Farman MF.11 Shorthorn

     
Název:
Name:
Farman MF.11 Farman MF.11
Originální název:
Original Name:
Farman MF.11
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.191R Farman frères, Boulogne-Billancourt /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Aircraft Manufacturing Co. Ltd., Hendon /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Whitehead Aircraft Co. Ltd., Richmond /
DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Nieuport-Macchi, Varese /
DD.MM.1914-DD.MM.191R SA Fabbrica Italiana Automobili Torino, Torino / 3)
DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Costruzioni Aeronautiche Savoia, Bovisio / 3)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4000+
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
620 kg 1367 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
945 kg 2083 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,131) m 52ft 11,03in1)
Délka:
Length:
9,232) m 30ft 3,38in2)
Výška:
Height:
3,00 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
52,00 m2 559.72 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Renault 8C o výkonu 74 kW, nebo
De Dion Bouton o výkonu 59 kW, nebo
De Dion Bouton 12B o výkonu 96 kW, nebo
Salmson Sal.A9 o výkonu 96 kW, nebo
Fiat A-10 o výkonu 74 kW
Renault 8C, power 99 hp, or
De Dion Bouton, power 79 hp, or
De Dion Bouton 12B, power 128 hp, or
Salmson Sal.A9, power 128 hp, or
Fiat A-10, power 99 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
118 km/h v ? m 73.3 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet


60 kg pum
1x flexible machine gun


132 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:












...












...
Poznámka:
Note:
1) úvodní série 9,48 m
2) některé série MF.11bis 18,15 m
3) z dostupných pramenů není poznat, zda Shorthorny vyráběla SIA/Fiat, Savoia nebo obě firmy

subverze:
MF.11bis - ?
MF.11bis-BO - bombardovací
1) first series 31ft 1,23in
2) some MF.11bis series 59ft 6,57in
Zdroje:
Sources:
Liron, J. Les avions Farman. Docavia no.21. Editions Lariviere, Paris 1984.
www.hydroretro.net
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501598 Verze : 0
Farman MF.11

Víceúčelový dvoumístný jednomotorový dvouplošník, používaný Spojenci na počátku války k leteckému průzkumu a bombardování

Při konstrukci tohoto svého nového stroje Maurice Farman vycházel ze své starší kontrukce MF.7. tentokráte šlo však již o výrazně modernější řešení a kvalitativní posun vpřed. I tentokrát ovšem Maurice trval na tlačném uspořádání svého stroje. Ačkoliv tlačný motor představoval limit z hlediska výkonnosti a byl také jistým nebezpečím pro samotné letce (při nouzovém přistání často docházelo k jeho utržení a rozdrcení gondoly s osádkou), poskytovalo toto na druhou stranu vynikající výhled, což u průzkumného letounu byla neocenitelná vlastnost.

K zásadním změnám se však Maurice rozhodl ohledně uspořádání ovládacích prvků letadla. Výškové kormidlo, které bylo u typu MF.7 umístěno před pilotní gondolou, přemístil totiž dozadu, jak je dnes obvyklé. Tím došlo k zjednodušení konstrukce, zlepšení ovladatelnosti a výhledu osádky.

Podvozek mohl být variabilně měněn - po sejmutí kol je bylo možno nahradit plováky

Absence přdního kormidla také dala letounu přezdívku, zatímco MF.7 s kormidlem vpředu byl letci nazýván "Longhorn" (Dlouhorožec), nový MF.11 dostal přezdívku "Shorthorn" (Krátkorožec).

Osádky si nové stroje rychle oblíbily, byl to spolehlivý, dobře ovladatelný letoun. Jeho kvality ocenili také Britové, kteří jich zakoupili necelou stovku pro námořnictvo a také pozemní RFC (Královský letecký sbor) je používal nejen v Evropě jako bombardéry proti základnám německých ponorek a vzducholodí, ale také v Africe, Mezopotámii a na tureckém bojišti.

MF.11 byl první francouzský letoun nasazený k nočnímu bombardování a také má na kontě zničený německý Zeppelin. Došlo k tomu 7. 6. 1915. kdy Farman z námořní základny v Dunkerque pumami napadl a zničil Zeppelin LZ 38 v jeho hangáru na letišti v Bruselu.

V roce 1915 byly Mf.11 deklasovány novými německými letouny a začaly být z fronty stahovány. Dosloužily pak v roli výcvikových letounů, přičemž některé létaly až do roku 1919.

Prameny:

Václav Němeček: Vojenská letadla 1, nakl. Naše vojsko, Praha 1977, 28-050-77

www.aeroweb-fr.net
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/mf11.htm
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
http://www.constable.ca/shorthrn.htm
Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#210214 Verze : 0
Zdroj: http://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
Farman MF.11 Shorthorn - Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.

Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#322992 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html

Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501599 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html

Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501600 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více