Main Menu
User Menu

Dornier Do 215

přehled verzí

Dornier Do 215 - přehled verzí


Dornier Do 215 V-1
prototyp exportní verze Dornieru Do 17 Z s motory Bramo Fafnir 323A-1


Dornier Do 215 V-2
předváděcí letoun pro Jugoslávii s motory Gnome-Rhone 14N - neúspěch


Dornier Do 215 V-3
byl poháněn nedostatkovými řadovými motory Daimler Benz DB-601A


Dornier Do 215 A-1
zrušená objednávka 18 letadel pro Švédské letectvo, výroba pokračovala následující verzí


Dornier Do 215 B-0 a B-1
dálkové průzkumné a bombardovací letouny, které převzala Luftwaffe


Dornier Do 215 B-3
dva předváděcí letouny dodané do SSSR


Dornier Do 215 B-4
fotoprůzkumné letouny, dodávány již s výzbrojí 6 kulometů, výroba byla ukončena na začátku roku 1941


Dornier Do 215 B-5
rekonstrukce Do 215 B-4 na noční těžké stíhače, tyto verze se udržela ve službě až do roku 1944


Celkem bylo postaveno 101 letadel tohoto typu.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-215-t59227#213576Verze : 0
MOD
Historie:
Nejprve se musím zmínit o legendárním německém bombardéru Dornier Do 17, který byl v počáteční fázi bojů u jednotek Luftwaffe značně rozšířen. Tento bombardér měl své kladné stránky, ale zákonitě měla tato konstrukce i zápory. Asi největším kladem byla jeho vysoká rychlost, která si nezadala i se staršími stíhačkami protivníka. Naopak mezi nectnosti patřila malá kabina pro tříčlennou osádku a slabá výzbroj. Nepříliš účinná výzbroj se začala projevovat s příchodem výkonnějších nepřátelských stíhacích letadel. Inženýr Claude Dornier se snažil tyto nevhodné vlastnosti odstranit, zvětšil kabinu pro osádku, tím mohl zvýšit počet střelců. Tak vznikají nové verze Do 17S, Do 17U a konečně Do 17Z, který byl poháněn hvězdicovými motory Bramo 323A-1. Tyto bombardéry byly mnohem efektivnější než předešlé verze.


Úspěch těchto verzí se Dornier snažil využít i pro exportní účely a tak nabízí tento letoun, se souhlasem Říšského ministerstva letectví, pod označením Dornier Do 215 všem potencionálním zákazníkům. Prototyp Do 215V-1 byl předváděn mnoha vojenským komisím.


Jedním z možných zákazníků byla Jugoslávie, která již dříve koupila dvacet postavených Do 17K a zároveň s těmito stroji zakoupila také práva na jejich licenční výrobu. Jugoslávci porovnávali své letouny s novým prototypem Do 215V-2, který byl poháněn francouzskými dvouhvězdicovými motory Gnóme-Rhône 14N. Nový letoun měl obdobné výkony jako měly již používané „sedmnácky“ a tak Jugoslávci tyto nové bombardéry neobjednali.


Dornier, se rozhodl, že výkony nového letounu zvýší a cestou pro nárůst výkonů byla instalace řadových motorů Daimler Benz DB-601A. Dornier si dodávku motorů přímo vynutil. S novými motory se výkony opravdu zlepšily a tak třetí prototyp Do 215V-3 již vzbudil značný zájem u švédské nákupní komise. Švédové totiž v roce 1938 hledali vhodnou náhradu za Francouzi zrušenou objednávku Breguetů 694. Byla sjednána objednávka na 18 Dornierů s označením Do 215A-1, dodávka se však neuskutečnila, protože Luftwaffe potřebovala koncem roku 1939 každé bojeschopné letadlo. Továrna Dornier tyto letouny dokončila jako Do 215B-0 a B-1 a Luftwaffe je zařadila do své výzbroje v roce 1940 jako dálkové průzkumné. Luftwaffe od března 1940 začala dostávat také mírně vylepšenou verzi Do 215B-4. Zlepšení se dotýkala zejména výzbroje, která byla rozšířena o další dva obranné kulomety MG-15, tyto úpravy byly prováděny na letištích již dříve u verze Do 215B-1, další zlepšení se týkalo instalovaných kamer.


Dodávky „dvěstěpatnáctek“ skončily v v roce 1941. Luftwaffe měla ještě předtím dostat bombardovací verzi Do 215B-2, ale od její výroby bylo upuštěno. Do kompletního výčtu verzí nám schází verze B-3, ta byla vyrobena pouze ve dvou exemplářích a spolu s několika dalšími typy byla odeslána v roce 1940 do SSSR.

V roce 1940 bylo upraveno několik Do 215B-4 pro noční stíhání. Úprava spočívala v instalaci nové mírně zašpičatěné neprosklené přídě, ve které byly instalovány čtyři pevné kulomety, dva kanóny a detektor infračerveného záření Spanner-Anlage. Tento detektor byl poměrně málo účinný, ale vše se změnilo v roce 1941 montáží radaru FuG 202, takto upravené letouny byly označeny jako Do 215B-5 a staly se poměrně účinnou zbraní proti britským nočním bombardérům. U II/NJG 1 operačně létaly až do roku 1944. Nepřestavěné B-4 byly staženy z fronty v roce 1942 a ty potom dostalo Maďarsko, které je používalo k průzkumným letům nad SSSR.



Použité prameny:
Václav Němeček, Vojenská letadla 3. díl, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Richard J.Smith, Dornier Do 17 & Do 215, Profile Publications No.164, rok 1967
L+K 22/69 (Letadla 1939-1945)
https://de.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_215
www.letletlet-warplanes.com
https://www.airwar.ru/enc/bww2/do215.html
https://air2ww.webd.pl/niemcy/do215/do215.htm
vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-215-t59227#213623Verze : 0
MOD