svsm.org/gallery/ft-17/
https://the.shadock.free.fr/Surviving_FT-17.pdf
https://www.4600n200e.com/4436/index.html
https://www.afrikakorps.org/frenchafvcolors.htm
www.armorfortheages.com
www.cmvmag.co.uk
https://www.com-central.net/index.php
www.defendamerica.mil
https://www.drostrup.com/Attrapkampvogne%20m.v..htm
www.mapleleafup.org
www.ww2f.com
https://www.youtube.com/watch?v=03nuZk-vbD8
Renault FT 17 - Dobový snímek asi z konce dvacátých let.

Dobový snímek asi z konce dvacátých let.
Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 -


Renault FT 17 - Kamion odváží z vrakoviště FT-17 na letiště.

Kamion odváží z vrakoviště FT-17 na letiště.
Renault FT 17 - FT17 v útrobách letounu C-17.

FT17 v útrobách letounu C-17.
Renault FT 17 - FT-17 v depozitu Pattonova muzea.

FT-17 v depozitu Pattonova muzea.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#324650Verze : 0
MOD
Jo, kdysi jsem na tyhle fotky z afgánského vrakoviště také narazil a lámal si hlavu, jak se tam asi dostal.Přeci jen je to docela dálka.Je opravdu dost možné, že se tam dostali při té příležitosti, jak je zde popisováno.Také mě přijde dost divné, že i když byl TALIBAN vyzbrojen mnohdy velice zastaralou výzbrojí, tak mu muselo bejt zcela jasné, že s tímhle se opravdu už nechytá a ani nikdy nechy tne Smile Tak, že tyhle Renaulty sám nesešrotoval...Každopádně by to byla moc velká škoda!Je také veliká škoda, že v našem VHU v Lešanech takovejhle exponát ještě nemáme :-/ Třeba se ho ale v budoucnu podaří sehnat.Jednalo by se zcela určitě o 1.prvoválečnej tank v ČR.Jinak celkově na tank Renault FT-17 se dívám jako na svou dobu nepřekonatelnou a pokrokovou záležitost.Přeci jen ten Tvar už hodně připomínal tanky z pozdějších období Smile Hlavně věž otočná o 360° byla úplnou a zcela pokrokovou novinkou.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#433780Verze : 0
Podobných vrakovísk je v Afganistane minimálne zopár desiatok. Okrem toho nikdo netvrdil že tie tanky boli vo výzbroji Talibanu - je otázne či oficiálne miesta o týchto vrakoch vedeli (na skládke boli určite niekoľko desaťročí).

Čo sa týka zošrotovania - ako ich mali ešte viac zošrotovať? Už podľa fotiek je to skôr šrot, ako technika. Afganistan v časoch Talibanu nebolo povojnové Československo, ktoré vyrábalo na obyvateľa niekoľko desiatok ton ocele ročne (kde špeciálne skupiny behali po krajine a vyťažovali vraky bojovej techniky - menej poškodené na repasáciu, moc poškodené rovno do hutí). Je otázne či Afganistan v období vlády Talibanu dokázal vôbec vyrábať nejakú oceľ (nepodarilo sa mi nájsť štatistiky z čias Talibanu, všetko je o pokuse obnoviť (alebop začať) výrobu ocele so zahraničnou pomocou z domácich ložísk železnej rudy po roku 2001). A aj keby nejakú oceľ vyrábal - podľa množstva dostupných vrakovísk a toho čo tam je asi neriešili prepravu vrakov cez polovicu štátu.

Osobne si myslím že Afganistan nejako veľa ocele nevyrábal nikdy (alebo ju vyrábal najmä z vyťaženej železnej rudy, bez oceľového šrotu), inak by tie tanky pravdepodobne zlikvidovali už počas predchádzajúcich vlád - či už v časoch kráľovstva, alebo počas pseudodemokratických a socialistických vlád pred nástupom talibanu.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#433834Verze : 0
MOD
No, je dost možné, že se tam najde podobných skvostů ještě více... Smile Rozhodně je lepší, když obohatí sbírku nějakého muzea zabývajícího se vojenskou technikou, než aby se povaloval jen tak na vrakovišti a hrozilo kdykoliv jeho úplné zničení
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#433840Verze : 0
FT-17 byl opravdu na svou dobu velice povedený a pokrokově vyřešený stroj!Vím, že tank LEE měl velice podobně uložený kanon v přední části korby, kde mohl střílet pouze na pravou stranu.S tím, že pojede tanků vzájemně se doplnujích více se zcela jistě počítalo a také se na to tehdejší konstruktéři ve veliké míře spoléhali...
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-17-t595#433845Verze : 0